• nils83

äktenskapsförord

funderar på att skriva äktenskapsförord.

Inte riktigt insatt i det. Kan man skriva att jag behåller hus och bil om man skiljer sig?

Kan man skriva sånt själv och skicka in till skatteverket?
    Finns det färdiga mallar man kan hitta på nätet till det?

• Svar på tråden äktenskapsförord
  • Farfallos
    nils83 skrev 2016-08-30 09:25:20 följande:
    Jag äger bil och hus
    Jag vet inte hur lite du vet eller förstår om detta, men när du säger att ni är gifta så kan inte du i juridisk mening ensamt äga bil och hus om det inte finns ett äktenskapsförord (underskrivet av er båda) som säger att du är ensam ägare. Även om du ägde huset innan ni träffades och gifte er så har hon rätt till del i huset.

Tanken är att gifta människor delar upp allt, både bördor och tillgångar, och att pengar inte är mer "heliga" än ansvar för barn och tid för underhåll av huset t.ex. Har man delat ett liv ihop som gifta så har man både gett och tagit, försakat och vunnit. Och av resterna som består när allt går i kras så delar man upp det rätt av. Dvs att du har rätt till hälften av det som som uppfattats som hennes, ert gemensamma och ditt. Undantaget är gåvor. 
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Anonym (Tänk på)
    Farfallos skrev 2016-08-30 10:47:06 följande:
    Jag vet inte hur lite du vet eller förstår om detta, men när du säger att ni är gifta så kan inte du i juridisk mening ensamt äga bil och hus om det inte finns ett äktenskapsförord (underskrivet av er båda) som säger att du är ensam ägare. Även om du ägde huset innan ni träffades och gifte er så har hon rätt till del i huset.

Tanken är att gifta människor delar upp allt, både bördor och tillgångar, och att pengar inte är mer "heliga" än ansvar för barn och tid för underhåll av huset t.ex. Har man delat ett liv ihop som gifta så har man både gett och tagit, försakat och vunnit. Och av resterna som består när allt går i kras så delar man upp det rätt av. Dvs att du har rätt till hälften av det som som uppfattats som hennes, ert gemensamma och ditt. Undantaget är gåvor. 
    Ja faktiskt. Äktenskap betyder mycket give and take.

Varför vill du ha äktenskapsförord på hus och bil? 
  • Anonym (Erfaren)

Nja, det har faktiskt också med att göra hur länge man varit gifta.
  • Farfallos
    Anonym (Erfaren) skrev 2016-08-30 11:05:42 följande:
    Nja, det har faktiskt också med att göra hur länge man varit gifta.
    ...och vad skrev jag då? Jo - "Även om du ägde huset innan ni träffades och gifte er så har hon rätt till del i huset." Jag skrev "del" och det innebär inte nödvändigtvis hälften. Är det inte en trappa på fem år?

Därefter skrev jag "Har man delat ett liv ihop som gifta..." och med det menade jag mer än några få år, och då är det hälften rätt av som är huvudprincipen.
  • Kjell2

Nja.....så länge äktenskapet består äger var och en sitt. Ägda man en bil innan är man också ensam ägare till bilen efter man gift sig. Samma sak avseende bankkonto, aktier mm.Gällande bostad och fastigheter finns vissa specialregler kring försäljning och pantsättning.

Det är först vid bodelning, skiljsmässa eller dödsfall, som det sker en delning. Man delar inte varje pryl eller tillgång 50/50 utan var och en ska  ha lika mycket totalt. Så var och en behåller sitt, visar det sig att någon fått mera ska det ske någon form av transferering. Så om en har en bil värd 100 000 och den andra aktier värde 100 000, inga andra tillgångar finns, så har ingen rätt till den andres tillgångar. Var och en behåller bara sitt, bilen respektive aktierna.

• Farfallos
    Kjell2 skrev 2016-08-30 11:24:18 följande:
    ...Det är först vid bodelning, skiljsmässa eller dödsfall, som det sker en delning. Man delar inte varje pryl eller tillgång 50/50 utan var och en ska  ha lika mycket totalt. Så var och en behåller sitt, visar det sig att någon fått mera ska det ske någon form av transferering. Så om en har en bil värd 100 000 och den andra aktier värde 100 000, inga andra tillgångar finns, så har ingen rätt till den andres tillgångar. Var och en behåller bara sitt, bilen respektive aktierna.

Det var så jag menade, men uttryckte mig väl förenklat och då blev det knas.
  • Farfallos
    Franck på iPhone skrev 2016-09-01 08:45:17 följande:
    Märklig tråd. Frågan handlade om äktenskapsförord, inget annat.
    Märkligt inlägg då allt i tråden fram till ditt inlägg var relevanta resonemang för trådstarten.
  • Anonym (Klara)
    Farfallos skrev 2016-09-01 09:44:37 följande:
    Märkligt inlägg då allt i tråden fram till ditt inlägg var relevanta resonemang för trådstarten.
    Vart framkommer det att ts redan är gift som ni har antagit??
  • Farfallos
    Anonym (Klara) skrev 2016-09-01 09:46:59 följande:
    Vart framkommer det att ts redan är gift som ni har antagit??
    Ingenstans, men det ligger liksom i sakens natur när frågan om äktenskapsförord tas upp. Finns liksom ingen anledning att förutsätta något annat. Det står inte heller att ts är singel och frågar angående sin framtid, och dessutom har han inte heller opponerat sig eller förtydligat något annat.

...och jag undrar varför du påtalar detta? Vill du verka viktig som kommit på något? Kan ju i så fall nämna att det inte heller står något om den tilltänkta eller eventuella hustruns eventuella förmögenhet. Kanske är ts inte alls oroad över det ekonomiska utan om just det där huset eller den där bilen. Så vill du verka viktig så kan du nog hitta en hel hög med antaganden i denna tråd, men om du vill verka normal så kan du ju istället försöka anta det mer självklara för diskussionen - dvs att TS är gift.

...och skulle nu TS inte vara gift så spelar det nästan ingen roll heller. För både dig och mig är TS situation nästan hypotetisk hur den är då vi inte har någon relation till honom. Kvar blir då bara en diskussion, och då gäller vad jag sa i andra stycket.
  • Anonym (Klara)
    Farfallos skrev 2016-09-01 10:01:51 följande:

Ingenstans, men det ligger liksom i sakens natur när frågan om äktenskapsförord tas upp. Finns liksom ingen anledning att förutsätta något annat. Det står inte heller att ts är singel och frågar angående sin framtid, och dessutom har han inte heller opponerat sig eller förtydligat något annat.

...och jag undrar varför du påtalar detta? Vill du verka viktig som kommit på något? Kan ju i så fall nämna att det inte heller står något om den tilltänkta eller eventuella hustruns eventuella förmögenhet. Kanske är ts inte alls oroad över det ekonomiska utan om just det där huset eller den där bilen. Så vill du verka viktig så kan du nog hitta en hel hög med antaganden i denna tråd, men om du vill verka normal så kan du ju istället försöka anta det mer självklara för diskussionen - dvs att TS är gift.

...och skulle nu TS inte vara gift så spelar det nästan ingen roll heller. För både dig och mig är TS situation nästan hypotetisk hur den är då vi inte har någon relation till honom. Kvar blir då bara en diskussion, och då gäller vad jag sa i andra stycket.

Oj det var en himla massa antaganden. Oftast skriver man väl äktenskapsförord Innan man gifter sig, varför antar man inte att så är d i detta fall också? Det är faktiskt rätt vanligt med äktenskapsförord. Varför jag påpekade? Har jag inte rätt till det, måste man verka viktig då? Då vill ju du verka viktig som också ger svar i tråden! Och jo för att detta är ett diskussionsforum och att du endast gett svar på å antagit att hen redan är gift.
  • Anonym (Klara)
    Farfallos skrev 2016-09-01 10:01:51 följande:

Och jo alla era sidospår saknar relevans för ts fråga om hen är ogift men vill skriva äktenskapsförord innan de gifter sig.
  • Feronia
    1. Kan man skriva att jag behåller hus och bil om man skiljer sig?
    Svar: I ett äktenskapsförordet pekas viss egendom ut som någon av parternas enskilda egendom och lämnas på så vis utanför en ev framtida bodelning. Man skriver alltså inte att huset och bilen 'ska behållas' av dig, utan anger att dessa tillgångar ska vara din enskilda egendom.

2Kan man skriva sånt själv och skicka in till skatteverket?
    Svar: Ja det är inte så svårt, men finns frågetecken kring gemensamma lån, pantsättningar m m kan det finnas anledning att ta hjälp med formuleringen av en jurist. Båda makarnas underskrift krävs.

3. Finns det färdiga mallar man kan hitta nätet till det?
    Svar: Det finns det säkert, men handlar det om betydande värden och om du känner dig osäker, så kan det vara värt att investera någon tusenlapp för en jurist så att du får handlingen utformad efter era specifika förutsättningar och slipper oroa dig för handlingens angriplighet i framtiden.
  • Kerubmamman
    infochristina skrev 2016-08-30 11:58:59 följande:
    lawline.se/answers/jamkning-av-bodelning

Här kn man läsa lite om giftermålet varar under 5 år
    Även samboskap före giftermålet räknas in i de fem åren. Det kan vara värt att ha i åtanke. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden äktenskapsförord