• Anonym (Förvirrad)

Bryter han mot lagen eller jag

Ska försöka förklara mitt problem kortfattat.

För ca tre månader sedan så drog jag från min sambo och flyttade in på ett skyddat boende.

Har nu flyttat tillbaka till samma stad då skydd inte behövs längre (hoppas jag). Jag bor tillfälligt och kan inte skriva mig på den här adressen.

Jag står alltså fortfarande skriven på min och exsambons adress.

Han säger nu att jag har tills nästa fredag på mig att hämta sakerna annars så är det hans (enligt någon lag han hänvisar till) och han ska slänga dom.

Jag får tillgång till ett förråd nästa vecka men eftersom jag inte har tillgång till bil eller någon som kan köra så hade jag tänkt hämta lite i taget och det som är viktigast. Bryr mig inte om möbler och sådant det får han ha kvar men han säger att jag får en förmiddag på mig att hämta sakerna.

Får jag gå dit när jag fortfarande är skriven på adressen och får han verkligen slänga alla saker?

Jag vill inte bryta mot någon lag men vill ha mina saker. Vad har jag för rättigheter?

Är absolut inte intresserad av att tjafsa om huset då det är hans. Vill bara ha mina saker! Ingen av oss har barn om det gör någon skillnad.

• Svar på tråden Bryter han mot lagen eller jag
  • Anonym (Bea)

Jag är osäker om polisen hjälper till med sådana civilrättsliga ärenden. Kronofogdemyndigheten är väl de som kan hjälpa till.

• Birgitta02
    Anonym (gvjuyio) skrev 2016-08-17 13:11:45 följande:
    Som ovanstående säger så har du rätt till tre månaders uppsägningstid MEN du har flyttat därifrån redan så jag tror inte det gäller i det läget. DU är dock skriven på adressen så rent krass borde du kunna ringa låssmed och begära öppning. Dock så kostar det ju pengar och med tanke på er situation så hade iaf jag kontaktat polisen först.

Om det nu blir så att du ändå har rätt till tre månaders uppsägning så kan han ändå inte kasta sakerna efter det. Han måste ge dig påminnelser och vända sig till kronofogden och jag tror att det då är 6 månader som gäller SEN kan han kasta dina saker.

Jag tycker dock du ska ta taxi eller kolla via FB eller nåt om du kan få hjälp att hämta allt på en gång så du slipper dra ut på det. Det är givetvis oerhört irriterande för honom att ha dina saker där.
    Han får inte kasta någonting, eller ens sätta utanför huset så att det skadas av regn och vind. Det kan låta sig göras om man skrivit på en överenskommelse, som undertecknats.

Om du TS har varit tvungen att söka skyddat boende, så rekommenderar jag dig att gå till polisen. Dina grejer ska du ha, du behöver skydd under tiden.
  • Anonym (Förvirrad)
    Birgitta02 skrev 2016-08-17 14:52:17 följande:

Han får inte kasta någonting, eller ens sätta utanför huset så att det skadas av regn och vind. Det kan låta sig göras om man skrivit på en överenskommelse, som undertecknats.

Om du TS har varit tvungen att söka skyddat boende, så rekommenderar jag dig att gå till polisen. Dina grejer ska du ha, du behöver skydd under tiden.

Jag har folk som kan hjälpa mig att köra nu och även vara med när jag packar ihop sakerna men fortfarande så låter han mig bara vara där några timmar. Men eftersom jag står skriven där så tycker jag att jag borde ha rätt att få komma ditt ett par gånger och packa allt och sedan hämta allt i en vända men han säger att han inte kommer vara hemma och att jag inte får vara där utan att han är det. Det är där problemen uppstår.

Är så tacksam för era svar :)
  • Linux1003
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-08-17 15:02:31 följande:
    Jag har folk som kan hjälpa mig att köra nu och även vara med när jag packar ihop sakerna men fortfarande så låter han mig bara vara där några timmar. Men eftersom jag står skriven där så tycker jag att jag borde ha rätt att få komma ditt ett par gånger och packa allt och sedan hämta allt i en vända men han säger att han inte kommer vara hemma och att jag inte får vara där utan att han är det. Det är där problemen uppstår.

Är så tacksam för era svar :)
    Vem äger huset eller står på kontraktet? 
  • Anonym (Förvirrad)
    Linux1003 skrev 2016-08-17 15:08:03 följande:

Vem äger huset eller står på kontraktet? 

Det är en arrendetomt, hans pappa står på kontraktet till tomten och huset men bor inte där. Vi flyttade dit gemensamt 2008. Vi har inte skrivit något kontrakt med hans pappa. Men huset är det vi som renoverat och byggt upp till oss.
  • Anonym (gvjuyio)
    Birgitta02 skrev 2016-08-17 14:52:17 följande:

Efter 6 månader efter skriftlig uppmaning att hämta sakerna så får han göra vad han vill med dem jo. Vi var tvungna att gå den vägen då en tidigare hyresgäst vägrat hämta sina saker. Vi fick inte göra något alls på 6 månader och först då kunde kronofogden bistå med särskild handräckning.

Det var något år sen dock men tror inte det har ändrats tills nu.

TS begår eg också ett brott då hon inte hämtar sina saker eftersom det kan ses som att exets besittning till huset rubbas. Dock, eftersom exet ska få behålla alla möbler och sånt även om TS har rätt till halva värdet av sånt som de skaffat för gemensamt bruk så blir det nog inget av en sådan anmälan.
  • Anonym (H)
    Anonym (gvjuyio) skrev 2016-08-17 15:36:28 följande:
    Efter 6 månader efter skriftlig uppmaning att hämta sakerna så får han göra vad han vill med dem jo. Vi var tvungna att gå den vägen då en tidigare hyresgäst vägrat hämta sina saker. Vi fick inte göra något alls på 6 månader och först då kunde kronofogden bistå med särskild handräckning.

TS begår eg också ett brott då hon inte hämtar sina saker eftersom det kan ses som att exets besittning till huset rubbas. Dock, eftersom exet ska få behålla alla möbler och sånt även om TS har rätt till halva värdet av sånt som de skaffat för gemensamt bruk så blir det nog inget av en sådan anmälan.
    Precis det du skriver i första stycket har jag också fått höra. Mitt ex vägrade komma och hämta sina saker efter vår separation så jag skrev och rådfrågade en jurist om hur jag skulle gå tillväga.
    Jag fick svaret att efter 6 månader så tillföll hans saker mig om han inte, efter uppmaning, hade hämtat grejerna.

Jag kanske också fick fel info :/
  • Linux1003
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-08-17 15:24:33 följande:
    Det är en arrendetomt, hans pappa står på kontraktet till tomten och huset men bor inte där. Vi flyttade dit gemensamt 2008. Vi har inte skrivit något kontrakt med hans pappa. Men huset är det vi som renoverat och byggt upp till oss.
    Särskild handräckning gäller enbart om det inte föreligger någon överenskommelse och är mer synonymt med att ockupera och inte aktuellt i detta läge för hans del. Att du är skriven på adressen ger inte dig besittningsrätt per automatik då du inte äger eller har ett kontrakt på boendet och hjälper dig föga i en process. Det finns ingen lag som ger honom rätten att behålla dina saker eller slänga förutsatt att han har aviserat att du ska hämta inom skälig tid utan att du agerar. Här kan det bli svårt att bevisa vad som är vems. 

Jag tror inte att du är förtjänt av någon process och du får ingen uppmärksamhet hos polisen i ett sådant läge oavsett om du har rätten på din sida. Jag råder dig att försöka hämta så gott du kan enligt hans avisering (snabbt in och ut) och ha gärna med dig ett par nära och kära. Det brukar oftast balansera läget och då får du lite mer tid också på att få ihop dina prylar. Hoppas att det löser sig för dig. 
  • Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-08-17 15:24:33 följande:
    TS: Att börja slå varandra med paragrafer, ringa KFM och polis är ofta sistahandslösningar och skapar en del bekymmer samt tar tid och energi. Ni verkar i sak överrens du vill ha dina saker och han vill bli av med prylarna. Alltså finns det en grundförutsättning att ni ska kunna lösa detta.

En lösning kan vara att ni slutar prata med varandra utan istället använder några ni har förtroende för. Be t ex en vän du litar på kontakta hans far och förklara läget. Att du vill ha dina saker, behöver tillträda vid några tillfällen, att han får vara där men att du kommer ha med någon och att du kan var klar inom en månad. Se sen vad responsens blir.

• Anonym (Förvirrad)
    Kjell2 skrev 2016-08-17 16:00:12 följande:

TS: Att börja slå varandra med paragrafer, ringa KFM och polis är ofta sistahandslösningar och skapar en del bekymmer samt tar tid och energi. Ni verkar i sak överrens du vill ha dina saker och han vill bli av med prylarna. Alltså finns det en grundförutsättning att ni ska kunna lösa detta.

En lösning kan vara att ni slutar prata med varandra utan istället använder några ni har förtroende för. Be t ex en vän du litar på kontakta hans far och förklara läget. Att du vill ha dina saker, behöver tillträda vid några tillfällen, att han får vara där men att du kommer ha med någon och att du kan var klar inom en månad. Se sen vad responsens blir.

Jag slipper Gärna allt onödigt tjafs men det är svårt när jag hör av mig två - tre gånger i veckan för att bestämma när jag kan hämta mina saker och han vägrar. Det är därför jag vill veta mina rättigheter. Jag tror inte alls att han egentligen vill bli av med mina saker han vill ha tid att få mig att ändra mig och komma tillbaka.

Nu har han gett mig några timmar nästa helg och jag tar bara det som är betydelsefullt för mig och struntar i allt man kan köpa nytt.

Men släpper han inte in mig/oss så måste jag ju ta det vidare.
  • Anonym (Förvirrad)

Jag vill bara ha tillbaka det som tillhör mig. Foton och saker jag ärvt av min mamma. Det är mest det jag försökt få tillbaka. Kläderna och det får jag strunta i men vissa saker kan jag inte köpa nytt. Hade planer att hämta allt men det är inte värt fajten.

Har inte heller velat hyra förråd innan jag visste när jag kunde hämta sakerna men inser att det nog var dumt tänkt. Borde ha gjort det tidigare!

• cupcakemom

Men det kan väl inte ta så långa timmar att packa ihop det som är ditt så du slipper lämna saker... Den som. Hjälper till att köra kan väl. Även hjälpa tillit packa.. Kläder och dyl är ju bara att slänga ner i en sopsäck... Har du inte fått förrådet kan du kanal få ställa grejer hos kompisar så länge... Frågar man brukar ju sånt aldrig vara ett problem

• Birgitta02
    Anonym (gvjuyio) skrev 2016-08-17 15:36:28 följande:

Ja, det stämmer. Men här är det tvärtom. Hon FÅR inte komma och hämta sakerna med mindre än att han bestämmer när och hur. Så det är lite annat än det du beskriver.
  • Anonym (gvjuyio)
    Birgitta02 skrev 2016-08-18 09:24:00 följande:
    Ja, det stämmer. Men här är det tvärtom. Hon FÅR inte komma och hämta sakerna med mindre än att han bestämmer när och hur. Så det är lite annat än det du beskriver.
    TS får visst hämta sina saker. Vem ska bestämma når någon annan får komma in i ens hus? Givetvis den som bor i huset. TS bor inte där längre även om hon inte har ändrat sin folkbokföringsadress än.

Självklart är det optimala om de kan komma överens om en tid, men nu kan de uppenbarligen inte det så TS får acceptera hans villkor eller ta hjälp av polisen.

• Birgitta02
    Anonym (gvjuyio) skrev 2016-08-18 13:33:14 följande:
    TS får visst hämta sina saker. Vem ska bestämma når någon annan får komma in i ens hus? Givetvis den som bor i huset. TS bor inte där längre även om hon inte har ändrat sin folkbokföringsadress än.

Självklart är det optimala om de kan komma överens om en tid, men nu kan de uppenbarligen inte det så TS får acceptera hans villkor eller ta hjälp av polisen.

Jag har inte sagt något annat?
    Däremot att säga att man har en halvtimme på sig att packa, efter ett samboförhållande, är verkligen inte ok. Och hon har bott på skyddat boende vilket tyder på en våldsam man.

Polisråd hade jag inhämtat.
  • Tom Araya
    Anonym (Bea) skrev 2016-08-17 14:01:36 följande:

Jag är osäker om polisen hjälper till med sådana civilrättsliga ärenden. Kronofogdemyndigheten är väl de som kan hjälpa till.

Såklart de kan hjälpa till, om inte annat så som rådgivande och vilka lagar som gäller i fallet.
  • Anonym (Varför alltid polisen?)

Polisen kommer med största sannolikhet säga att det är civilrättsligt och hänvisa till kronofogden. Polisen åker inte ut som personskydd för att man ska hämta sitt bohag, man får ta med en vän och ringa 112 om situationen blir hotfull.

Har någon åsikter om detta så skriv till Dan Eliasson.

Svar på tråden Bryter han mot lagen eller jag