Brumma skrev 2016-09-08 07:44:33 följande:
Egna erfarenheter?
Villa erfarenheter skulle det vara mer exakt?
Jag utgår från det TS berättar. Jag utgår från att pappan kan tänka sig in i hur sonen kan komma att känna och reagerade utifrån det. Han borde ju känna sin son..
Vilka alternativ anser du är bättre om jag får fråga?
Alla utgår ifrån sina egna erfarenheter, alla tioåringar reagerar inte likadant. Pappan kan mycket väl överreagera (vilket jag tycker att han gör) och ts verkar känna sin bonus mycket väl. Det är vad jag utgår ifrån.
Jag säger att jag inte tycker ditt alternativ är bra. Du sa att du inte kunde se en anledning till att ditt alternativ inte kunde fungera. Jag säger att jag kan se anledningar till att det inte är ett bra alternativ. Jag utgår också ifrån vad som berättas men naturligtvis utifrån mina egna erfarenheter.
Om jag hade en väninna som skulle hälsa på mig och titta på en bebis och hade tagit med present även till min äldsta så hade inte jag sagt att vi lägger undan den här presenten till senare. Jag ser det som så att väninnan förmodligen tycker att det är roligt att se om barnet blir glad, eller hur barnet reagerar, och jag tycker inte att det skulle kännas så mycket som en present ifrån min väninna ifall jag ger den senare när hon inte är där. Att säga att vi lägger undan presenten eftersom vi har en tioåring som är här just nu som kan bli avundsjuk, det tycker jag är att placera en del skuldkänslor hos presentgivaren. Ni som tycker att det här är en bra idé, ni kan säkert prata runt det här och lösa det men för mig ser det inte ut som ett bra alternativ.
Men jag utgår ju som sagt ifrån att pappan överreagerar och att bonusen inte alls kommer att känna sig så otroligt åsidosatt som görs gällande. Hade jag haft en väninna som kom på besök för att hälsa på mig så tror inte jag att min bonus hade förväntat sig att få en present från någon han inte känner, jag tror inte han hade velat umgås med oss medan vi pratar på om bebisar och förlossningsbesvär, bonusen vet att jag inte är hans mamma och jag tror inte att han skulle ha så stort intresse av att umgås med oss. Möjligen skulle han vara intresserad av fikabrödet och varit glad över att få äta nånting gott. Jag tror till och med att han skulle kunna tycka att det var roligt att se reaktionerna hos de små barnen när de fick sina presenter om han råkade vara med vid presentöverlämningen. Jag ser inte för mig att tioåringen kommer att ignoreras och uteslutas, jag ser för mig hur man pratar med tioåringen på en tioårings nivå om hur det känns att få ännu ett syskon.
Jag tycker inte att det här låter som en situation där de vuxna är helt omedvetna och inte skulle klara av att uppfatta om tioåringen blev besviken. Det går att prata med tioåringar och det här är en situation som jag tror är möjlig att förklara för en tioåring om det skulle behövas.