• Knallis22

Dotter med magont

Har en dotter som börjat 3:an igår! Förra året var delvis hopplöst då hon många gånger hade ont i magen och ville inte till skolan,vill inte idrotta.Hon är social och har många vänner,men detta med magen som krånglar gör oss villrådiga och jag börjar tro att hon lider av någon form av ångest,men hur vet man? Och hur ska jag få henne till skolan utan gråtande och magont?!

• Svar på tråden Dotter med magont
  • Birgitta02

Jag tycker det låter som att hon mår väldigt dåligt av skolan. Kan hon vara utfryst? Mobbad? Är det nån lärare som ger henne obehag? Är det kanske några ungar som trakasserar andra barn i skolan? Jag hade nystat rejält i det där.

• Knallis22

Tror inte att det är nått sånt! Som sagt har hon många kompisar,umgås med både killar och tjejer från olika klasser,hon skulle må mer dåligt då tror jag..hon har haft problem under sommaren med magen lite då och då men förstod att det skulle eskalera då skolan sätter igång,det är som att det blir nån låsning för henne...

• Birgitta02
    Knallis22 skrev 2016-08-25 14:50:04 följande:
    Tror inte att det är nått sånt! Som sagt har hon många kompisar,umgås med både killar och tjejer från olika klasser,hon skulle må mer dåligt då tror jag..hon har haft problem under sommaren med magen lite då och då men förstod att det skulle eskalera då skolan sätter igång,det är som att det blir nån låsning för henne...
    Kanske läge att boka tid hos vårdcentral och försöka se om det är någon fysiskt. Annars en bra barnpsykolog?
  • Birgitta02
    Knallis22 skrev 2016-08-25 14:54:37 följande:
    Vi har redan gjort det utan resultat,läkare dvs..
    Vad säger hon själv om det hela? Varför vill hon inte till skolan?
  • Knallis22

Hon säger bara att hon har ont i magen...följde henne igår första dagen och gick efter en stund,det gick bra,men idag då hon skulle gå själv och jag hunnit på jobbet så ringer hon om magen och är ledsen,fick henne inte till skolan idag men ska följa henne nu nån dag från morgonen och hoppas det ger med sig,tänkte även ta kontakt med skolkuratorn och prata med henne om detta...

• Birgitta02
    Knallis22 skrev 2016-08-25 15:02:32 följande:
    Hon säger bara att hon har ont i magen...följde henne igår första dagen och gick efter en stund,det gick bra,men idag då hon skulle gå själv och jag hunnit på jobbet så ringer hon om magen och är ledsen,fick henne inte till skolan idag men ska följa henne nu nån dag från morgonen och hoppas det ger med sig,tänkte även ta kontakt med skolkuratorn och prata med henne om detta...
    Låter som en bra plan. Kanske också tala med klassföreståndare och rastvakter så de håller ett vakande öga på henne. Det kan vara saker hon inte berättar.
  • Frontline

Fast det kan ju vara nåt annat behöver ju inte ha med skolan att göra..
    Har en son som innan vi fick reda på det har mjölkproteinallergi och han hade ofta ont i magen för det.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Knallis22
    Birgitta02 skrev 2016-08-25 15:07:20 följande:

Låter som en bra plan. Kanske också tala med klassföreståndare och rastvakter så de håller ett vakande öga på henne. Det kan vara saker hon inte berättar.

Birgitta02 skrev 2016-08-25 15:07:20 följande:

Ja jag har redan pratat med hennes lärare som är ny i den klassen men inte ny på skolan,har jobbat med henne så jag har god kontakt och förtroende för henne som tur är!
  • Knallis22
    Frontline skrev 2016-08-25 15:11:17 följande:

Fast det kan ju vara nåt annat behöver ju inte ha med skolan att göra..

Har en son som innan vi fick reda på det har mjölkproteinallergi och han hade ofta ont i magen för det.

ja man vet ju aldrig,men så som jag känner min dotter och som hon beter sig så verkar det mest vara något psykiskt..det är som att hon kan framkalla magontet genom att bara tänka att hon har ont i magen..
  • EmmaMag

Jag skulle nog ha ringt och rådgjort lite med BUP... Kanske har dom tips på vad du ska tänka på och kolla efter för tecken osv? Är det alla dagar? Kanske skriva lite schema på vilka dagar hon klagar så man kan se om det finns något samband och hur ofta det är.

• Knallis22
    EmmaMag skrev 2016-08-25 15:52:57 följande:

Jag skulle nog ha ringt och rådgjort lite med BUP... Kanske har dom tips på vad du ska tänka på och kolla efter för tecken osv? Är det alla dagar? Kanske skriva lite schema på vilka dagar hon klagar så man kan se om det finns något samband och hur ofta det är.

Tack ska försöka tänka på det!
  • Ellie

Det kan ju mycket väl vara psykiskt, men en sak tänkte jag på - hur fungerar toaletterna på skolan? Går hon där? Man får ju lätt problem med både det ena och det andra om man går och håller sig hela dagarna, behöver gå men inte vill/vågar.

Svar på tråden Dotter med magont