• Sookie85

Thailand med 6 månaders baby?!

Hej på er!

Vi funderar på att åka till Thailand (Ao Nang, Krabi) i januari i 2 veckor.

Sonen kommer då vara strax över 6 månader gammal.

Hiss eller diss?

Vi är vana att resa runt så 2 veckor på ett familjehotellet känns lyxigt!

Vi hade inte tänkt åka på så många utflykter utan bara iiväg med båt till olika öar omkring (vi tar med flytväst.)

Någon som rest nyligen med bebis till thai?

Hur gjorde ni med vagn? Skönt att ha en så han kan sova på dagarna/kvällarna när man är ute... Men vilken? Vill inte ta med min Buffalo.

Är orolig att han är för ung... Vet ej om jag fortf. ammar då men går det så gör jag det.

• Svar på tråden Thailand med 6 månaders baby?!
  • Frontline

Vi var inte i Thailand när barnen var så små.
    Men vi var ute och reste och det gick hur bra som helst, vi var iväg när minsta barnet var 3 månader dom andra barnen var 1½ och 5 år och det var en fantastisk resa.
    Vi hade med oss barnens vanliga vagn plastade bara in den ordentligt på flygplatsen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Litenåfin

Låter fantastiskt! Men ta er från flygplatsen i Krabi till Koh Lanta istället. Ao Nang är inget att ha. Varken för er eller bebisen :)

• gruvan

Vi ska till Thailand när vår yngsta är runt 8 månader. När vår äldsta var 8 månader var vi på Boracay i Filippinerna. Vi bodde på ett hotell men inget familjehotell så ingen mat ingick t ex. Åkte på lite utflykter men hängde mest under palmerna (de med gröna kokosnötter!) och badade i havet. Det var inga problem över huvud taget!

Ett tips är att ta med gröt och välling (om er son äter det) för det är svårt att få tag på. Ni kan ju iofs kolla om hotellet säljer det, det har jag hört att vissa gör, men misstänker att det är lite dyrare då. Blöjor behöver ni inte släpa på, köp det på plats. Även barnmat går att köpa på plats, ofta på apotek. Men kan ju ändå vara skönt att ha med sig lite mat, om inte annat till flygresorna. Ta med en termos som ni fyller på med varmt vatten om ni behöver till gröt/välling/ersättning. Den kan ni även fylla på på flygplatsen från något fik om ni behöver på flygresan. Är det ett lägenhetshotell? Då kan ni ju laga mycket mat själva. Ni kan ju fråga på hotellet om de har någon stavmixer att låna ut annars är det bara att mosa. Ger ni honom frukt så ge frukt som ni skalar själva. Tänk på att man inte kan vaccinera barn under 1 år mot hepatit A. Om jag var du skulle jag försöka hålla ammningen igång så ni dels slipper tänka på mat över huvud taget, men även om barnet blir sjuk. Då vet du att han får i sig både näring och vätska. Delammar du och han får lite riktig mat så låt honom dricka vatten också.

Ni kan vaccinera mot mässling från barnet är 6 månader så vill ni det kan ni kolla upp om ni ev kan resa ett par veckor senare så ni hinner ta den. Den sprutan får han annars vid 18 månader så tar han den tidigare får han den vid 18 månader igen.

Ha gärna tunna men långa kläder som skyddar mot sol på dagen och mygg på kvällen. Det finns både myggmedel och solkräm som får användas på barn från 6 månader. Ha med ett sjysst reseapotek med bl a alvedonsuppar och vätskeersättning för barn!

Vad gäller vagn kan ni kolla med hotellet om de har lånevagnar. Annars skulle jag definitivt ta med en så ni inte behöver känna er begränsade utan kan vara ute när ni vuxna vill. Däremot är det skönare både för sonen och er att sova inne i ett ac-rum på dagen när det är som varmast. Kolla så ni har balkong/uteplats på hotellet så kan ni föräldrar ändå vara ute och njuta av värmen när sonen sover på dagen. Vi tog med får buffalo till Filippinerna och det är jag så glad för. Dels trivdes vår son så bra i den, uv-sufletten var perfekt och den var lätt att köra överallt (tvåhjulsläget på stranden var toppen!). Det finns airshell att hyra på flygplatsen i Sverige som skyddar vagnen under flygresan. Vill ni ändå inte ha med den kan ni köpa en lite billigare sulky. Finns ju vissa som det går att ha barnet vänt mot sig i. Den absolut smidigaste resevagnen annars är ju yoyo men den kostar ju lite. Köper ni en resevagn kan ni ju även ha den hemma, t ex liggandes i bilen eller om ni ska åka buss och vill ha en mindre och smidigare vagn då. Ta med sele/sjal om er son gillar det. Fantastisk på flyget om det blir gnäll och man måste upp och röra på sig!

Blev långt det här! :) Kan helt klart säga hiss till att resa iaf! Det finns säkert de som kommer säga att ni bara reser för er skull och att barnet inte får ut nåt av det men det tycker inte jag stämmer. Vår son var så glad och nöjd de fyra veckorna vi var i Filippinerna. Det var väl skönt för honom att slippa vinterkläderna och att få leka och bada hela dagarna. Ha en skön resa och lycka till!

• kaffe

Jag säger också hiss. Vi har åkt runt runt i världen med våra barn sen dom var runt halvåret och det har funkat jättebra. Gruvan gav dej bra tips. Det enda jag kan tillägga är att se till att fixa så barnet kan sova på flyget. Det brukar via flygbolaget gå att boka en typ av korg som man hänger på ryggstödet framför. Annars går det att köpa.

• Sookie85

Tusen tack för alla tips! Tror nästan det är lättare att resa med barn innan de börjar gå, då får man jaga dom :)

Ska höra med BVC om alla vaccinationer.

Ska även kolla upp koh Lanta istället :)

• kaffe
    Sookie85 skrev 2016-09-03 12:16:02 följande:

Tusen tack för alla tips! Tror nästan det är lättare att resa med barn innan de börjar gå, då får man jaga dom :)

Ska höra med BVC om alla vaccinationer.

Ska även kolla upp koh Lanta istället :)

Ja det brukar vara lättare innan dom kan gå. 6 månader är en perfekt ålder, för föräldrar. Förhoppningsvis kan man fortfarande amma lite och runt 6 månader brukar man vara ganska slut av alla nya rutiner och vaknätter. Att åka iväg och få lite ny energi är rena hälsomedicinen. Ett litet PS bara. Smitta med denguefeber har ökat sista åren. Åker man urt på öarna är det större risk att få det. Kanske värt att kolla hur det ser ut när ni åker och vad som gäller för småbarn. Sist jag var där var det flera stycken i planet hem som var dåliga av just denguefeber. Alla hade varit i övärlden.
  • pratglada tjejen

Jag har bott en kort period i Ao Nang. 8 månader. Jag tycker att det är lugnt och bra ställe, restauranger överallt, skönt att allt finns inom räckhåll. De känner igen er snabbt och man blir snabbt familj/god vän. Tycker absolut att det är ett bra ställe, då det inte är så stort, passar med bebis. Det byggs mycket nytt just nu också, så fler annorlunda ställen kommer dit. Så finns saker att titta på.

Vad mysigt att äta lunch längs stranden på strandrestaurangen Last fisherman t.ex. På morgonen är det rätt lugnt. Visst mycket fest på kvällarna, men det finns ställen som är lugnare. Fina promenadvägar. Möjlighet till att göra båtturer till vackra öar, och eller "tours". Bara att titta i broshyrerna och läsa vad som kan passa er. Om man åker tuk tuk eller gillar att gå, så finns det mer och mer ställen år båda hållen. Med betoning på restauranger ;) . 

Jag kommer åka dit med vår bebis. I Thailand älskar de skandinaviska bebisar, och ni kommer bli så välkomnade :)

• gruvan

Angående denguefeber. Använd myggmedel när det behövs (finns som sagt kräm som kan användas även på små barn), sov i rum med AC och sov under ett impregnerat myggnät. Sen som kaffe skrev så är det såklart bra att kolla läget innan också såklart.

• dorisss

Har precis vaccinerat min 9 månaders mot Hep A, och hon fick MPR nu och sen får hon det en gång till när hon är 18 mån.

Vi åker till Samui, Koh Phangan och kao lak när hon är 11 mån, så kommer antagligen bli en massa springande för oss????

Köpte en begagnade resevagn med myggnät och extra suflett och väska. Köpte den så pass billigt att jag inte går under om den havererar under resans gång????

• dorisss

Har precis vaccinerat min 9 månaders mot Hep A, och hon fick MPR nu och sen får hon det en gång till när hon är 18 mån.

Vi åker till Samui, Koh Phangan och kao lak när hon är 11 mån, så kommer antagligen bli en massa springande för oss????

Köpte en begagnade resevagn med myggnät och extra suflett och väska. Köpte den så pass billigt att jag inte går under om den havererar under resans gång????

• Sookie85

Hej igen :)

Nu har vi bokat resa till Thailand och Bangtao på Phuket (mkt lugnt ställe), vi åker i mars.

Men nu har jag ju läst på och ser att denguefeber har ökat mkt på just Phuket!

Ska vi tänka om eller helt enkelt skydda sonen med täckande kläder och myggnät?

Vi bor på ett stort hotell så vi har ju ac, sonen kommer vara 9 månader när vi åker.

En annan har ju rest runt både i regnskogen på Borneo och malariadrabbade Gambia men aldrig varit orolig, men nu som förälder är jag skitnojig :( finns ju knappt några ställen där myggor inte existerar... Zika virus på andra ställen.

Så, sluta noja och börja längta efter 2 veckors semester eller boka om/av?? (vi har avbeställningsskydd)

• gruvan
    Sookie85 skrev 2016-09-23 11:10:48 följande:

Hej igen :)

Nu har vi bokat resa till Thailand och Bangtao på Phuket (mkt lugnt ställe), vi åker i mars.

Men nu har jag ju läst på och ser att denguefeber har ökat mkt på just Phuket!

Ska vi tänka om eller helt enkelt skydda sonen med täckande kläder och myggnät?

Vi bor på ett stort hotell så vi har ju ac, sonen kommer vara 9 månader när vi åker.

En annan har ju rest runt både i regnskogen på Borneo och malariadrabbade Gambia men aldrig varit orolig, men nu som förälder är jag skitnojig :( finns ju knappt några ställen där myggor inte existerar... Zika virus på andra ställen.

Så, sluta noja och börja längta efter 2 veckors semester eller boka om/av?? (vi har avbeställningsskydd)

Köp ett impregnerat myggnät han kan sova under och AC är bra för att få bort myggen. På kvällen som du skriver, tunna heltäckande kläder. Det finns även myggmedel för barn från 6 månader, en kräm som heter no skito tror jag. Så försök släppa oron och njut av semestern! :)
  • Sookie85
    gruvan skrev 2016-09-23 11:37:26 följande:

Köp ett impregnerat myggnät han kan sova under och AC är bra för att få bort myggen. På kvällen som du skriver, tunna heltäckande kläder. Det finns även myggmedel för barn från 6 månader, en kräm som heter no skito tror jag. Så försök släppa oron och njut av semestern! :)

Tack :) vart köper man dessa myggnät?
  • gruvan
    Sookie85 skrev 2016-09-23 19:04:30 följande:

Tack :) vart köper man dessa myggnät?

Jag har köpt på Naturkompaniet men har även sett dem säljas på vaccinationscentraler. Sen går det helt säkert att hitta på nätet också. Har för mig att jag såg på barnresebutiken.se som är en sida jag kan tipsa om. Där har de en massa smidiga grejer när man reser med barn!
  • katie123

Hej!

Jag har precis varit i Thailand med min son och han var 7 månader när vi åkte. Vi var där om 1.5 månader och bodde mest i Bangkok och åkte runt lite utanför. Jag hade en Macklaren resevagn med mig, det fungerade bra när vi var på ett köpcentrum men inte på gatan. Jag använde mest Ergobaby original bärsele och det funkade hur bra som helst. Vi åkte mycket med taxi, buss, båt även gått väldigt mycket på gatan och marknaden. Jag kunde amma i bärselen också och han sov så gott i den. Men det beror på hur och var barnet trivs att vara. För mig så skulle jag rekommendera bärsele i så fall. Hoppas det hjälper :)

Mvh

Kate

• Sookie85
    gruvan skrev 2016-09-23 20:48:52 följande:

Jag har köpt på Naturkompaniet men har även sett dem säljas på vaccinationscentraler. Sen går det helt säkert att hitta på nätet också. Har för mig att jag såg på barnresebutiken.se som är en sida jag kan tipsa om. Där har de en massa smidiga grejer när man reser med barn!

Tack för tipset :)
  • Sookie85
    katie123 skrev 2016-09-26 22:14:44 följande:

Hej!

Jag har precis varit i Thailand med min son och han var 7 månader när vi åkte. Vi var där om 1.5 månader och bodde mest i Bangkok och åkte runt lite utanför. Jag hade en Macklaren resevagn med mig, det fungerade bra när vi var på ett köpcentrum men inte på gatan. Jag använde mest Ergobaby original bärsele och det funkade hur bra som helst. Vi åkte mycket med taxi, buss, båt även gått väldigt mycket på gatan och marknaden. Jag kunde amma i bärselen också och han sov så gott i den. Men det beror på hur och var barnet trivs att vara. För mig så skulle jag rekommendera bärsele i så fall. Hoppas det hjälper :)

Mvh

Kate

Hej och välkommen hem igen :)

Vi har också ett bärsele som vi tänkte ta med, sen kommer vi köpa en resevagn men vet inte vilken än. Gatorna är ju inte i toppskick där :)

Gick det bra att åka taxi? Finns väl inga bilbarnstolar va? Hur gjorde du med maten till sonen?

Har du några mer tips när det gäller Thailand och små barn?
  • Popillan

Hej!

Ao Nang är inget för familj med småbarn. Man bör ta retailbåtar ut till öar där de fina sandstränderna är och det funkar dåligt med barnvagn. Stränderna fulla av retailbåtar och inte så fina. Hade hellre valt Koh Lanta eller Koh Samui. Lycka Till!

• Sookie85
    Popillan skrev 2016-10-02 17:49:53 följande:

Hej!

Ao Nang är inget för familj med småbarn. Man bör ta retailbåtar ut till öar där de fina sandstränderna är och det funkar dåligt med barnvagn. Stränderna fulla av retailbåtar och inte så fina. Hade hellre valt Koh Lanta eller Koh Samui. Lycka Till!

Vi ska till bangtao beach på Phuket, 8 km lång strand och väldigt lugnt + direktflyg och bara 20 min transfer till hotellet så det blir nog bra :)
Svar på tråden Thailand med 6 månaders baby?!