• Stensson1982

Tips på sätt att få barnen äta mer grönsaker?

Hej alla! Registrerade mig precis, har länge läst forumet men aldrig känt behovet av att skriva någonting.

Jag är en pappa sedan 10 år tillbaka och har en dotter på 10 år.

På senare tid har jag börjat äta mer och mer grönsaker efter att ha läst om hur otroligt mycket det kan förbättra kroppen. Det har varit lite dåligt med sånt i vår familj förut, inte för att vi ätit onyttigt eller så men grönsaker har alltid varit som en "sidogrej".

Jag personligen älskar grönsaker men dottern tycker inte likadant, så jag letar efter något enkelt sätt att få henne att käka lite mer grönska. Grejen är att hon hatar ju inte grönsaker, men tycker väl att det är ganska tråkigt att bara äta sådär. Vore kul om jag kunde blanda in det med maten mer på något sätt, så det blir en del av rätten om ni fattar.

Tack!

• Svar på tråden Tips på sätt att få barnen äta mer grönsaker?
  • Klickerträna

Det finns en "veggie slicer" som gör spiraler/spagetti av tex gurka eller morot. Det kanske är skoj att både göra och äta?
    Och det finns ju olika sätt att göra figurer, som björnar av olika sorts grönsaker. Att bygga ihop liksom. Googla på det. Eller bento-matlådor. Ser ju festligt ut.
    Sen brukar ju tacos vara populärt, så man kanske jan köra taco-liknande varianter på andra rätter där man kan välja tillbehör själv och komponera som man vill.

• stormfågel

Mitt bästa tips är att ge grönsaker innan maten medan man lagar! Då är våra barn ofta hungriga och nyfikna på maten och plockar mer än gärna i sig morots- och gurkstavar, minitomater och rå broccoli.

Då har de likfom ätit sin dos innan pastan kommer på bordet :)

• Klickerträna

Tänker även att wok med tex kyckling och grönsaker kan funka? Nudlar och sånt kan ju ofta vara blandade med grönsaker.

Eller att riva morot och selleri i köttfärssåsen. Riv lök (och annat) med rivjärn så den inte alls märks i maten.

Blomkålsmos kan man göra istället för potatismos. Ser ju lika ut.

Pizza med valda grönsaker kanske går ner? Coleslaw?
    Kycklingsallad?

• nnnnnnnn

Rivna morötter passar i massor av saker tex köttfärssås och som tillbehör i tacos.

Sen är det kanske dags att utöka matsedeln till lite mer vego?

Detta är mina barns favoriter:

Ärt- och basilikaplättar:

250 g små fina ärter (eller vilka ärtor som helst duger)
    1/2 kruka basilika (eller fryst...)
    3 ägg 1 dl vispgrädde 3 dl mjölk 2 1/2 dl vetemjöl 1/2 tsk salt 1 krm peppar 2 msk smör eller margarin Till servering 2 förp mozzarella (à 125 g) 1/2 huvudsallad (240 g antipasto) kan uteslutas om man vill ha helt vegetarisk mat

Så här gör du: Tina ärtorna. Mixa allt utom smöret. Stek som vanliga plättar. Ät gärna efter hand, eller håll plättarna varma.
    Servera med sallad, ost skuren i bitar (samt antipasto eller annan kött (tex rökt skinka))
  • Pontus92
    Klickerträna skrev 2016-08-17 14:07:01 följande:

Det finns en "veggie slicer" som gör spiraler/spagetti av tex gurka eller morot. Det kanske är skoj att både göra och äta?
    Och det finns ju olika sätt att göra figurer, som björnar av olika sorts grönsaker. Att bygga ihop liksom. Googla på det. Eller bento-matlådor. Ser ju festligt ut.
    Sen brukar ju tacos vara populärt, så man kanske jan köra taco-liknande varianter på andra rätter där man kan välja tillbehör själv och komponera som man vill.

Måste bara säga att det här ett så himla bra tips! Jag har själv haft problem med barn som inte vill äta sina grönsaker och blev tipsad om samma grej. Det var inte så dyrt jag köpte en såndär veggietwsiter för att dra ner lite morötter, zucchini med mera. Det är rätt lätt att få till långa spiraler som ser ut som spaghetti. :)

Tips: KonsumentTest släppte precis ett test på grönsakstwisters, kan vara värt att kika igenom artikeln så du får lite humm om vad som finns där ute. Länk: http://konsumenttest.se/hem-hushall/gronsakssvarv-bast-i-test/

Tro det eller ej men barnen åt faktiskt sina grönsaker! Jag fick ju så klart blanda ihop det med lite annan mat men det funkade! Köper du zucchini kan du göra en slags pasta av den, det blir mycket enklare att t.ex. göra en gryta av det då.

I mina ögon är det helt klart värt ett försök, se till att uppdatera oss sen! Skrattande

• cosinus

Jag säger också som plock innan maten, stavar som kan doppas i typ tzatziki kan få vilken unge som helst att tugga i väntan på den riktiga maten

• Stensson1982

Tack för tipsen! Gillar det där med att med att ha grönsaker som "snacks" innan maten, jag kan säkert göra någon god och nyttig grönsaks dipp så blir det lite roligare.

Grönsaksskarven såg väldigt intressant ut, funkar inte ovannämnda blir det ett försök med grönsaks spaghetti!

Återkommer med resultaten.

• amia01

Mitt tips är att låta barnen välja sina favoritgrönsaker, uppmuntra fantasin och inte vara för snål med dressing/sås/smör till.
    Kanske de hellre vill ha en fruktsallad till maten? Äppelslice med kryddig dressing på? Kokta morötter med smör på?
    Formen på grönsakerna kan också varieras i det oändliga. Låt barnen välja och mixtra tillsammans med köksverktygen. Man kommer långt med osthyvel, skalare, kniv och rivjärn. Tärningar, strimlor, spiraler, på längden och tvären... 
    Vår 11-åring tycker fortfarande att det är spännande att "designa" sin tallrik med en snygg grönsaksuppläggning, morotsvulkaner, bönor i stjärnform, ärtrace mm.
    Färger och former går ju variera massor.
    Att själv få mixa sina egna grönsaker med de former man vill ha och själv få blanda sina favoritsåser till brukar vara en bra anledning tycka det smakar gott.

• Jill 79

Säger som andra. Ställ fram små skålar med olika grönsaker innan maten. Sen kör vi amerikanskt trick. Broccoli med smör och smältost. Blir typ som en sås och barnen älskar det. Nu kan de tom äta enbart broccoli.

• Stensson1982

Det var som attans! Jag gjorde lite kryddig tzatziki dipp och ställde fram skivade morötter, zuchinni, gurka och annat kul innan maten. Sakta men säkert vågade barnen sig på att testa och dem tyckte faktiskt att det var gott! Skrattande

Det är ett första steg, förhoppningsvis kommer dom kunna käka mer grönsaker nu. Vill dock inte behöva göra värsta dippen varje gång dom ska äta. Vi får se hur det blir den kommande veckan.

Om dom bara vill äta med dipp testar jag en såndär grönsaksskarv.

• Nordström

Uteslut sockrad mat ur kosten. Använd frukt som godis. Med tiden kommer barnen att uppskatta mindre sött och därmed äta mer grönsaker.

• ostpaj
    stormfågel skrev 2016-08-17 14:09:00 följande:
    Mitt bästa tips är att ge grönsaker innan maten medan man lagar! Då är våra barn ofta hungriga och nyfikna på maten och plockar mer än gärna i sig morots- och gurkstavar, minitomater och rå broccoli. Då har de likfom ätit sin dos innan pastan kommer på bordet :)

Jag testade det här igår. Min dotter är iofs allätare, men jag blir inte ledsen om hon äter liiite mer grönsaker. Gjorde morotstavar igår och ställde fram medan det började osa mat i köket och hon slog sig ned och vräkte i sig! :D idag köpte jag mer morötter och röd paprika, för det vet jag hon gillar :) Jättebra tips! Tack!
Svar på tråden Tips på sätt att få barnen äta mer grönsaker?