• Vandal

Ge gröt innan 4 månader?

Jag undrar om någon gett sin barn gröt/mat innan 4 månader? Jag har en dotter på 3 månader som är sjukt intresserad av mat. Hon är pigg och tidig i sin utveckling och har inga problem med magen.. Jag ammar men kan ibland ge ersättning och de funkar utan problem.

Finns det någon som gett gröt/mat innan 4 månader? Hur reagerade barnen?

• Svar på tråden Ge gröt innan 4 månader?
  • Anonym (Gluten)
    Anonym (S) skrev 2016-09-05 11:20:43 följande:

Håller med om det här. Gissar på att det är Ts första barn. Annars skulle hon varit insatt i hur jäkla fort de växer upp och ha vett att njuta lite. Var likadan med min första. Hade mer vett att njuta av småbebistiden med de andra barnen :).

Ja verkligen. Men man gör ju som man vill ändå, lustigt att be om råd när man ändå bara lyssnar på de som redan är av samma åsikt.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (S) skrev 2016-09-05 11:20:43 följande:

Håller med om det här. Gissar på att det är Ts första barn. Annars skulle hon varit insatt i hur jäkla fort de växer upp och ha vett att njuta lite. Var likadan med min första. Hade mer vett att njuta av småbebistiden med de andra barnen :).

Njuter man mindre av spädbarnstiden för att man ger annan mat än bröstmjölk? Njutning, närhet och mys sitter inte i tuttarna, det kan man få även om man ger mat på annat vis.
  • Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2016-09-06 00:17:58 följande:

Njuter man mindre av spädbarnstiden för att man ger annan mat än bröstmjölk? Njutning, närhet och mys sitter inte i tuttarna, det kan man få även om man ger mat på annat vis.

Det handlar ju såklart inte om maten utan om att allt ska gå så himla snabbt med första barnet!
  • MammAmma

Spädbarns tarmsystem utvecklar inte enzymer för att bryta ner annat än bröstmjölk/ersättning förrän vid tidigast 17 veckors ålder och kan därmed medföra negativa hälsoeffekter på sikt. Därför finns rekommendationen och därför är det onödigt att ge fast föda innan den åldern, om det inte är tvunget.

• Morkullan
    Vandal skrev 2016-09-05 11:01:26 följande:
    Jag kommer prova när hon är 3,5 månad. Mår hon inte bra av det så avvaktar jag tills hon blir äldre. :)
    Om du matar barnet med gröt som kommer det bli mindre plats för bröstmjölk i barnets mage. Bröstmjölken är betydligt mer energität och näringstät än gröten du ger så när du serverar gröt så innebär det att bebis får mindre än hon behöver av de näringsämnen och den energi som finns i bröstmjölken och som är perfekt utformad efter just ditt barns unika behov. När du ger gröt så blir det alltså i förlängningen något ditt barn går misste om och som det behöver.

Vetenskapen och WHO är eniga om att den bästa uppfödningen av människobarn är enbart bröstmjölk ( eller modersmjölksersättning) i minst sex månader och därefter introduceras annan föda. Bröstmjölken kan dock gärna vara huvudfödan hela första året. WHO rekommenderar delamning till minst två års ålder. Och det är bla för att barnet får i sig så mycket mer näring, i rätt proportioner, än det kan få genom fast föda.
  • Anonym (snart 6 mån)

Jag tänkte om några veckor börja med smakportioner. Hur gör ni andra? 
    Jag gissar att man köper dom små burkarna med typ majs, rotfrukter och liknande och ger någon tesked då och då. Det står 4 månader på dom. Varför det? Eller är det meningen att man ska hoppa direkt på 6 månaders burkar?

Nästa steg tänker jag är gröt? Runt 7 månader är kanske lagom så att det inte blir allt på en gång? Samma där, någon sked då och då. Varför börjar folk prata om gröt vid 4 månader? Börjar man med 4 månaders gröten även om barnet är 7-8 månader?

När har ni börjat med fruktburkarna?

• Anonym (Inte burk)
    Anonym (snart 6 mån) skrev 2016-09-06 13:07:12 följande:

Jag gissar att man köper dom små burkarna med typ majs, rotfrukter och liknande och ger någon tesked då och då. Det står 4 månader på dom. Varför det? Eller är det meningen att man ska hoppa direkt på 6 månaders burkar?

Nästa steg tänker jag är gröt? Runt 7 månader är kanske lagom så att det inte blir allt på en gång? Samma där, någon sked då och då. Varför börjar folk prata om gröt vid 4 månader? Börjar man med 4 månaders gröten även om barnet är 7-8 månader?

De flesta börjar nog inte med köpta mburkar utan mosar t.ex. lite potatis med bröstmjölk. Här finns svar på alla dina frågor: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/
  • Mascaraklumpar
    Anonym (snart 6 mån) skrev 2016-09-06 13:07:12 följande:

Läs gärna denna brochyr.

www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/spadbarn/bra-mat-for-spadbarn-under-ett-ar-livsmedelsverket.pdf

Det som tillkommit sedan den gavs ut är att glutenintroduktionen inte behöver ske mellan 4 och 6 månaders ålder utan att det även går bra att börja senare. Huruvida man ammar under introduktionen verkar heller inte spela någon roll, utan det viktiga är att man introducerar gluten långsamt.
  • Anonym (snart 6 mån)
    Anonym (Inte burk) skrev 2016-09-06 13:27:11 följande:
    De flesta börjar nog inte med köpta mburkar utan mosar t.ex. lite potatis med bröstmjölk. Här finns svar på alla dina frågor: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/
    Ja det verkar ju rimligt. Med bara någon sked åt gången kommer det ju ta en vecka innan en liten burk är uppäten och så länge håller dom väl inte så då får man ju slänga det mesta. 

Men det innebär ju att de flesta börjar med burkar vid kanske 7 eller 8 månader. Vilket gör det ännu mer orimligt att det står 4 månader på dom. 
  • ebe91
    Anonym (snart 6 mån) skrev 2016-09-06 13:41:51 följande:
    Ja det verkar ju rimligt. Med bara någon sked åt gången kommer det ju ta en vecka innan en liten burk är uppäten och så länge håller dom väl inte så då får man ju slänga det mesta. 

Men det innebär ju att de flesta börjar med burkar vid kanske 7 eller 8 månader. Vilket gör det ännu mer orimligt att det står 4 månader på dom. 
    Vill man köpa burkar och inte slänga massa går det att frysa in i iskuber och ta fram en kub åt gången.
  • Lilla Gs mamma

Läs gärna Det stora smakäventyret - om att lära små barn att äta. Uppdaterad med den senaste forskningen, lättfattligt om näringslära och en massa praktiska tips! Finns på Adlibris för 99kr. Det har ni snart sparat in, efter att ha läst tipsen i boken.

• Anonym (Gluten)

Helt sjukt att så många skaffar barn utan att ha läst på ett dugg först.

• Lilla Gs mamma
    Anonym (Gluten) skrev 2016-09-08 15:35:17 följande:

Helt sjukt att så många skaffar barn utan att ha läst på ett dugg först.

Ja, jag håller med...
Svar på tråden Ge gröt innan 4 månader?