• Alithaking

Själutbildning - Arkitekt

Hej! Pratade men kompis nyligen om min mer kreativa sida. Har ju tänk läsa till byggingenjör nu i höst men fick frågan varör jag bara inte läser till arkitekt på en gång. Svaret är lika kort som enkelt, dels orkar jag inte med en längre utbildning (som är den största faktorn) så är inte mina betyg riktigt där men dem går alltid och läsa upp lite snabbt. Men till mitt topic, hur svårt skulle det vara om ens möjligt att utbilda sig själv till arkitekt? Allt finns ju ute på nätet så förutsättningarna finns. Men förstår också att det är en krävande utbildning bara i skolan. Vad jag redan nu kan säga är att motivationen finns mer än där. Jag andas den kort och gott. På senare tid har det blivit mer lockande att faktiskt gå en egen väg, men förstår att det blir svårt sen i arbetslivet utan en skola på pappret. Alla licenser och sånt tar man längs vägen. Era tankar? Skulle ju vara kul att inte inte följa strömmen och även det är lite kittlande! :)

Designar för övrigt hus redan för den intresserade kan gen läsa på min blogg! :) > www.now.com/sketcharch

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-22 01:43
    Edit: www.nouw.com/sketcharch ska det vara!:)

• Svar på tråden Själutbildning - Arkitekt
  • Kjell2

Att läsa in en 5-årig utbilding helt själv är nog rätt svårt. Rent praktiskt kommer det vara svårt med tillgång till lab odyl. På en skapande utbildning som arkitekt baseras mycket av lärande på feedback från lärar och kursare som du helt missar.

Att få ett arkitektjobb utan examen är nog på gränsen till omöjligt.

Ett förslag är att går din byggingenjörutbildning men läser så mycket extrakuser som ligger nära arkitekt som möjligt. Sen när du börjar jobba söker du dig hela tiden närmare arkitektjobb.

• My Sigma

Jag säger som Kjell, det är mycket svårt att tillgodogöra sig den typen av utbildning och kunskaper på egen hand. Framför allt den kreativa/estetiska behöver utvecklas och formas tillsammans med andra och under handledning.

Angående utbildningens längd kan jag däremot ge uppmuntrande ord: jag har många bekanta som fått jobb som arkitekter innan examen. Det verkar nästan mer vanligt än ovanligt (i alla fall här i Stockholm) att man går 3-4 år av utbildningen, pausar och jobbar något år och sedan kommer tillbaka och avslutar sin examen.

Lyd ett råd från en gammal och vis kvinna: sök inte utbildningar som verkar lätta eller ger jobb snabbt. Ska du investera minst 3 år av ditt liv, samt 100k+ i studieskulder så ska det vara för något du verkligen är intresserad av. Annars riskerar du att sitta där i en bransch du inte trivs i och behöva fundera på om du ska fortsätta vara miserabel eller investera ännu fler år och hundratusentalskronor i ännu en utbildning.

Svar på tråden Själutbildning - Arkitekt