• helpforme

socialen gav oss en lägenhet som har vägglöss

Hej jag är en 40 åring mamma med en dotter på 18 år. Jag har varit arbetslös i ett par år nu, och hade svårt att hitta bonde till mig o min dotter. 

Så jag gick till socialen för hjälp, de gav oss en 2a är det rättvis? Men mitt största problem är att lägenheten har VÄGGLÖSS!! och vi har tvingas bo här i nästan 2 år! de har sanerat nästan 4 GÅNGER??! 
    Men det har inte förbättras alls. 

Jag har klagat och har begärt att få flytta många gånger jag får alltid samma svar "vi kollar upp det ". Min dotters skolgång har gått dåligt på grund av att hon inte vill eller kan sova hemma. 
    Hon får stora utslag av betten och skäms för att gå till skolan eller så får hon inte tillräckligt med sömn för att ens ta sig till skolan. 

Min stora fråga är, har jag rätten till att få flytta? och har jag rätten till att få en 3a? min dotter är stor, och mår mycket dåligt av att hon inte har eget rum, och får sova på en liten soffa full av vägglöss för jag inte råd för en ny soffa. Jag är rädd att hennes framtid blir förstörd av att socialen säger att hon ska hoppa av skolan och börja jobba för att hon är 18år. Behöver verkligen svar! 

• Svar på tråden socialen gav oss en lägenhet som har vägglöss
  • Anonym (Katta)
    KaSaM skrev 2016-08-20 13:48:57 följande:

Egentligen så brukar inte socialen ha lägenheter alls att förmedla så rätten till en lägenhet den vägen finns inte idag tyvärr. Om det fortfarande är vägglöss så är det fastighetsägarens bekymmer och inte socialen och då är det dit du ska vända dig.

Soc kan ge förtur i bostadskön, de har även ett antal lägenheter att förmedla.
    Så är det i min kommun, vet dock inte om det är så i hela landet. Alltså det sista. Förturen är reglerad i lag.
  • Anonym (Luzen)

Sätt dubbelhäftande tejp runt benen på de möbler som ni sover i.

• Olikaolika

Din dotter är 18 så jag gissar att hon snart kommer att flytta hemifrån. Går det kanske att bo kvar till dess och så kan du försöka hitta en enrummare sen?

• Anonym (Kräva)

Min mor fick hjälp av socialen och hon var ensamstående med 2 barn 10-13 år. Hon fick nöja sig med boendet hon fick, jag pch

Min bror delade ett rum och hon sov i vardagsrummet.

Vi bodde i en 2:a...

• Holma

Svårt att hitta bonde ? Antar du menar boende men det såg lite kul ut

• viseversa

Hur kan du tro att soc har en massa lägenheter som står tomma som dom bara kan dela ut? Och nej du kan såklart inte begära en 3a däremot är det ju inte okej med vägglössen men har hört att dom är satans svåra att bli av med tyvärr.

• Långbenopluto

Ja, det är rättvist att ni fick en tvåa, varför ska ni ha större? Du får sova i vardagsrummet, då får dottern sovrummet.

Vägglössen är INTE soc fel, det är hyresvärden!

Skaffa lite perspektiv och sluta skyll dina problem på soc!

• Charlotte N
    Olikaolika skrev 2016-08-20 14:22:13 följande:
    För att hon inte har ett jobb. Varför är inte du drottning av Sverige?
    Förlåt, jag var otydlig. Undrar om det beror på att det inte finns några jobb alls (tror jag inte) eller om det finns någon annan anledning. Om TS är kapabel att jobba kan ju problemet lösas på sikt i och med att en inkomst ger fler valmöjligheter. Om det är så att TS inte är kapabel att jobba kanske man kan få hjälp med det.

Din fråga väljer jag att bortse ifrån då jag tycker den är tramsig.
  • Anonym (Olikaolika)
    Charlotte N skrev 2016-08-20 19:28:15 följande:

Förlåt, jag var otydlig. Undrar om det beror på att det inte finns några jobb alls (tror jag inte) eller om det finns någon annan anledning. Om TS är kapabel att jobba kan ju problemet lösas på sikt i och med att en inkomst ger fler valmöjligheter. Om det är så att TS inte är kapabel att jobba kanske man kan få hjälp med det.

Din fråga väljer jag att bortse ifrån då jag tycker den är tramsig.

Ok, då förstår jag!

Och du gör helt rätt som struntar i att svara på frågan, den var en retorisk sådan (och absolut tramsig). Svårt det här med att kommunicera kortfattat i skrift...
Svar på tråden socialen gav oss en lägenhet som har vägglöss