Separerade föräldrar med barn - hjälp??
Om ni förstår, undrar något eller vet hur det är så lämna gärna en kommentar (:Jo det är såhär att jag har en sambo som tassar på tå för ett ex han har barn med. Dom hade väldigt dålig relation för nått år sedan, dom kunde inte ens prata med varandra. Jag har listat ut varför och hur det har kunnat bli "bra" mellan dom efter så mycket hat. Och som jag skrev så tassar han på tå runt henne. Dvs att hon håller sitt humör och är någorlunda villig med saker han gör så länge han gör det på hennes villkor.
Varför han gör saker som hon vill och låter henne bestämma är för att hon har vårdnaden om barnet. Jag anar att det kommer komma kommentarer som "varför ansöker han inte bara om vårdnad om sitt barn så slipper han problemet", jo, för det första så är han rädd. Rädd för vad hon ska göra. Det andra är denna händelse: Min sambo ville inte berätta för henne att han är med mig pga hennes beteende, men jag ville inte vara i skuggan så jag tvingade honom att berätta. Hon blev fruktansvärt arg över att jag fanns i hans liv och påstod att han inte ska ha någon än sig själv. Hennes ilska växte så hon anmälde min sambo för misshandel och hot, allt las ner för att det inte fanns bevis. Efter det så sa hon att han inte får träffa deras barn. Då sa jag till honom att han ska ansöka om vårdnad, och hon kan bli av med den själv om hon vägrar samarbeta. Så han ansökte och på något sätt las det ner av grunden att han jobbar så mycket så han inte skulle ha tid. Efter det menade hon på att om han försöker igen (att ansöka om vårdnad) så ska hon anmäla honom fast med värre saker. Så därför vågar inte han ansöka om vårdnad igen om sitt egna barn. Därför tassar han på tå för henne för att hon ska hålla humöret och inte bli arg och använda deras barn som ett så kallat vapen.
Varför jag tycker det är jobbigt att han tassar på tå för henne är för att han gör näst intill allt som hon säger. Hon äter medicin och har ganska dålig ekonomi, så hon kan inte alltid betala. Då får hon honom att göra det åt henne. Hon kan ringa honom sent på kvällen och säga att hon måste lämna in en bil hon lånat och att han ska hjälpa henne med det för hon ex är trött, ja då åker han och lämnar bilen hon själv lånat medan hon åker hem och sover, på kvällen. Spela ingen roll när, var, hur - han ska bara göra och han gör det. Jag tror att hon vet om att hon har honom runt lillfingret nämligen, så jag tror hon drar på det mer än hon behöver.
Jag förstår att man ska ha kontakt för sitt barns skull, men oftast handlar det inte om deras barn utan om henne och vad hon behöver eller vill ha.
Detta går ut över mig eftersom jag lever med honom. Jag mår inte bra av det och jag har sagt det. Men han menar på att "det är så bra mellan oss nu så jag vill inte göra henne arg och få problem igen, för den tiden var extremt jobbig". Med det sagt så får inte ens jag prata med henne för jag kan råka göra henne arg och det kommer gå ut över honom. Så han vill att jag också ska tassa på tå för henne, för att han är rädd.
Jag vet inte vad jag ska göra. Vem jag ska prata med. Eller hur jag ens ska få honom (helst båda) att förstå att inget av detta är okej. Min sambo kan komma till mig och gråta för att han tycker det är så jobbigt, för att han är rädd för hennes humör och vad hon ska göra.
Någon som känner igen sig? Vill lägga en kommentar om någon liten lösning? Eller är det jag som överreagerar?