• Rouv

Hjälp - Nya Zeeland med barn i Campervan

Hej
    Hoppas på input från er som åkt med barn i en Campervan i Nya Zeeland.
    Vi är två vuxna och en sexårig dotter som tänkt åka genom Nya Zeeland i en Campervan (lagom storlek för oss tre, är inte intresserade av de större motorhomes eller 4 till 6-bädds campervans som också finns.)
    Alla campervans framsäten har dock inte 3-punktsbälte utan mittsätet är bara ett midjebälte. Vi har frågat om bilbarnstol eller barnkudde och vissa säger att de brukar sättas fast i mittensätet (men att barnet endast har midjebältet) eller att en av de vuxna får sitta i mitten (likadant där, med endast ett midjebälte).
    Har någon erfarenheter av att åka med barn och har lösningar hur man kan åka säkert?
  • Svar på tråden Hjälp - Nya Zeeland med barn i Campervan
  • gruvan

Vi ska också åka campervan på nz med våra barn. :) De är dock 7 månader och 3 år o h eftersom vi är fyra personer måste vi ha en större bil. Men fortfarande utan toa/dusch så ingen riktig husbil. När och var ska ni åka?

Innan vi fick barn hyrde vi också campervan på nz och då var det en för 2-3 personer som du beskriver. Vi hyrde från Escape. Eftersom vi aldrig använde mittensätet minns jag inte om det var tvåpunkts- eller trepunktsbälte. Vi har bekanta på nz som vi har frågat om vad som gäller just kring barnen när man kör bil där. Enligt dem måste barn under 7 år sitta i barnstol, bälteskudde är inte godkänt. Om den går att ha både där det finns tvåpunkts- och trepunktsbälte vet jag inte men hyr ni en stol tillsammans med bilen måste ju de som hyr ut den veta det. Om ni kan välja om ni ska ha barnet eller en vuxen vid tvåpunktsbältet hade jag valt den vuxne, allt för att barnet ska ha det så säkert som möjligt. Ett tips är att höra av er till Svenska föreningen i Auckland som kanske kan svara bättre. Det är svenskar som bor i Auckland, bl a barnfamiljer, så de vet säkert vad som gäller.

• Nz2015

Vi åkte i dec-15 med en 4 åring, Valde lite större bil för att alla skulle få plats bekvämt. Att hyra bilbarnstol var smidigt och inte så dyrt (ca 200kr för 2v- jämfört med Frankrike där det skulle kostat 1400kr för 5 dagar) stolen var helt ny och riktigt bra med eget bälte i. Vi tog inte med bilbarnstol då vi var i Australien innan och där fick man inte använda stolar som inte var säkerhetsklassade i Australien. För både Aus och nya Zeeland gällde att man inte fick ha kudde utan det var tvunget att vara en rejälare framåtvända stol med ryggstöd om barnet var under 7. Något av de viktigaste råd vi fick var att det är mycke bilinbrott och att aldrig parkera bilen utom synhåll pga detta.

• Rouv

Ok, bra att veta. Det är bara så svårt att veta vad för typ av bilbarnstol de pratar om när vissa säger Booster(som jag fattar bara är en bilkudde) och andra pratar om Child Restraint.
    Och de som svarar på våra frågor känns inte alltid kunniga - lite som 20-åringar utan egna barnerfarenheter och som aldrig tänkt på att det är skillnader mellan midjebälte eller 3-punktsbälte.

Svar på tråden Hjälp - Nya Zeeland med barn i Campervan