• ElsaLuvan

Jacka för 14 000 kr ok?

Har alltså hittat jackan med stort J. Problemet är att den kostar 14 000 kr. Jag har pengarna men velar om det verkligen är ett bra köp eller bara att slänga pengarna i sjön. Hade tidigare ett sparmål att ha tio gånger pengarna innan jag fick köpa en speciell lampa. Sedan visade det sig att sambon hatade lampan. Så nu har jag sparat pengar utan egentligen något mål. Vill gärna veta era tankar!

Ett eventuellt köp av jackan stjälper alltså inte hela min ekonomi och både jag och sambon har bra löner med tanke på vår unga ålder. Det är mer en principfråga...

• Svar på tråden Jacka för 14 000 kr ok?
  • Jajjamen

Klart att det är ok om du har pengarna och inte hamnar i TV, typ lyxfällan..

Jag har också en dyr hobby som folk "gnäller" om men det skiter jag i. 

• Seximami85

Har du pengar att köpa sen så tycker jag absolut! För man lever bara en gång och man ska unna sig att leva bra. Jag har jackor som kostar mer än 14.000kr, och det är inget jag ångrar en sekund. Mina barn som är små har dyra jackor/ kläder. Så varför ska man inte köpa Om man kan?

• Marit86

Jag skulle aldrig köpa en så dyr jacka, även om jag kunde gå och köpa några dussin. Sparpengar lägger jag främst på investeringar, dvs förbättringar på huset, fonder osv som ger mig mer över tid. Jag får ångest av att lägga så mkt pengar på konsumtion.

Dock har jag dålig koll på andrahandsvärdet på jackor. Men den där jackan skulle vara en nagel i ögat för mig nästa år om jag inte tycker den är så snygg längre... Sen kan jag tänka mig köpa en hästsadel iförsig för de pengarna men då kollar jag andrahandsmarknaden så den inte sjunker för mycket i värde om jag behöver byta ut den.

Men å andra sidan, om mode är ditt största intresse så kanske du väljer den här jackan istället för att resa utomlands tex som många andra gjort för pengarna. Men jag skulle aldrig se sparande som onödigt, du kan ju börja lägga i fonder som sagt och få en rik pension istället?

Summa summarum, köp inte om typ alla sparpengar går åt. Om du däremot har pengarna gånger tio kan du ju belöna dig om du tycker det är värt det. :)

• äldreochklokare

i min värld köper man inga plagg för den summan. Jag skulle kunna ha råd men det är helt förryckt att lägga så mycket på ETT klädesplagg! Det är ungefär hela vår månadskostnad för boende och mat, tex. 

Dessutom kan den gå sönder efter ett tag, vad gör du då? Är det nåt speciellt designermärke du är ute efter? Jag anser att inget är värt så dyrt bara för att det står ett visst märke på plagget eller väskan. 

Jackan blir knappast bättre för att den kostar 14.000, än en billigare jacka i samma kvalitet.

• Farfallos
    Jag skulle aldrig i livet lägga 14000 på en jacka! Jag skulle känna mig lurad och dum.
    ...men jag har lagt långt mer än 14000 på min kamera som jag bara använder för skoj skull. Och jag har köpt mat och dryck på krogen för mer än det bara i år (så förmodligen är jag dum)

Om du känner att den jackan kan ge dig så mycket glädje för pengarna och att du inte försakar något eller inte kan köpa något annat som ger dig mer så köp den!
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Panduro

Ja, klart det är ok om du vill ha jackan. Så länge man kan betala räkningar, mat och boende får man väl själv bestämma vad man gör med resten. Jag slösar jättemycket pengar på utemat, en annan på resor och en tredje på cigaretter.

• infochristina

De som röker ett paket om dagen röker upp betydligt mer än 14000 .Köper hellre jackan än röker upp pengarna

• Deceree1

Tänk om den skulle bli stulen. Du skulle ju bli förtvivlad. Det är hur lätt som helst att bli av med en jacka på ex krogen. Ska du ha den försäkrad undra man ju då???

• gbgumman

Det är lätt att svara att det skulle aldrig jag göra men jag vet att jag har liknade önskningar. Alla känner ju olika. Jag vill ha en lampa för 14000kr och säng för 40000kr. Skäms inte för att jag kommer köpa detta så köp det du vill ha och som gör dig glad.

• Virriga Vera
    gbgumman skrev 2016-08-30 08:54:42 följande:

Det är lätt att svara att det skulle aldrig jag göra men jag vet att jag har liknade önskningar. Alla känner ju olika. Jag vill ha en lampa för 14000kr och säng för 40000kr. Skäms inte för att jag kommer köpa detta så köp det du vill ha och som gör dig glad.

Eller hur. Det är samma personer som påstår att de aldrig skulle förändras om de vann miljoner eller sluta jobba. Jag kan garantera att de hade förändrats på ett eller annat sätt. Man vänjer sig fort vid pengar och tänker inte ofta på det förrän de är slut.

Hade jag vunnit miljoner så hade jag radikalt förändrat mitt sätt att leva och då är jag på inget sätt fattig idag.
  • Physalis

Jag hade köpt den om jag hade pengarna och det var min dröm jacka.

Vissa klädesplagg är rör mig speciella, en skinnjacka t ex köper jag för livet. Och då köper jag inte vilken som helst som råkar vara på modet just då. Då hittar jag the one som passar mig perfekt, som när folk ser den hängandes i hallen kommer tänka "åh physalis är också här."

• sandy80

Har aldrig fattat det där med svindyra kläder, förstår naturligtvis om det är speciella kläder för sport typ skidkläder eller nått. Jag har det gott ställt gillar dock inte att bränna pengar på skit typ en svindyr jacka, hade köpt aktier för 10000 kr och en Jacka för 4000kr. Roligare att tjäna pengar än bränna dom.

• K Kalle
    ElsaLuvan skrev 2016-08-29 23:01:51 följande:

Har alltså hittat jackan med stort J. Problemet är att den kostar 14 000 kr. Jag har pengarna men velar om det verkligen är ett bra köp eller bara att slänga pengarna i sjön. Hade tidigare ett sparmål att ha tio gånger pengarna innan jag fick köpa en speciell lampa. Sedan visade det sig att sambon hatade lampan. Så nu har jag sparat pengar utan egentligen något mål. Vill gärna veta era tankar!

Ett eventuellt köp av jackan stjälper alltså inte hela min ekonomi och både jag och sambon har bra löner med tanke på vår unga ålder. Det är mer en principfråga...

Jag tycker att 14 000 :- är alldeles för mycket pengar. Om det är bra kvalitet och snygg och användbar design och om jag hade råd att köpa den kontant, ja då hade jag unnat mig den.

Nån sa nån gång att det man ska lägga pengar på är snygga jackor och kappor för det är så de flesta ser oss, i alla fall när vi lever i det här klimatet.
  • leam

Dina pengar, ditt val.
    Om du gillar den, varför inte?
    Det finns ju folk som går runt med betydligt dyrare väskor, t.ex.

• K Kalle
    leam skrev 2016-08-31 12:10:32 följande:

Dina pengar, ditt val.
    Om du gillar den, varför inte?
    Det finns ju folk som går runt med betydligt dyrare väskor, t.ex.

...och klockor...
  • Haskel

Ärligt talat tror jag att du tycker jackan är så snygg och speciell, just för att den kostar 14.000 kr. Om du hittat exakt samma jacka för 500 kr, tror jag inte alls att den hade varit lika intressant.

Jag har full förståelse för att man lägger 14.000kr eller mer på intressen. Men en jacka... Visst kan man ha tur med riktiga kvalitetsjackor. De kan hålla och vara moderna i 25 år framöver. Men det kan även vara så att den blir förstörd efter någon månad.

Om du tänkt jackan som ett plagg att använda dagligen, så är mitt råd: Nej!

Om du däremot har jackor som ditt stora intresse, och samlar på jackor. Skulle jag ha mer förståelse. Märkesjackor av rätt sort, behåller sitt värde, om de inte används till vardag. Men detta hade du säkert känt till, om så var fallet.

• Gina43

En ytterjacka använder man mycket. I tidlös design har man den i många år om man tar hand om den. Jag har en dyr jacka (något dyrare än den TS funderar över) som är den finaste jag sett. Den sitter som ett smäck och jag älskar den. Tyvärr börjar den bli lite sliten nu och jag tänkte lämna in den för att få lite förstärkningar gjorda.

Nackdelen med att köpa en dyr jacka är att du oroar dig när du lämnar den ifrån dig, på restauragen, hos frissan m m. Den är ju stöldbegärlig. På höst till vår brukar restauranger, pubar osv kräva att de får hänga undan ytterkläder. Samtidigt frånsäger de sig ofta ansvar för plaggen, så se upp med det!

• gaptoothbitch
    Bruden, livet är för kort för att inte köpa kläderna man gillar. Go for it. Besides.

Säger som Carrie Bradshaw, I like my money where I can see it - hanging in my closet! :)
Svar på tråden Jacka för 14 000 kr ok?