• La_31

Säga upp dagisplats?

Vi vet inte hur vi ska göra. Sambon jobbar hemifrån och jag är arbetslös. Dottern på 1,5 år ska snart börja på förskola.

Vi har börjat tveka och funderar på att låta henne vara hemma lite till om sambon hittar ett kontor så han kan jobba ostört. Jag måste måste inte hitta ett jobb just nu eftersom sambon tjänar bra.

Är det bättre för henne att vara på förskola (umgås med barn m.m)? Alla runt omkring har tjatat på oss LÄNGE att hon måste börja på föris men jag tycker att hon är för liten ännu.

Förlåt om det blev lite rörigt men det är väldigt rörigt i mitt huvud nu haha. Behöver lite tankar från någon annan.

• Svar på tråden Säga upp dagisplats?
  • Anonym (Hemma!)

Aldrig att jag skulle sätta en så liten på dagis om jag inte var tvungen! I treårsåldern börjar de få behov av andra barn och uppskatta sådan verksamhet. Före det är det bara ett ökat stresspåslag hos det lilla barnet. (Och observera att detta inte är kritik mot dem som måste ha barnomsorg för att försörja sig. Man gör ju vad man måste.)

• Anonym (Hemma!)

Blir lite nyfiken på varför alla runt omkring tjatar på er? Har de själva satt sina barn väldigt tidigt på förskola eller är de oroliga för att ni inte engagerar er tillräckligt i barnet hemma? För det låter märkligt att tjata på folk med så små barn (som ju barnpsykologisk expertis hävdar mår bäst med sina föräldrar om det inte råder missförhållanden hemma på något sätt förstås).

• hejnina

I den åldern har man inget direkt utbyte av förskola så om man inte måste ut på jobb kan man gott låta bli förskola :) förstår inte alls varför er omgivning tjatat!

• kaffe

En 1,5-åring har i inget behov alls av att vara på förskolan. Det dom vill ha och behöver är trygghet från en vuxen. Ingen klarar den uppgiften bättre än du. Inte förrän dom är i 3- års åldern börjar dom leka med andra barn. Kan du vara hemma ett tag till så är det den finaste gåvan du kan ge till ditt barn.

• viseversa

Om ni har möjlighet att ha henne hemma ska ni ha det såklart. Gå till öppna förskolan och lekparker så får hon träffa andra barn. Hon kan börja förskolan om ett halvår också.

• Holma

Inget barn under tre år har nytta av att vara på fsk

• La_31

Don har tjatat i minst ett halvår! Tänkte att jag måste väl sätta henne på förskolan då men det känns inte helt rätt. Oj vad dom kommer bli tokiga nu! Jag har dock inga vänner som har barn så hon umgås inte med så många :/

• Alexi

Vilka konstiga människor du känner som tjatar om det. Klart det är bättre för en ettåring att vara hemma.

Finns det någon öppen förskola där ni bor är det ett jättebra ställe om ni vill träffa barn och föräldrar.

• Lena

Lång inskolning är ofta bättre än kort så se 15h/vecka lång tid är jättebra men såklart du kan vara föräldraledig längre

• Holma
    Lena skrev 2016-08-14 13:57:59 följande:

Lång inskolning är ofta bättre än kort så se 15h/vecka lång tid är jättebra men såklart du kan vara föräldraledig längre

Vad är positivt med lång inskolning ?
Svar på tråden Säga upp dagisplats?