• AnnaHarrysson

Spela Pokemon Go själv

Min son är sju år gammal. Han går till och frän skolan själv. Inga större vägar, mesteadels bilfritt. Nu älskar han Pokemon go och vill spela så mycket han får I vårt bilfria område har han fått vara ute själv sen han var sex år. Problemet är att där finns inga Pokemonbollar, något han måste ha för att kunna spela.

Han har därför fått tillåtelse att gå till vårt lilla centrum som ligger ca 200 m från skolan. Han får vara där som max till klockan sex. I området får han vara ute längre.

Jag undrar hur andra föräldrar tänker. Hur släpper ni iväg era barn självständigt? Hur gamla är dom och hur mycket ansvar får dom?

• Svar på tråden Spela Pokemon Go själv
  • Alexi

Min sjuåring (hon börjar tvåan nu) har under våren fått börja gå hem från skolan några gånger, när vi är hemma. Det är ca 600 meter att gå och är delvis gångväg, delvis en lugn villagata.

Sen har hon under semestern ett par gånger fått cykla samma väg (villagata plus cykelväg) med en kompis.

I övrigt har hon inte rört sig ute utan oss alls.

• Carambolan

Min snart sjuåring går till skolan (med storasyskonet) och hem själv om hon inte ska till fritids. På fritids hämtar vi. På gården och i närmaste parkerna får hon vara själv men "hänga i centrum" och dra iväg på längre turer bara tillsammans med kompisar.

• nnnnnnnn

Vår 8:a-åring får vänta utanför när vi är i stan. Om vi tex ska handla, så får han sitta utanför på torget och vänta under tiden. Då hinner han hämta pokebollar och ev "battla" lite med...

Han har även fått gå iväg under kontrollerade former tex till en viss staty och tillbaka.
    Då går han med telefonen i fickan. Stannar och tar fram telefonen. Snurrar så bollarna kommer. Ner med telefonen i fickan och gå tillbaka till oss.
    Detta fick han göra när lillasyster var på VC och han inte ville sitta stilla och vänta.

Är noga med att han har telefonen i fickan när han går, om den surrar till och han vill kolla, så måste han titta runt sig och stanna, sen ta upp telefonen.

Då är han mer vaken för omgivningen!

• AnnaHarrysson

Smart tips. Jag har så svårt att ta detta nöjet ifrån honom när han tycker det är så kul. Funderar på att spionera lite på honom och se hur han sköter det. Han börjar ettan nu. Men är ansvarstagande.

• nnnnnnnn
    AnnaHarrysson skrev 2016-08-17 09:24:13 följande:
    Smart tips. Jag har så svårt att ta detta nöjet ifrån honom när han tycker det är så kul. Funderar på att spionera lite på honom och se hur han sköter det. Han börjar ettan nu. Men är ansvarstagande.
    Vi har spionerat lite så att han inte vinglar runt med telefonen framför sig, i trafiken.
    Men han är väldigt noga. GÅr, stannar, tittar, tar fram telefonen.

Vi vill inte heller att han är för länge på samma ställe, eller att det blir en vana tex mån kl 16 - 18 är han på samma ställe... Ifall någon läskig typ börjar se ett mönster, så kan de ha barnet ganska länge för sig själv innan man börjar leta...

Men vi går kvällspromenader tillsammans ganska ofta nu! Hände aldrig förr, han ville bara titta på TV eller läsa.
    Och när jag ska iväg på ärenden så åker han gärna med, vilket är trevligt!
  • MS

Min 8-åring får inte gå själv. Med sina bröder som är i övre tonåren går han oftast eller med oss när han spelar Pokémon Go. Han går inte till och från fritids själv trots att det endast är cykelväg och väldigt nära. visst barn är olika men jag tycker 8 år är för ungt för att få gå själv. Och i trafik och med spel kan de glömma bort på två sekunder att titta när de t ex hittar en legendarisk Pokémon.

• micromat

Tycker du har fått många bra tips. Det jag bara vill säga är (beroende på vart ni bor givetvis) är att det kan finnas andra "dumma" människor som snor mobilen för honom osv.

Jag skulle prata med honom om vad han ska göra om det skulle hända något eller om det kommer äldre barn och försöker få med honom till något annat ställe.

Sen tycker jag att ni vuxna kan följa med ut lite då och då, det för att kunna gå en längre rund, lägga ut ett lure eller vad som helst.

Jag tycker däremot att barn behöver få lite "frihet" och lära sig ta ansvar, som att gå själv till skolan/lekparken/what ever, så länge barnet (individen) är mogen för det.

• AnnaHarrysson

Tack för tipsen. Jag har pratat med honom om det och sagt att han bara skalämna bort den. Han får en ny.

Var med honom tre timmar i stan idag :)

Funderar på ett Pokemon armband

Svar på tråden Spela Pokemon Go själv