• jannepanne

Billig mat

Hej!

Jag ska försöka mig på att spara mer pengar än vad jag egentligen kan och tänkte därför börja med att dra ned på matkostnaderna. Har ni nå tips på suuuuperbilliga maträtter att laga? Typ blodpudding-billigt.

Kan ju tillägga att kylskåpet är tomt så kan inte "skrapa ihop nåt" utan jag får börja från noll helt enkelt. Kan tänka mig att äta allt! Utom skaldjur förstås, jag är allergisk.

Så, HJÄLP PLEASE... haha

//kasspåattkommapåmat

• Svar på tråden Billig mat
  • Holma
    jannepanne skrev 2016-08-23 14:45:48 följande:

Hej!

Jag ska försöka mig på att spara mer pengar än vad jag egentligen kan och tänkte därför börja med att dra ned på matkostnaderna. Har ni nå tips på suuuuperbilliga maträtter att laga? Typ blodpudding-billigt.

Kan ju tillägga att kylskåpet är tomt så kan inte "skrapa ihop nåt" utan jag får börja från noll helt enkelt. Kan tänka mig att äta allt! Utom skaldjur förstås, jag är allergisk.

Så, HJÄLP PLEASE... haha

//kasspåattkommapåmat

Storpack köttfärs finns ofta billigt på typ Willys o det går att göra hur mycket dom helst på det
  • jannepanne

Har inget Willys i närheten... Men det borde väl vara samma på typ ICA och Coop? Har medlemskort på båda ställena. Brukar handla på lokala tempo till kaospriser, inte tänkt på det speciellt förrän nu.

• Holma
    jannepanne skrev 2016-08-23 15:21:51 följande:

Har inget Willys i närheten... Men det borde väl vara samma på typ ICA och Coop? Har medlemskort på båda ställena. Brukar handla på lokala tempo till kaospriser, inte tänkt på det speciellt förrän nu.

Ja det finns på dom ställena oxå . Köttfärssoppa är billigt o gott , köttfärssås o blanda i rivna morötter o strimlad vitkål , kålpudding , köttfärslimpa , köttbullar , gratänger av olika slag , ja finns massor man kan blanda ut med rotsaker o då blir det billigt
  • jannepanne
    Holma skrev 2016-08-23 15:26:11 följande:
    Ja det finns på dom ställena oxå . Köttfärssoppa är billigt o gott , köttfärssås o blanda i rivna morötter o strimlad vitkål , kålpudding , köttfärslimpa , köttbullar , gratänger av olika slag , ja finns massor man kan blanda ut med rotsaker o då blir det billigt
    Åh, tack för ditt tips. Ska kika efter billig köttfärs :)
  • IsDimma

Har du en smart telefon så finns matpriskollen. Den är riktigt bra då du får in (nästan) alla butiker i närheten - eller de du valt. Alla är inte med men deras priser brukar ändå komma upp på typ tisdag eller onsdag (annars måndag morgon). Iaf där jag handlar.

• Kjell2

Torkade bönor, ris, potatis, lök som bas
    Baka eget bröd

Kokkött, fläskkött i bit
    Fryst kyckling, höns
    Strömming

Undvik filé, chark, korv, färdigmat, halvfabrikat

• nnnnnnnn

baka allt bröd själv
    även fikabröd...
    fika aldrig ute

Dessa 3 gör stor skillnad!
    Att ha med en vattenflaska (typ 0 kr/litern om man avrundar) istället för att köpa en Loka för 20 - 25 kr, det märks i plånboken, samma med en kaffekopp lite här och där.

Vad gäller maten så brukar vi tömma frys och skafferi varje sommar och jul, så gott det går.

Så lasta fram allt du har liggande och se till att göra något med de där bönorna, majsen, mjölet mm som bara finns i skafferiet.
    Antingen lagar du en hel maträtt eller kompletterar något du handlat till. En enkel omelett på 2 ägg + lite vatten (mjölk eller vispgrädde går ju också bra, men är dyrare) blir en hel måltid med bönsalsa, majskorn och tonfisk. (eller något annat du har i skafferiet).

Samma strategi vad gäller frysens innehåll.

När det verkligen börjar gapa tomt i frys och skafferi, så är det dags att fylla på med billiga och nyttiga varor.

Stapelvara: Röda linser (eller annan färg, men röda är snabba att koka), någon neutral böna tex svarta bönor, vita bönor, gula ärtor.
    Dessa 3 basingredienser ger näringsrika rätter till lågt pris.

Vill du spara några tior till så köper du torra bönor och ärtor, lägg i blöt + koka och frys in i lagom påsar. Sen är det bara att ta fram och hälla ner i maten eller salladen. Fyller ut och är en bra proteinkälla.

Bra grytor eller soppor:
    klassisk ärtsoppa som du kokar från grunden själv, enkelt men tidskrävande. Koka gärna med lite lök och morötter (rivna eller skivade) men skippa köttet. Vill du ha köttsmak kan du slänga i köttbuljong istället för grönsaksbuljong.

Linsgrytor och linssoppor - finns massor av recept. Gärna vegetariskt, då det är billigast.

Snart är det rotfruktstider. Ica och Coop brukar ha bra priser! Ibland under 5 kr/kg för potatis, morötter, palsternacka, vitkål mm.  Köp och förvara bra så håller det länge! Potatisklyftor, rostade rotsaker och rotsaksgratänger är mättande och gott. Kostar det dessutom mindre än 5 kr/kg, så är det bra ekonomi i detta. Även soppa är såklart smaskens och billigt!
    Vill och orkar man, så kan man skala, skära i bitar, koka lite lätt och sen frysa in, så har man färdiga soppgrönsaker/gratängrönsaker att ta fram när man har ont om tid.

Gå efter reklambladet!
    Billig köttfärs = köp och gör storkok av lasagne, köttfärssås, köttbullar mm. Frys in!
    Dryga gärna ut med rotsaker, för även om köttfärsen är billig så brukar rotsakerna vara ännu billigare. Jämför kilopriser och se!

• jannepanne

Åh tack!

Jag måste verkligen fördjupa mig i rätter med linser, bönor och rotsaker. Jag är totalkass på sånt där. Rotsaksgratänger och rostade rotsaker är ju TYP det godaste som finns, men jag har aldrig lagat det själv. Det här blir spännande Flört

• Hi5

Dra ner på onödiga inköp.

Börja med att sluta köpa läsk, kakor och godis, om du gör det idag. Massor av pengar att spara där.

Juice behövs inte heller.

Havregrynsgröt och ägg är billig och nyttig frukost. Blir sällan något svinn.

Pannkakor är billig mat.

Handla kött till halva priset med kort datum och frys in.

Bruna bönor, ärtsoppa, chili con carne är billigt.

Handla storpack, dela upp och frys in.

Hur äter du/ni idag? Något annat som kan plockas bort?

Sök på matsidor efter billiga recept, och gör menyer och inköpslistor därefter. Köp bara det som står på listan.

Och sedan är väl maten det sista man ska dra ner på, eller? Egentligen.

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Aniiee

BUDGET!!!!!

Ha en dagsbudget, om du bor så du kan handla varje dag. Det hade jag när jag gick på universitet. Ända nere på 20 kr om dagen hade jag i perioder. Var några år sedan.... Rimligare är mellan 50 och 100 kr om dagen. Det beror ju på vad du vill ha ner matkostnaden ifrån.

ELLER.... så gör du raka motsatsen och fyller frysen. Vilket som passar. 

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Holma
    jannepanne skrev 2016-08-23 15:32:23 följande:
    Åh, tack för ditt tips. Ska kika efter billig köttfärs :)
    Kan ge ett tips som vi gjorde idag , fräs 1 gul lök o en strimlad röd paprika i lite smör , häll på 1/2 dl vatten o 2 1/2 dl grädde o smula i en kycklingbuljongtärning , låt det sen småkoka i 10 min , stek köttfärs medan, mixa såsen , blanda i köttfärsen i såsen o servera med pasta o nån sallad .
  • Rocket Mania
    jannepanne skrev 2016-08-23 16:06:37 följande:

Åh tack!

Jag måste verkligen fördjupa mig i rätter med linser, bönor och rotsaker. Jag är totalkass på sånt där. Rotsaksgratänger och rostade rotsaker är ju TYP det godaste som finns, men jag har aldrig lagat det själv. Det här blir spännande Flört

Ärtsoppa är det absolut enklaste du kan göra. Köp en kartong gula ärtor och läs på baksidan. Man blötlägger ärtorna i typ 12 timmar och kokar sedan med en/ett par hackad/e gul lök/ar och en köttbuljongtärning i 2-3 timmar. Sedan har du mat och matlåda för 3-4 dagar. Går bra att frysa också. Kostnad blir kanske 13-14 kr för hela lasset. 

För att lyxa till det kan du ha i rimmat stekfläsk skuret i tärningar. Det kostar en del med sidfläsk men det kommer fortfarande bli väldigt billigt.
Svar på tråden Billig mat