• elmadumle

flytta med barn

Kan någon förklara kort för mig: dottern bor en bit härifrån, väntar barn med en kille som gjorde slut ganska snart efter hon flyttat dit och hon bor nu hos hans föräldrar. Om hon har ensam vårdnad, kan hon flytta när barnet är fött eller måste hon stanna kvar? jag tänker då på umgänget med pappan. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-15 22:16
    Hon har nu flyttat hem till oss föräldrar igen. Bebis har inte kommit än, fyra dagar över beräknad tid.

• Svar på tråden flytta med barn
  • Anonym (123)
    Påven Johanna skrev 2016-09-19 14:38:53 följande:

Så om de fortfarande varit tillsammans så hade inte ens pappan kunnat få umgås med deras barn på grund av mammans återhämtningsbehov? Här verkar det ju heller inte vara frågan om det eftersom den nyblivna mamman sagt ja till besök från pappan, farföräldrarna och fastrar/farbröder till barnet. Det är vad jag kan se bara pappans nya hon sagt nej till.

Det är en jäkligt stor skillnad mellan att båda är delaktiga till att en nyförlöst mamma ska fixa alt med nya barnet, stressen och oron, och vara redo för att pappan ska ta med hela den närmaste familjen.
    Påven Johanna skrev 2016-09-19 14:38:53 följande:

Så om de fortfarande varit tillsammans så hade inte ens pappan kunnat få umgås med deras barn på grund av mammans återhämtningsbehov? Här verkar det ju heller inte vara frågan om det eftersom den nyblivna mamman sagt ja till besök från pappan, farföräldrarna och fastrar/farbröder till barnet. Det är vad jag kan se bara pappans nya hon sagt nej till.

Jo pappan men inte övriga släkten. Varför har han så bråttom?
  • elmadumle

Nu kräver han vv från två månaders ålder, längre tänker han inte vänta. Han skiter i att mamman vill amma, det finns ju ersättning som han kan köra med hans vecka. Jaja vi får se vad som händer.

• Anonym (Cissi)
    elmadumle skrev 2016-09-19 23:06:35 följande:
    Hon hade inget val egentligen än att säga ja, han bara krävde att de skulle få komma, annars.....
    Din dotter har visst ett val! Se till så att hon ringer Familjerätten/Familjeenheten och bokar in ett samarbetssamtal. Deras uppgift är att medla mellan föräldrarna och de kan inte bestämma något över din dotters huvud. Då kallar de båda föräldrarna till ett gemensamt möte där båda får komma till tals.

Den avdelningen tillhör kommunens socialkontor men är inte samma sak som att föräldern blivit orosanmäld. Om ni låter pappan hota sig till en massa saker nu så kommer han fortsätta köra över er! Se istället till att alla överenskommelser sker hos familjerätten så att ingen blir överkörd.
  • Anonym (Cissi)
    elmadumle skrev 2016-09-19 23:38:25 följande:

Nu kräver han vv från två månaders ålder, längre tänker han inte vänta. Han skiter i att mamman vill amma, det finns ju ersättning som han kan köra med hans vecka. Jaja vi får se vad som händer.

Pappan lever verkligen i det blå!!

Jag vet att det är provocerande men i din dotters läge så skulle jag skjuta på att skriva på faderskapet så länge som möjligt. Först boka av veckans möte med hänvisning till att hon är för svag efter förlossningen och sedan vänta tills hon får en kallelse. Så länge inte faderskapet är påskrivet så har pappan inga rättigheter alls och kan bråka så mycket han vill. När det väl är påskrivet så ser ni till så att alla möten sker som samarbetssamtal på familjerätten så att han lär sig kommunicera som en vuxen istället för att hota sig fram.
  • Anonym (störd?)
    elmadumle skrev 2016-09-19 23:38:25 följande:

Han verkar ju helt jävla störd. Tycker inte din dotter ska lyssna på honom. Hon bör istället lyssna till sitt sunda förnuft.

Din dotter har enskild vårdnad och därmed ensam ansvarig för att fatta beslut om boende och umgänge. Hon ska fatta beslut som hon tror gynnar barnet och skita i om pappan gormar. Växelvis boende passar inte spädbarn förutom under väldigt speciella omständigheter. Faktiskt blir hon ensam ansvarig (eftersom hon har enskild vårdnad) för psykisk barnmisshandel om hon går med på pappans krav om varannan vecka redan nu.

Din dotter sätter villkoren. Gillar pappan inte dem så är det varsegod lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Tror en runda där skulle få honom att lugna ner sig en smula.

Stötta din dotter i att stå på sig.
  • elmadumle

Ingen kom idag, han hade visst något viktigare att göra hos sin nya, han skulle kanske återkomma i november.....

• PoL

Usch, vilken jobbig situation för er alla! Nu, när ni egentligen ska få hitta ro i tillvaron med nya familjemedlemmen som ju verkligen inte bett att få bli bråkad om. Nu har ni säkert tänkt på detta, men stark oro som nyförlöst kan skapa problem med amningen. Och att vara nybliven mamma är onekligen mycket bara det att lära sig hantera.

Med det sagt. Ni har fått flera goda kommentarer här, tycker jag. Å ena sidan är det väldigt viktigt både nu och framgent - av strategiska skäl, inte minst - att mamman tydligt bemödar sig om att hjälpa barnet skapa en god relation med den andra föräldern. Å andra sidan är det en nyfödd bebis det handlar om, ett knytte som behöver lugn och ro för att bli trygg. Enligt min erfarenhet skulle jag absolut rek som andra att mamman tar hjälp av familjerätten för att resonera fram ett för bebisen bra umgänge med pappan. Men när det är en nyfödd bör man ta det väldigt lugnt, så växelvist boende lär verkligen inte komma på tal på ett par år. Men det kan nog familjerätten förklara, vad som är praxis idag. Även bvc bör kunna vara till stöd vad gäller insikt i vad för slags omfattning på umgänge med folk utanför den absolut innersta kretsen (mamman o den hon bor med alt träffar vardagligdags) kan vara bra för en nyfödd.

Nu är jag ingen advokat eller socialsekreterare, men har tyvärr egen erfarenhet av umgängestvist kring mycket litet barn. Håller tummarna hårt och hoppas det ordnar sig!

• Anonym (störd?)
    elmadumle skrev 2016-09-24 21:04:34 följande:

Ingen kom idag, han hade visst något viktigare att göra hos sin nya, han skulle kanske återkomma i november.....

Otippat..
  • Anonym (123)
    elmadumle skrev 2016-09-24 21:04:34 följande:

Hoppas du lyckas hålla humöret uppe på din dotter och att hon inte känner oro pga pappans dumheter.
  • Anonym (martine)

Vv för ett så litet barn kommer aldrig dömas till så det behöver inte din dotter frukta. När barnet är etablerat med fsk etc på orten där ni bor kommer det förmodligen inte heller bli vv om pappan bor så långt ifrån.

Se till att din dotter kontaktar familjerätten och stötta henne i att hon ska göra det som är bäst för barnet, vilket inte är vv. 

• elmadumle

Tack för era svar. Det är lugnt här hemma, hon låter sig inte stressas är mest förbannad över honom. Han har nyss skickat sms att han ska kontakta soc angående sonen, vi får se vad som händer. En viss rutin har mor och son skapat, amningen har kommit igång, sömnen är bra för en sån liten och hon har fått sova ett par nätter hyfsat. Självklart hjälper vi henne med pojken när hon behöver, även fast hon har huvudansvaret. 
    Jag hoppas allt blir bra i slutändan:)

• Anonym (123)
    elmadumle skrev 2016-09-24 22:42:03 följande:

Tack för era svar. Det är lugnt här hemma, hon låter sig inte stressas är mest förbannad över honom. Han har nyss skickat sms att han ska kontakta soc angående sonen, vi får se vad som händer. En viss rutin har mor och son skapat, amningen har kommit igång, sömnen är bra för en sån liten och hon har fått sova ett par nätter hyfsat. Självklart hjälper vi henne med pojken när hon behöver, även fast hon har huvudansvaret. 

Jag hoppas allt blir bra i slutändan:)

Vad bra att de verkar må bra. Säg till henne att hon kan säga till honom att sluta trakassera henne och att även hon föredrar att lösa framtida umgänge via soc. Risken är stor att han får henne att må dåligt om han ska höra av sig hela tiden.
  • PoL
    Anonym (123) skrev 2016-09-25 16:15:38 följande:
    Vad bra att de verkar må bra. Säg till henne att hon kan säga till honom att sluta trakassera henne och att även hon föredrar att lösa framtida umgänge via soc. Risken är stor att han får henne att må dåligt om han ska höra av sig hela tiden.
    Håller med
  • elmadumle

Jaha, då kom nästa hot; han ska ringa familjerätten imorgon och kräva familjehemsplacering då ingen av de har jobb och eget boende, så då kan man tydligen inte ha barn. 

• PoL
    elmadumle skrev 2016-10-20 20:50:52 följande:

Jaha, då kom nästa hot; han ska ringa familjerätten imorgon och kräva familjehemsplacering då ingen av de har jobb och eget boende, så då kan man tydligen inte ha barn. 

Gör han det bevisar han svårigheterna i samarbetet, och det borde inte skada även om det känns jobbigt att bemöta ännu en sak...! Hoppas bebis o mamma mår bra, så himla viktigt att familjen sluter upp o tryggar dom!
  • elmadumle
    PoL skrev 2016-10-21 20:57:01 följande:
    Gör han det bevisar han svårigheterna i samarbetet, och det borde inte skada även om det känns jobbigt att bemöta ännu en sak...! Hoppas bebis o mamma mår bra, så himla viktigt att familjen sluter upp o tryggar dom!
    Absolut, hon bor ju hemma hos oss och både släkt och vänner ställer upp om det behövs. Hon går på samtal regelbundet på familjecentralen och de får se allt han skriver och det finns sparat på datorn och en extern hårddisk. Jag hoppas ju att det bara är tomt hot alla dumheter han skriver. 
  • Anonym (-23)
    elmadumle skrev 2016-10-20 20:50:52 följande:

Klart att just den saken inte spelar någon roll. Att han vill placera sitt barn som har det tryggt och bra talar mer emot honom. Stressa inte upp er. Be dottern prata med familjerätten för att informera dem om hur galna saker han säger men slappna av och njut! Det kommer att bli bra. :)
Svar på tråden flytta med barn