• Purpleeez

Utomkveds + bortopererad äggledare

Fick igår veta att barnet jag bar på lagt sig i höger äggledare, och därav skulle denne bortopereras. Sagt och gjort. Här ligger jag nu i min säng efter ett dygn på sjukhuset och en äggledare mindre. En massa frågor och funderingar har såklart poppat upp i huvudet på mig nu..

Ni som varit med om detta, hur har era liv fortlöpt efter det?

Är det fler än jag som känt sig som att en del av kvinnligheten försvann i samband med op?

Mvh kvinnan i chock

• Svar på tråden Utomkveds + bortopererad äggledare
  • pandoraDiem

Tråkigt att höra :( jag råkade ut för samma sak januari 2015. Just när det precis hade hänt var det så otroligt mkt känslor, samtidigt som jag inte ville något mer än att få ett barn så ville jag just då inte bli gravid igen. Riskera att uppleva samma sak igen. Men det tog inte så lång tid innan barnlängtan fick oss att fortsätta försöka, när mensen var tillbaka som vanligt drygt en månad efter operationen var det som att kroppen sa att det var okej att sätta igång försöken igen. Det tog ett år men nu sitter jag här idag gravid i vecka 30 och kan fortfarande inte riktigt fatta att det äntligen är vår tur.

Känner igen känslan av chock du beskriver, jag hade hört talas om utomkveds innan men trodde aldrig det skulle hända mig. Jag hoppas att du har någon att prata med och glöm inte bort att vi har en äggledare kvar så när kroppen återhämtat sig så hittar den sätt att fungera i stort sätt normalt. Läkaren sa till mig att den andra äggledaren till och med kunde plocka upp ägg från motsatt äggstock om man ägglossar därifrån.

• Ompalompan

Jag fick ett utomkvedes i april 2014 och fick min högra äggledare bortopererad. Kände sån stor sorg att förlora något som var så efterlängtat, trodde aldrig att jag skulle plussa igen och mådde extremt dåligt när vi började försöka igen och inget hände. I januari 2015 plussade jag igen, var så orolig att det skulle hända igen men fick göra flera vul för att se så graviditeten satt på rätt ställe. I september kom världens finaste lilla pojke som snart blir 1 år.

• Mmmlm

Jag drabbades också av ett utomkvedshavandeskap i dec, var i vecka 7. 4 månader senare plussade vi, jag fick också höra att den andra äggledaren plockar upp ägg från den andra sidan vilket den gjorde för mig. Jag känner min ÄL väldigt tydligt och trodde det var kört iom att äl skedde från den bortopererade sidan men jag plussade!

• Purpleeez

Tiden tack för alla fina kommentarer och jag är så glad att höra att det gått vägen för er trots denna motgång. Just nu är jag bara livrädd, chocken har börjat lägga sig och alla känslor kommer på en och samma gång.

• Crazy catlady

Jag opades i januari iår.. fick ta bort högra äggledaren.. 
    Kroppen va väl redo ca en månad efter och då va bebistillverkningen i full gång igen =) Jag trodde dock inte det skulle ta så himla lång tid. Är van sedan tidigare att bli gravid snabbt och lätt... Vet ej varför det tar så lång tid nu... om det beror på operationen eller om vi bara haft en grym tur de andra gångerna..  Dock har det inte hänt något än, men skam den som ger sig.. I början va det jättetufft och få mens istället för + ..  Vi är på försök 10 nu sedan vi började försöka och försök 8 sedan utomkvedet.. 

Hoppas du får ditt + vart efter ! :) 

• Meriall

Jag har också fått ta bort en äggledare efter utomkvedes men kände inga problem med kvinnlighet eller då för den kvarvarande plockar upp från bägge äggstockar. Man får 5% minskad fertilitet har jag hört och den beror mest på att risken ökar något att det händer igen. Det kan vara bra att veta att man inte ska ta dagen-efter-piller Efter ett utomkvedes eftersom det ökar risken för att få det igen.

För mig hade det känts jättemycket värre att tex ta bort en äggstock tror jag. Jag fick dock komplikationer vid operationen och den kunde nte göras som titthål så fick ett större ärr på magen :/ Det är lite jobbigt då det ser ut som ett kejsarsnittsärr men inget barn blev det av det. Har haft lite problem med ärret också.

Dock inte med att bli gravid igen. Jag har försökt att inte bli det och haft skyddat sex men blivit gravid av misstag två gånger sedan operationen för två år sen. Hade oskyddat sex en gång också och blev gravid då med. Så känner mig ultrafertil : O

• Meriall

Kolla din försäkring också. Jag fick pengar av trygghansa på min, tror det var 15000 (eller 35000, minns inte längre).

Svar på tråden Utomkveds + bortopererad äggledare