En fråga om ledighet
Jag slutar 13.00 på fredagarna men ska flexa tidigare vid 11.30. Då måste väl jag hämta dottern på dagis runt 11.30? Jag får väl inte ha henne där till efter 13.00 och att farmor hämtar henne då?
Jag slutar 13.00 på fredagarna men ska flexa tidigare vid 11.30. Då måste väl jag hämta dottern på dagis runt 11.30? Jag får väl inte ha henne där till efter 13.00 och att farmor hämtar henne då?
Klart du kan ha det..
Jasså får man det även om man slutar lite tidigare ? Jag trodde man var tvungen att hämta direkt efter man typ slutat.
Jag ska ju till frisören vid 12.00 så jag tänkte att jag måste typ hämta henne innan.
Skilj på får och kan. Ingen kommer fundera på det, märka det eller bry sig om du inte säger något.
Men frågar du kan de känna sig regelstyrda och rigida och tvungna att säga att du måste hämta.
Tycker det är ok om det är en engångsföreteelse.. Det är ändå arbetstid du jobbar in en annan gång ju..
S
Då ber jag farmor hämta min ordinarie tid som jag brukar och säger inget till dem. Jag hämtar alltid när jag ska annars så det kanske inte spelar så stor roll när det bara är en gång. Det är ju bara 1,5 timma.
Man "får" inte och jag tycker väl att det är omoraliskt om man ofta brukar sluta tidigare för att gå och fika istället för att hämta sina barn. Men när det gäller att flexa ut inarbetad tid för enstaka ärenden ser jag inget problem. Jag brukar flexa ut nån timme mitt på dagen för frisör, läkarbesök etc. utan att få dåligt sambete för det och det är ju exakt samma sak bara att jag jobbar både före och efter.
Carambolan, i vissa kommuner får man.
Skilj på får och kan. Ingen kommer fundera på det, märka det eller bry sig om du inte säger något.
Men frågar du kan de känna sig regelstyrda och rigida och tvungna att säga att du måste hämta.
Man "får" inte och jag tycker väl att det är omoraliskt om man ofta brukar sluta tidigare för att gå och fika istället för att hämta sina barn. Men när det gäller att flexa ut inarbetad tid för enstaka ärenden ser jag inget problem. Jag brukar flexa ut nån timme mitt på dagen för frisör, läkarbesök etc. utan att få dåligt sambete för det och det är ju exakt samma sak bara att jag jobbar både före och efter.
Jag skulle säga att om du har flex så är det förmodligen arbetstid som du tjänat in. Alltså kan du flexa och hämta barnet kl 13. Det är fortfarande inom ramen för vad som är din arbetstid.
Kanske ska berätta hur det ligger till för förskolepersonalen. Min man skulle egentligen hämtat föe jag skulle till frisören. Men sen fick han förhinder ???? å jag som väntat på denna tiden i över 3 veckor. De kanske förstår. Hon äter ju ju bara lunch och sen sover ändå så det kanske inte spelar dem så stor roll.
Då säger jag inget. Detta har ju aldrig hänt sen vi vörjade där. Nu körde det bara ihop sig ordentligt. Å ser nån mig så får jag väl säga att vi har missförstått varann i familjen med hämtningen eller liknande. Säkert de som gör värre saker än detta.