• Anonym (T.S)

Vad tycker ni om spontana/oanmälda besök?

Vad tycker ni om att få oväntade besök? Att någon bara "hade vägarna förbi" och kommer för ett oanmält besök.

Själv blir jag väldigt irriterad över det. Min svärfar har en förmåga att alltid dyka upp vid de mest opassande ögonblicken.

* Mitt i maten, stress, med hungriga och trötta barn.
    * Precis när man lagt sig och slumrat till 10 min på soffan efter en tuff dag på jobbet.
    * På helgförmiddagen när vi tagit sovmorgon och går omkring med håret på ända och med pyjamasbyxor och linne med brösten hängande.
    * Vi är precis påväg att åka någonstans.
    * Sent på kvällen när barnen ska gå och lägga sig och den besökande ska börja leka med barnen för det var ju "sååå längesen sedan sist".

Min man har flera gånger sagt att vi inte gillar hans oanmälda besök men han blir bara sur och säger att det är det som gäller för vi vill ju "tydligen aldrig träffas annars".  Hur svårt ska det vara att förvarna? Att ringa en stund innan och höra om det passar?
    Andra släktingar och vänner är likadana men jag har sagt till och nu funkar det något bättre på det även om det hänt att personer blivit sura om hen får höra att det inte funkar att hen kommer förbi just nu.

Sen är det absolut inte så att någon bara "har vägarna förbi oss". Vi bor en bit ut på landet och det finns ingen som bara kör förbi här utan att ha tänkt komma och hälsa på, så det är planerat från besökarnas sida redan från början. Då tycker jag att de kan ringa först!

• Svar på tråden Vad tycker ni om spontana/oanmälda besök?
  • amia01
    lövet2 skrev 2016-09-03 23:23:49 följande:
    Det ordet finns hos oss i alla fall. Man är ogästvänlig, och det är nästan en dödssynd. Men det är mest inflyttade 08-or som beter sig så.
    Japp, här finns oxå inflyttade ogästvänliga stadsbor. Dock även en och annan som lärt sig fördelarna med gästfrihet och spontanbesök  och de brukar bo kvar lite längre...
  • Mandel

Beror så klart på vem, hur ofta, hur länge och hur dags

Blir snarare besviken när jag får reda på att mina syskon eller mamma och pappa åkte förbi utan att stanna. 
    Vi umgås väldigt sällan så det skulle bara vara roligt om de stannade till!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (G)

Att folk kommer och ringer på dörren utan förvarning är helt okej. Vi bor i lägenhet så om vi inte har möjlighet att ens byta några ord i dörren så är det bara att låta bli att öppna. Däremot avskyr jag när någon inte accepterar att det inte passar med besök utan kräver att få tillgång till mitt hem. Och då spelar det mindre roll om de ringer en månad i förväg eller kommer spontant.

• sextiotalist
    lövet2 skrev 2016-09-03 23:23:49 följande:

Det ordet finns hos oss i alla fall. Man är ogästvänlig, och det är nästan en dödssynd. Men det är mest inflyttade 08-or som beter sig så.

Tack för den informationen. Ytterligare en anledning att stanna kvar inne i stan.

Nu har jag förvisso bott på landet i två omgångar. Spontanbesök existerade inte där heller. Däremot har jag nog inte mött några mer ogästvänliga personer som den sista omgången.

Där jag bor nu hälsar folk på varandra i området, det var mer vad de gjorde i det lilla samhället jag bodde innan dess (med några få undantag)
  • BandAnna
    amia01 skrev 2016-09-04 00:08:31 följande:

Japp, här finns oxå inflyttade ogästvänliga stadsbor. Dock även en och annan som lärt sig fördelarna med gästfrihet och spontanbesök  och de brukar bo kvar lite längre...

Hur svårt ska det vara att respektera sina grannar? Hur kan man ens kräva att alla ska ha öppen dörr och älska spontana besök???

Jag exempelvis som haft inbrott och haft en stalker efter mig som hängde utanför mitt boende och därmed vill ha min dörr låst för att känna mig trygg, ska jag klassas som otrevlig?

Är jag en hemsk människa för att jag kanske är i större behov än andra av att ladda mina batterier i ensamhet och blir dränerad på energi med människor runt mig ständigt och jämt?

Jag anser att människor som inte kan respektera andras privatliv har problem med empatin.

Tack och lov har vi underbar grannar där vi bor. Vi pratar bort en stund då och då i trädgården, vi hjälps åt om ex boskapen kommit på rymmen eller någon behöver hjälp med gräsmattan, vi hälsar på varandra när vi kör förbi etc, men INGEN kräver att man ständigt ska ha öppet hus.
  • sextiotalist
    BandAnna skrev 2016-09-05 07:19:49 följande:
    Hur svårt ska det vara att respektera sina grannar? Hur kan man ens kräva att alla ska ha öppen dörr och älska spontana besök???

Jag exempelvis som haft inbrott och haft en stalker efter mig som hängde utanför mitt boende och därmed vill ha min dörr låst för att känna mig trygg, ska jag klassas som otrevlig?

Är jag en hemsk människa för att jag kanske är i större behov än andra av att ladda mina batterier i ensamhet och blir dränerad på energi med människor runt mig ständigt och jämt?

Jag anser att människor som inte kan respektera andras privatliv har problem med empatin.

Tack och lov har vi underbar grannar där vi bor. Vi pratar bort en stund då och då i trädgården, vi hjälps åt om ex boskapen kommit på rymmen eller någon behöver hjälp med gräsmattan, vi hälsar på varandra när vi kör förbi etc, men INGEN kräver att man ständigt ska ha öppet hus.
    Jag instämmer, det verkar vara bland vissa att man ser sig ha rätten till andras hem.

• Palestrina
    amia01 skrev 2016-09-04 00:08:31 följande:
    Menar du på riktigt att du går hem och våldgästar de inflyttade och ogästvänliga stadsborna, och att de sedan snart flyttar därifrån? Vad tror du att det beror på att de flyttar, är det för att de saknar stadens utbud av kultur o dyl? Eller är det för att de inte står ut med att bli våldgästade av löst folk? Eller känner de sig faktiskt inte välkomna? Jag bara undrar, det vore intressant med en initierad teori. 
  • lövet2
    Palestrina skrev 2016-09-05 18:26:06 följande:
    Menar du på riktigt att du går hem och våldgästar de inflyttade och ogästvänliga stadsborna, och att de sedan snart flyttar därifrån? Vad tror du att det beror på att de flyttar, är det för att de saknar stadens utbud av kultur o dyl? Eller är det för att de inte står ut med att bli våldgästade av löst folk? Eller känner de sig faktiskt inte välkomna? Jag bara undrar, det vore intressant med en initierad teori. 
    Hur kunde du läsa in allt det där i det korta inlägget? Här har du i alla fall en teori från mig:

Stadsbo flyttar in. Stadsbo låser sin dörr, och när vänliga grannar knackar på, så blir de inte insläppta. Stadsbo beter sig rentutav oförskämt i sin iver att tala om för de vänliga grannarna att de inte är välkomna. Grannarna tycker sig förstå att Stadsbo inte vill ha med folk att göra och respekterar det. Stadsbo anser att byborna är efterblivna och ouppfostrade och håller avståndet. Det blir lite ensamt efter ett tag. Stadsbo trivs inte och flyttar.

Duger den teorin?
    Antal foruminlägg: 65000 (4/9 2016)
  • amia01
    lövet2 skrev 2016-09-05 23:31:05 följande:
    Hur kunde du läsa in allt det där i det korta inlägget? Här har du i alla fall en teori från mig:

Stadsbo flyttar in. Stadsbo låser sin dörr, och när vänliga grannar knackar på, så blir de inte insläppta. Stadsbo beter sig rentutav oförskämt i sin iver att tala om för de vänliga grannarna att de inte är välkomna. Grannarna tycker sig förstå att Stadsbo inte vill ha med folk att göra och respekterar det. Stadsbo anser att byborna är efterblivna och ouppfostrade och håller avståndet. Det blir lite ensamt efter ett tag. Stadsbo trivs inte och flyttar.

Duger den teorin?
    Japp, det är en teori som jag kan köpa.

En annan teori är att avsaknaden av samhällsservice på landsbygden gör de boende mer beroende av varandra.
    För att känna trygghet i en så utsatt situation krävs nära relationer, vilka ofta bygger på det vardagliga umgänget.
    Inflyttade stadsbor som håller distansen får inte kontakt med det lokala nätverket, och blir mycket mer utsatta i olika situationer.
    Otrygghet och utanförskap gör att de inte trivs och flyttar.
  • Palestrina

Duger den teorin?
    Jag ställde ju frågor, eller hur? Kanske var det bara min ovilja att bli dömd som ogästvänlig bara för att jag inte uppskattar att bli våldgästad som lyste igenom. Jag har inga svårigheter med att upprätthålla sociala nätverk eller nära relationer bara för att jag inte ofrivilligt tvingas släppa in dem i mitt hem lika ofta som tycks vara normen där du och amia01 bor. Men det är klart att jag undviker att försätta mig i utsatta situationer där jag är beroende av grannar som jag inte har valt och ingenting har gemensamt med.
  • amia01
    Palestrina skrev 2016-09-06 08:26:10 följande:
    Jag ställde ju frågor, eller hur? Kanske var det bara min ovilja att bli dömd som ogästvänlig bara för att jag inte uppskattar att bli våldgästad som lyste igenom. Jag har inga svårigheter med att upprätthålla sociala nätverk eller nära relationer bara för att jag inte ofrivilligt tvingas släppa in dem i mitt hem lika ofta som tycks vara normen där du och amia01 bor. Men det är klart att jag undviker att försätta mig i utsatta situationer där jag är beroende av grannar som jag inte har valt och ingenting har gemensamt med.
    För det första är spontanbesök och våldgästning inte samma sak. Det kan finnas spontanbesök som urartar i våldgästning, men det finns också många spontanbesök som är gästvänliga och trevliga. Allt beror på läge och personlig inställning.

Att leva oberoende av sina grannar är inte lätt på landsbygden i dagens Sverige, och sina grannar väljer man ju inte heller. Trivs du inte med den situationen, så förstår jag att du väljer andra villkor för ditt liv.

Men jag skulle vilja tipsa dig om att umgås lite spontant med människor som du inte väljer själv alla gånger. Det ger massor av kunskap och insikter att umgås med andra som man inte tror sig ha något gemensamt med, och är dessutom oftast väldigt roligt!
  • Palestrina
    amia01 skrev 2016-09-06 09:11:15 följande:
    För det första är spontanbesök och våldgästning inte samma sak. Det kan finnas spontanbesök som urartar i våldgästning, men det finns också många spontanbesök som är gästvänliga och trevliga. Allt beror på läge och personlig inställning.

Att leva oberoende av sina grannar är inte lätt på landsbygden i dagens Sverige, och sina grannar väljer man ju inte heller. Trivs du inte med den situationen, så förstår jag att du väljer andra villkor för ditt liv.

Men jag skulle vilja tipsa dig om att umgås lite spontant med människor som du inte väljer själv alla gånger. Det ger massor av kunskap och insikter att umgås med andra som man inte tror sig ha något gemensamt med, och är dessutom oftast väldigt roligt!
    Om spontanbesök och våldgästning är samma sak eller ej beror ju på perspektivet, eller hur? Våldgästa är ett vedertaget begrepp för att komma utan inbjudan, dvs spontanbesök. Om du och andra envisas med att positionera oss som inte gillar spontanbesök som "ogästvänliga", får du också finna dig i att vi betraktar spontanbesöken som just våldgästande.

Jag umgås med människor jag inte väljer i en massa olika sammanhang, men inte i mitt eget hem. Där drar jag gränsen, och tar mig rätt att bestämma över min egen tid och mitt privatliv, och jag tycker inte att jag ska behöva dömas som ogästvänlig för det.
  • Anonym (Trespassing)
    Palestrina skrev 2016-09-06 13:56:41 följande:

Om spontanbesök och våldgästning är samma sak eller ej beror ju på perspektivet, eller hur? Våldgästa är ett vedertaget begrepp för att komma utan inbjudan, dvs spontanbesök. Om du och andra envisas med att positionera oss som inte gillar spontanbesök som "ogästvänliga", får du också finna dig i att vi betraktar spontanbesöken som just våldgästande.

Jag umgås med människor jag inte väljer i en massa olika sammanhang, men inte i mitt eget hem. Där drar jag gränsen, och tar mig rätt att bestämma över min egen tid och mitt privatliv, och jag tycker inte att jag ska behöva dömas som ogästvänlig för det.

Jag håller fullständigt med dig.
  • Efraim Barkbit

Duger den teorin?

Tänk jag blev just påmind om hur obehagligt det var med bymentaliteten på landet. Ryys!
Svar på tråden Vad tycker ni om spontana/oanmälda besök?