• Poppy75

    dubbla uppsättningar leksaker

    Mina tvillingar är två år. De flesta som ger dem presenter ger dem varsina  likadana eller liknande likvärdiga saker. Jag och min man brukar oftast ge dem likadana eller väldigt lika saker.

    Jag har en släkting som ger dem en sak att dela på eller två olika saker. Det här resulterar oftast i bråk och tårar. Nu senast så har de bråkat i en vecka om en sak de fått av henne som båda vill ha. 

    Hur brukar ni göra med leksaker till era tvillingar ? Tycker ni att de ska lära sig att samsas eller köper ni två av allt ? 

    Kan man be någon att avhålla sig från present eller köpa två om de vill ge något ? Eller är det väldigt ohövligt ? Jag tycker inte att det är nödvändigt med paket vid varje besök. 

  • Svar på tråden dubbla uppsättningar leksaker
  • Poppy75

    Hur menar du ? Alltså klart att de är två individer. Mina killar är jätteolika men de vill ändå ha samma leksak. Vill inte de flesta barn det ?

  • Alexi

    Jag hade definitivt minimerat mängden bråk med att köpa likadana. Men får ni olika till dem och något bråkas mycket om kan ju ni köpa rn extra istället för att kräva det av givaren.

  • Minimalen

    Att vissa tex frågar hur mår tvillingarna istället för att fråga hur mår A och hur mår B. Eller tror att de alltid vill leka samma lek samtidigt och att de då bara behöver 1 gemensam leksak.

  • Poppy75
    Alexi skrev 2016-08-28 20:44:48 följande:

    Jag hade definitivt minimerat mängden bråk med att köpa likadana. Men får ni olika till dem och något bråkas mycket om kan ju ni köpa rn extra istället för att kräva det av givaren.


    Hon gillar att fynda på loppis så det är svårt. Jag förstår att det inte är helt ok att kräva två av allt men kan man be om att få slippa present ? Är det ok ?
  • FruNyfiken

    Mina tvillingar fick från början två likadana leksaker eller kläder.
    Allt eftersom de blivit äldre har de fått olika kläder efter deras egen smak. Och leksaker tillsammans. Om vi säger att det är en leksak som de delar på, har de accepterat men det kan hända att det blir bråk ändå. Ibland har det inte funkat med olika kläder utifrån smak, då vill de ha samma i alla fall. Likaså med leksaker.
    Nu när det är dags att handla vinterkläder och skor kommer de att få vara med och välja själv. Men det är tyvärr ingen garanti att det funkar (vi har provat tidigare). Idag kan de i alla fall "låna" av varandra utan att det blir bråk...

  • Poppy75
    Minimalen skrev 2016-08-28 20:48:01 följande:

    Att vissa tex frågar hur mår tvillingarna istället för att fråga hur mår A och hur mår B. Eller tror att de alltid vill leka samma lek samtidigt och att de då bara behöver 1 gemensam leksak.


    Då förstår jag mer hur du tänker. Mina pojkar är inte enäggs så det är inte svårt att skilja dem åt.
    Jag tycker inte det är värre att någon frågar hur mår tvillingarna än att de frågar hur mår pojkarna. Det är inte något jag funderar över. Om omgivningen börjar behandla dem som "tvillingarna" då kanske jag ändrar mig. Men nu tycker jag inte att det är så med de som känner dem.
  • Dixie
    Poppy75 skrev 2016-08-28 20:48:16 följande:
    Hon gillar att fynda på loppis så det är svårt. Jag förstår att det inte är helt ok att kräva två av allt men kan man be om att få slippa present ? Är det ok ?
    ja, det tycker jag - om personen har mer present varje gång ni ses, kan du inte bara säga att du uppskattar att hon vill glädja barnen, men att ni nu börjar få så mycket saker......
  • FruNyfiken
    Poppy75 skrev 2016-08-28 20:59:18 följande:

    FruNyfiken, Hur gamla är dina tvillingar ? När började de kunna samsas ?


    Idag är de fem år. När det gällde leksaker att dela på var de ca tre år när det började funka. Kläder ca 4 år, likaså att låna ut kläder till varandra. Men, som sagt, det blir bråk ibland i alla fall!
  • AnkiC

    Hjälper det alltså att ha två likadana saker. Min erfarenhet är att de ändå vill ha den sak som den andre har trots att det finns en identiskt likadan sak. Att det handlar om att visa sin vilja och socialbråka lite. :-P

  • Poppy75
    AnkiC skrev 2016-08-28 21:13:03 följande:

    Hjälper det alltså att ha två likadana saker. Min erfarenhet är att de ändå vill ha den sak som den andre har trots att det finns en identiskt likadan sak. Att det handlar om att visa sin vilja och socialbråka lite. :-P


    Det hjälper. Ibland börjar de bråka om en sak när en likadan finns i rummet bredvid men det slutar direkt när man visar den andra saken. Men visst bråkar de ändå. Men det är inte alls lika ofta. Inte just nu i alla fall.
  • LFF

    Mina tvillingar, killar, är snart 3 år. Generellt köper vi olika saker till dem men vissa saker måste vi ha i dubbla upplagor för att det inte ska bli tredje världskriget (tex saker med Blixten). Även till nära och kära som köper saker till dem har vi sagt att det gärna får vara olika om det inte gäller Blixten eller Blaze.

    Visst blir det bråk om saker och ting men rent generellt så går det bra. 

Svar på tråden dubbla uppsättningar leksaker