• Mlady

Låg föräldrapenning första månaden? Hjälp!

Jag går av min föräldrapenning den 4 oktober. Jag får då ut ca 6000 kr (ingenting från jobbet då jag lägligt nog drog på mig en bruttoskuld) Min man går på sin föräldraledighet den 4 oktober och får endast ut 11000 kr istället för de 21000 han får resterande månader! Hur kommer det här sig? Får han pengar från jobbet också? Hur fungerar vanligtvis en lön, alltså hur räknar man? Han jobbar ju endast 3 dagar i oktober. Börjar få panik över det här :(

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Låg föräldrapenning första månaden? Hjälp!
  • gruvan

Har jag förstått det rätt att han får sin första föräldrapenning utbetald i oktober? I såna fall får han pengar för de dagar han tar ut från den 4 oktober (när hans föräldraledighet börjar) till den 19 oktober. De dagar han tar föräldrapenning från 20 oktober till 30 oktober får han i november, plus dagarna han tar ut från 1-19 november. Jag har för mig att det är de datumen. Kan vara till den 20:e varje månad. Hur som helst, man får ut pengar för de dagar man tar ut i slutet av en månad och början på nästa. Hur mycket det blir beror ju på hur många dagar i veckan han tar ut också såklart.

Sen får han väl kolla vad han får från jobbet men han borde ju få betalt för de dagarna i oktober som han jobbar. Men 4 dagar blir kanske inte så mycket.

• nnnnnnnn

Gruvan har rätt, man får inte för varje kalendermånad, utan för de dagar man tar ut mellan den 20:e och 20:e (eller om det är den 19:e).

Så han får ut ca 15 dagar för oktober, sen får han ut för ca 30 dagar för resten av månaderna.

Hur har ni planerat att fylla upp? Sparade pengar? Sälja något? Dra ner på utgifterna? Be om uppskov med amorteringar mm 1 månad?
    Det finns ju massor att göra när det rör sig om 1 månad med "för lite" inkomst. Det är ju dessutom ganska lång tid dit, så ni hinner ju utforska en hel del alternativ.

Din bruttoskuld har du väl vetat om ett tag? Det finns väl en plan för det?
    Så det ni kanske inte insett är att pappan får betalt till den 20:e (ej 30:e) så det är 10 dagars inkomstbortfall.
    Har han samma system från arbetet? Att man får lön från 20:e till 20:e? För i så fall får han ju ca 15 dagars lön från jobbet också.
    Har han tillägg? För om han tex får 10% eller 20% (av en normal månadslön) extra från jobbet så är det ju en rejäl slant.

Annars får ni kanske börja läsa gamla "spara pengar"-trådar och ta tag i ekonomin snabbt. Det är ju ändå möjligt att leva på 17 000 kr en månad, så det är ju ingen jättekatastrof.
    Även om man tex har stora amorteringar, så brukar man kunna slippa 1 amortering om man skött sig för övrigt, har man jättestor hyra, kan man få dela upp den 1 gång och tex betala 20% av hyran per månad under 5 månader (dvs inte betala oktobers hyra, men betala novermber+20% av oktober, december+20 % av oktober osv.)

• Ellie

Hans 11000 + dina 6000 = 17000, dvs en hel föräldrapenningsmånad.
    Han bör få betalt för 3 dagar jobb. Du skulle ju egentligen fått betalt för jobb från 4e, men det är ju för att du inte får det som det blir lägre inkomst än normalt.

• Mlady

Tacksam för era svar! Vi har ganska mycket sparade pengar så vi står ju inte och faller. Men ser ju helst att vi överlever på "lönen" vi får. Jag tror att han bara får betalt från 1-3 oktober när han jobbar så det blir inte mycket därifrån. Han ska däremot få 10 eller 20% från jobbet, dock vet jag inte hur mycket det blir, kan man räkna ut det på något vis?

• pigglet

Om han får lön den 25 september, så borde han väl få lön för de sista dagarna i september också, tänker jag. Det borde alltså inte bli bara 3 dagars lön, utan 3 dagar i oktober + ett antal dagar i september.

• SvChris

[quote=76930613][quote-nick]pigglet skrev 2016-08-31 18:57:23 följande:[/quote-nick]Om han får lön den 25 september, så borde han väl få lön för de sista dagarna i september också, tänker jag. Det borde alltså inte bli bara 3 dagars lön, utan 3 dagar i oktober + ett antal dagar i september.[/

Nej, troligen får han förskottslön, så då får han betalt för hela månaden direkt den 25 september. Så hab kommer bara få betalt för 1-3 okt från jobbet den 25 oktober.

• Mamma till 3 M

Eller så kanske han får efterskottslön som en stor procent arbetsplatser har? Vilket betyder att han 25:e okt får för de han jobbat i september? :)

Svar på tråden Låg föräldrapenning första månaden? Hjälp!