• BeautifulMoments

Måste syskon ha namn som passar ihop?

Det verkar för många va väldigt viktigt att syskons namn passar ihop. Varför måste dem det?

Ni som tycker det på vilket sätt måste de passa ihop? Tex, börja på samma bokstav, namn i samma kategori tex klassiska namn osv.

My life, My choice!
  • Svar på tråden Måste syskon ha namn som passar ihop?
  • Metalgirl

Lite roligt att du just valde namnen Dexter och Arvid :). Jag har en son som heter Dexter och väntar barn igen, vet dock inte kön, men Arvid är ett namn jag tycker om.

Därför är detta något som jag funderat en del på, hur/om folk skulle reagera på något särskilt sätt om barnen skulle få så "olika" namn.

Skulle tänka/tycka något särskilt om du träffade två barn med dessa namn, som visade sig vara syskon?

• Seven Costanza
    Metalgirl skrev 2016-08-19 23:55:45 följande:

Lite roligt att du just valde namnen Dexter och Arvid :). Jag har en son som heter Dexter och väntar barn igen, vet dock inte kön, men Arvid är ett namn jag tycker om.

Därför är detta något som jag funderat en del på, hur/om folk skulle reagera på något särskilt sätt om barnen skulle få så "olika" namn.

Skulle tänka/tycka något särskilt om du träffade två barn med dessa namn, som visade sig vara syskon?

Nu frågade du ju inte mig men svarar ändå eftersom jag också skrev om Dexter. I mitt eget exempel tog jag ju Dexter och Stig som ju är ännu mer omaka men Dexter och Arvid som nästa person tog är kanske lite bättre tillsammans. Dock tycker jag inte direkt att de passar ihop och skulle defintivt reagera, men det behöver ju inte vara negativt utan mer "jaha, där ser man".
  • My102

En spontan tanke, jag tror vid första anblicken så kanske kan man reagera, för sig själv, typ, vad olika namn, ok, noterat. Men i slutändan bär ju personen upp sitt namn å då kommer den personen inte tänkas heta något annat. Så hur som så blir det bra :)

Jag kom å tänka på favorit namn själv, Adele och David, låter som tvillingar? :P eller skulle de funka?

• MallaL
    Metalgirl skrev 2016-08-19 23:55:45 följande:

Jag skulle tänka att föräldrarna bytt smak mellan syskonen från det amerikanska till det mer traditionellt svenska. Det är i och för sig inte helt ovanligt att yngre syskon får mer traditionella namn eftersom vi ofta rent allmänt går mer åt det hållet när vi blir äldre.

Men det är som alltid med namn, man reagerar när man först hör dem, men sedan när man lär känna Dexter och Arvid tänker man väl inte så mycket på det, men om du frågar mig tycker jag de inte passar ihop.
  • Tow2Mater

Man skulle ju undra om Dexter har en amerikansk pappa och Arvid har en svensk...
    ha ha.

• Metalgirl

Det är samma pappa och vi har inte blivit så mycket äldre :P. Jag hade den här "udda" smaken på namn redan när sonen föddes. Han en flicka fötts då hade det troligen blivit ett gammalt traditionell svenskt namn.

Men jag har som sagt själv haft dessa tankar om det skulle anses opassande att välja så olika namn. Men det är väl säkert så att folk kan reagerar första gången de hör det.

• BeautifulMoments
    Metalgirl skrev 2016-08-20 09:22:12 följande:

Det är samma pappa och vi har inte blivit så mycket äldre :P. Jag hade den här "udda" smaken på namn redan när sonen föddes. Han en flicka fötts då hade det troligen blivit ett gammalt traditionell svenskt namn.

Men jag har som sagt själv haft dessa tankar om det skulle anses opassande att välja så olika namn. Men det är väl säkert så att folk kan reagerar första gången de hör det.

Egentligen spelar de ju ingen roll va folk tycker. Barnen sitter inte ihop och som vuxna associeras man sällan med syskonen i vardagslivet. Tex jobb osv.

Mina barn har namn från samma "kategori" alltså rätt tidlösa namn finns någon i varje generation. Men ändå sa en en gång att de inte passa ihop. Dock tror jag det var för att hennes barn hette väldigt lika. I stil med Emil och Emilia. Hon ville ha så många bokstäver som möjligt samma.

Väntar 4:e barnet nu med en ny man och han har önskemål om ett lite "modernare" namn.
    My life, My choice!
  • fjanten

Jag tänker inte alls på att namnen ska passa ihop, utan vi väljer de namn som vi tycker är allra finast OCH som passar det nya lilla barnet. Tycker det är löjligt att medvetet matcha namnen, eller välja bort ett favoritnamn bara för att det inte passar med syskonets/syskonens namn. De är olika individer och kommer under den allra största delen av sina liv INTE leva ihop. Sedan kan föräldrarna tycka om vissa typer av namn, och att barnens namn därför "passar ihop".

Om vi får en dotter denna gång är nästan samtliga namn "gångbara" med sonens namn, blir det däremot en till son kommer namnen inte alls passa ihop. Vi struntar fullkomligt i vilket

• Oscarsmamma84

Har faktiskt inte tänkt på om namnen passar ihop eller ej. Nu råkar jag gilla svenska namn så det blev Oscar o Elin på mina små.

• race

Nej, det tycker jag inte. Bara namnen inte är för lika så går det bra. Dock så hade jag inte valt namn själv som var oerhört olika, som till exempel Ragnhild och Tindra. Det blir för mycket.

• nnnnnnnn

Jag tycker att man reagerar om namnen är för olika eller för lika...

Är det en sorts namn och ett helt annat sorts namn på syskonet, så undrar iallafall jag om det är samma pappa.
    Ex: Anna + Erik + Nevaeh 
    Ett så tydligt stilbrott, tyder på att något har hänt med namnsmaken. Är det samma pappa/mamma och tex 2,5 år mellan barnen så skulle iallafall jag bli mer överraskad än om det är en ny förälder eller långt hopp tex 2,5 mellan Anna och Erik och sen 8-10 år till Nevaeh.

Barns namn som är för lika tycker jag är krångligt:
    Erik + Erika
    John + Jonna
    John + Jon
    Lina + Linus
    Alba + Albin
    Noel + Noelle
    Anna + Anne

Jo, jag kan förstå att man gillar ett namn och att detta oftast finns i minst 2 varianter som är väldigt lika... Men så lätt att säga fel och ganska fantasilöst.

• nnnnnnnn
    BeautifulMoments skrev 2016-08-20 10:56:22 följande:
    Egentligen spelar de ju ingen roll va folk tycker. Barnen sitter inte ihop och som vuxna associeras man sällan med syskonen i vardagslivet. Tex jobb osv.

Mina barn har namn från samma "kategori" alltså rätt tidlösa namn finns någon i varje generation. Men ändå sa en en gång att de inte passa ihop. Dock tror jag det var för att hennes barn hette väldigt lika. I stil med Emil och Emilia. Hon ville ha så många bokstäver som möjligt samma.

Väntar 4:e barnet nu med en ny man och han har önskemål om ett lite "modernare" namn.
    Det kan ju också vara ett sätt för er föräldrar att signalera att det är en ny familjekonstellation. Att välja ett namn som skiljer sig mycket åt från de andras är ju ett sätt att markera att det är "nystart".
Svar på tråden Måste syskon ha namn som passar ihop?