• LillaMi81

Jeans till smal 13-åring

Nu står jag inför detta återkommande problem. Dottern behöver nya jeans och det är omöjligt att hitta snygga jeans som passar. Tights/leggings är också det omöjligt förresten. Vi provar alltid slim eller slim fit. Jag har hört andra rekommendera Name it, men de är alldeles för stora. Lindex och hm likaså.
    1Jag ser ju att andra tjejer har jättesnygga tighta jeans, var har de köpt sina? När ska man börja köpa vuxenjeans? Hon är rätt liten fortfarande. Kanske lite drygt 150 cm och inga höfter. Längdmässigt behöver hon minst 158cl på barnavdelningen, funkar vuxenjeans då?
    Är det nån som kan hjälpa mig att rekommendera affär, märke eller modell? Barn eller vuxen?

• Svar på tråden Jeans till smal 13-åring
  • No Logo

Prova Hollister, deras minsta storlek på jeans är 32, finns i tre olika längder. Deras xxs i andra kläder är ca 160 cl. Finns även online om du inte bor i närheten av en butik.

• LillaMi81

Har kollat på Hollister nu. Jeansen såg smala ut i passformen på nätet men vill ju helst prova först. Sidan kändes lite dålig också, och ingen jag vill beställa ifrån. Dock verkade de ha en butik i Täby Centrum, och min syster bor i närheten. Kan ju kolla om hon kan kika i samband med att vi ses nästa gång. Alla priser på sidan verkade ju vara nedsatta, så vet du om de kostar runt 1400:-/par eller 350:-/par?
    Men då kanske det är läge att kika lite i vuxen/ungdomsbutiker kanske då?

• cosinus

Gick in på JC och köpte ett par av deras egna märke (är det crocker).

De har ner till 23 i midjan och det funkade redan förra året på min dotter som då var 11. Inte så de satt tokslimmat men hon var nöjd över passformen. Givetvis för långa men de lägger upp gratis. Kostade 499 tror jag ordinarie och så hade jag någon rabattkupong så det blev helt överkomligt.

Då, som 11-åring drog hon väl ungefär 140 i vanliga kläder. Nu som 12-åring är hon väl typ 151 cm och väger kring 34-35 kg.

Kan vara värt ett försök. 

Vi köpte även ett par jeans på cubus för någon vecka sen i strl 152, de var onödigt vida kan jag tycka men å andra sidan så visade de sig vara lite onödigt långa också så vi borde kanske tagit 146. Kan ju vara ett annat tips om det råkar vara så att cubus är lite mer generös i längden så man kan gå ner i storlek för då krymper ju omfånget.

• LillaMi81
    cosinus skrev 2016-08-25 16:43:47 följande:

Gick in på JC och köpte ett par av deras egna märke (är det crocker).

De har ner till 23 i midjan och det funkade redan förra året på min dotter som då var 11. Inte så de satt tokslimmat men hon var nöjd över passformen. Givetvis för långa men de lägger upp gratis. Kostade 499 tror jag ordinarie och så hade jag någon rabattkupong så det blev helt överkomligt.

Då, som 11-åring drog hon väl ungefär 140 i vanliga kläder. Nu som 12-åring är hon väl typ 151 cm och väger kring 34-35 kg.

Kan vara värt ett försök. 

Vi köpte även ett par jeans på cubus för någon vecka sen i strl 152, de var onödigt vida kan jag tycka men å andra sidan så visade de sig vara lite onödigt långa också så vi borde kanske tagit 146. Kan ju vara ett annat tips om det råkar vara så att cubus är lite mer generös i längden så man kan gå ner i storlek för då krymper ju omfånget.

Cubus har inte funkat här. Däremot har jag funderat på JC om de har. Där hittade jag mina första riktigt snygga jeans är jag var tonåring för jag hade samma problem. Men jag var äldre då, och minsta storleken då var 24 och modell för iaf lite kurviga (om än smala) höfter. Men det finns i 23 alltså... Kanske borde kika.
  • No Logo

[quote=76912874][quote-nick]LillaMi81 skrev 2016-08-25 16:28:48 följande:[/quote-nick]Har kollat på Hollister nu. Jeansen såg smala ut i passformen på nätet men vill ju helst prova först. Sidan kändes lite dålig också, och ingen jag vill beställa ifrån. Dock verkade de ha en butik i Täby Centrum, och min syster bor i närheten. Kan ju kolla om hon kan kika i samband med att vi ses nästa gång. Alla priser på sidan verkade ju vara nedsatta, så vet du om de kostar runt 1400:-/par eller 350:-/par?

Men då kanske det är läge att kika lite i vuxen/ungdomsbutiker kanske då?[/

Det finns många fejk-sidor, det här är den rätta: m.eu.hollisterco.com/shop/eu

Ordinarie pris ca 500 kr, finns en hel del rea fortfarande.

• cosinus
    LillaMi81 skrev 2016-08-25 16:50:04 följande:
    Cubus har inte funkat här. Däremot har jag funderat på JC om de har. Där hittade jag mina första riktigt snygga jeans är jag var tonåring för jag hade samma problem. Men jag var äldre då, och minsta storleken då var 24 och modell för iaf lite kurviga (om än smala) höfter. Men det finns i 23 alltså... Kanske borde kika.
    När vi var unga så hade JC ett ungdomssortiment, från typ strl 146 eller så.

När de tog bort de jeansen så gick de ner i storlek på vuxensidan. Så fick jag det iaf förklarat för mig.

Dottern var lite höfter nu men hade det def inte för ett år sen
  • Påven Johanna

En 13-åring handlar väl sina jeans och övriga kläder själv? Borde i alla fall göra. Name it är småbarnskläder, finns många bra märken som har jeans för tunna kroppar med smala höfter. 23 tum är en helt vanlig storlek hos de flesta märken, det motsvarar xxs. Själv hade jag hellre lämnat till skräddare än låtit min tonåring gå runt i barnkläder.

Kan inte din dotter shoppa ihop med sina kompisar? De tjejer du nämner i ditt inlägg som du själv ser har snygga jeans vet förmodligen också precis var de finns att köpa.

• LillaMi81
    Påven Johanna skrev 2016-08-26 09:16:34 följande:

En 13-åring handlar väl sina jeans och övriga kläder själv? Borde i alla fall göra. Name it är småbarnskläder, finns många bra märken som har jeans för tunna kroppar med smala höfter. 23 tum är en helt vanlig storlek hos de flesta märken, det motsvarar xxs. Själv hade jag hellre lämnat till skräddare än låtit min tonåring gå runt i barnkläder.

Kan inte din dotter shoppa ihop med sina kompisar? De tjejer du nämner i ditt inlägg som du själv ser har snygga jeans vet förmodligen också precis var de finns att köpa.

Alla 13-åringar är inte intresserade av att gå på stan med kompisar och köpa sina kläder själva. Alla är olika.
    Jag visste inte att man med självklarhet skulle gå till en butik med vuxenkläder med ett barn. Jag har nästan alltid handlat minsta storleken (xs) i de flesta butiker till mig själv och jag är mycket större än min dotter. Men - tack vare tips i tråden har jag nu fått reda på flera butiker som har mindre storlekar än så och förhoppningsvis finns det byxor som passar henne i någon av dem.
  • micjos

Min dotter är lika gammal o smal som en pinne, dock mycket kortare. Hon köper på Gina tricot XS. Annars jätte svårt, min 12 årings dotter och min 7 åriga som har samma problem :/

• Påven Johanna
    LillaMi81 skrev 2016-08-26 11:06:35 följande:
    Alla 13-åringar är inte intresserade av att gå på stan med kompisar och köpa sina kläder själva. Alla är olika.
    Jag visste inte att man med självklarhet skulle gå till en butik med vuxenkläder med ett barn. Jag har nästan alltid handlat minsta storleken (xs) i de flesta butiker till mig själv och jag är mycket större än min dotter. Men - tack vare tips i tråden har jag nu fått reda på flera butiker som har mindre storlekar än så och förhoppningsvis finns det byxor som passar henne i någon av dem.
    Javisst är alla olika. Men alla är inte så olika att de inte behöver ha kläder på sig. Ungdomar måste inte ha klädshopping som intresse för det, men nog tycker jag att en 13-åring bör uppmuntras att själv handla sina kläder.
  • LillaMi81
    Påven Johanna skrev 2016-08-26 13:32:44 följande:
    Javisst är alla olika. Men alla är inte så olika att de inte behöver ha kläder på sig. Ungdomar måste inte ha klädshopping som intresse för det, men nog tycker jag att en 13-åring bör uppmuntras att själv handla sina kläder.
    Jag har frågat, men hon vill inte. Hälften av tjejerna i klassen ses på stan och fikar och shoppar, hälften ses hemma hos varandra och umgås tillsammans. Hon är inte utanför och inte den enda som inte handlar sina kläder själv. Jag skulle tycka det var jätteroligt om hon ville göra det själv med kompisar, men jag kan inte tvinga henne.
  • No Logo
    Påven Johanna skrev 2016-08-26 09:16:34 följande:

Nyfiken - varför tycker du att en 13-åring bör handla sina kläder själv/tillsammans med kompisar? Tänker du på att de ska ta ansvar själva, lära sig pengars värde, eller vad?

Jag själv ville inte att dottern gick i affärer med kompisarna efter skolan, jag ville motverka att hon hade shopping som hobby (vilket många av tjejerna i klassen hade i den åldern).
  • LillaMi81

Tack för alla tips. Nu har jag fått nytt hopp! Vi börjar med att kolla JC, bik bok och Gina Tricot. De affärerna har vi här. Så hoppas jag att vi hittar några som sitter bra och även passar i färg och passform. Det är inte lätt att handla med nån som är kräsen!

Svar på tråden Jeans till smal 13-åring