• Anonym (Hemsk styvmor?)

Presenter till gemensamma barn men inte bonus

Jag har en bonus som är tio. Han är superfin och jag behandlar honom som om han vore min egen. Har bott med honom sen han var tre och vi har alltid anpassat oss efter hans behov.

Nu föddes precis vårt andra gemensamma barn. Min man sprang på en närmare bekant främst till mig på stan (vi umgås genom en förening) och hon berättade att hon köpt present till nya bebisen och till vår gemensamma som är 4. Hon påpekade att det är ju ännu större att bli storasyskon. Min man blev då irriterad på henne och gjorde klart för mig när han kom hem att hon minsann inte kunde komma när bonus var här för hon inte köpt något till honom.

Jag ser inte varför detta är så fel eller att ens bonus skulle bli jätteledsen. Vår gemensamma har varit med mig i föreningen på möten osv sedan hon föddes. Min bonus är aldrig med. Hon har knappt träffat honom och har ingen relation alls till honom. Jag vet att hon inte med mening försöker vara taskig, om hon kommit ihåg honom hade hon köpt present till honom med.

Vi har bråkat över detta i en timme. Är det verkligen så konstigt att hon inte tänkte på bonus och borde jag objuda henne till fika jag har bjudit in henne till på söndag pga bonus är här (kanske, kan lika gärna vara hos en kompis).

• Svar på tråden Presenter till gemensamma barn men inte bonus
  • smulpaj01
    Anonym (Babs) skrev 2016-09-07 20:51:30 följande:
    Nej, jag håller inte med. Om en väninna kom hem till mig för att hälsa på mig och hade en present till varje (litet) barn med sig så skulle jag inte säga att min fyraåring får vänta med att få eller öppna sin present till väninnan har gått därifrån. Det låter inte som ett bra alternativ alls.
    4 åringen får sin present när bonus åkt till mamma. Det måste väl vara hur enkelt som helst att förklara för väninnan?
    Skulle väl alla vettiga människor förstå?!
  • Brumma
    Anonym (Babs) skrev 2016-09-07 20:51:30 följande:

Nej, jag håller inte med. Om en väninna kom hem till mig för att hälsa på mig och hade en present till varje (litet) barn med sig så skulle jag inte säga att min fyraåring får vänta med att få eller öppna sin present till väninnan har gått därifrån. Det låter inte som ett bra alternativ alls.

Nä det är såklart mycket bättre att låta ett barn känna sig utanför och som om syskonskapet inte räknas (anledningen till presenten) för just det barnet än att fyraringen får sin present ngn dag senare. Mycket bättre..

Varför är det svårt att prata med väninnan innan, förklara situationen och be henne ge dig presenten (förslagsvis i en påse så fyraåringen inte ser den) så kan du ge den till barnet senare? Vilket är viktigast - att diTT barn får sin present en dag tidigare eller att syskonkänslan slipper få sig en törn?
  • aster

Det är inte så konstigt att väninnan inte tänker på att köpa något till en tioåring som hon inte känner. 
    TS och pappan däremot måste tänka på att bonussonen riskerar att känna sig bortglömd och utanför. Tänk att känna att småsyskonen har varandra och föräldrarna men bonussonen är inte en del av familjen!

TS kan väl bara prata med väninnan och föreslå att hon lämnar paketet senare. Kanske föreslår väninnan då att köpa något till bonus också, då är ju problemet ur världen. Annars gör man så bara. Inget av barnen kommer ju att sakna en present de inte väntar sig. 

• Anonym (Babs)
    Brumma skrev 2016-09-07 21:02:15 följande:

Nä det är såklart mycket bättre att låta ett barn känna sig utanför och som om syskonskapet inte räknas (anledningen till presenten) för just det barnet än att fyraringen får sin present ngn dag senare. Mycket bättre..

Varför är det svårt att prata med väninnan innan, förklara situationen och be henne ge dig presenten (förslagsvis i en påse så fyraåringen inte ser den) så kan du ge den till barnet senare? Vilket är viktigast - att diTT barn får sin present en dag tidigare eller att syskonkänslan slipper få sig en törn?

Men då utgår du också ifrån att bonusen kommer att få sig en törn (troligen baserat på egna erfarenheter) men jag menar att det finns andra utgångsalternativ. Alltså är din fråga om vad som är viktigast inte relevant.
  • Brumma
    Anonym (Babs) skrev 2016-09-08 07:29:09 följande:

Men då utgår du också ifrån att bonusen kommer att få sig en törn (troligen baserat på egna erfarenheter) men jag menar att det finns andra utgångsalternativ. Alltså är din fråga om vad som är viktigast inte relevant.

Egna erfarenheter?

Villa erfarenheter skulle det vara mer exakt?

Jag utgår från det TS berättar. Jag utgår från att pappan kan tänka sig in i hur sonen kan komma att känna och reagerade utifrån det. Han borde ju känna sin son..

Vilka alternativ anser du är bättre om jag får fråga?
  • Anonym (--)

TS, jag tycker din man reagerade fel.

Till alla som tror att bonusen skulle känna sig exkluderas för att an inte får en present, det går faktiskt att inkludera med annat än prylar, tex genom beröm så bonus får känna sig stor och duktig istället för att jämställas med en liten 4-åring som får en i bonus ögon antagligen töntig present.

Tex så kan man ju säga att 4:åringen får en present för att hon inte ska bli svartsjuk på bebisen, och sen hinta till storebror att han är ju lite förståndigare och förstår att han är lika älskad av pappa och bonusmsmnan trots att det kommit ett syskon.

• smulpaj01
    Brumma skrev 2016-09-08 07:44:33 följande:
    Egna erfarenheter?

Jag utgår från det TS berättar. Jag utgår från att pappan kan tänka sig in i hur sonen kan komma att känna och reagerade utifrån det. Han borde ju känna sin son..

Precis Brumma! Det är ju det som är själva kärnan. Pappan som känner sin son anser/tror att sonen kommer känna sig orättvist behandlad!
  • Anonym (Babs)
    Brumma skrev 2016-09-08 07:44:33 följande:
    Egna erfarenheter?

Alla utgår ifrån sina egna erfarenheter, alla tioåringar reagerar inte likadant. Pappan kan mycket väl överreagera (vilket jag tycker att han gör) och ts verkar känna sin bonus mycket väl. Det är vad jag utgår ifrån.

Jag säger att jag inte tycker ditt alternativ är bra. Du sa att du inte kunde se en anledning till att ditt alternativ inte kunde fungera. Jag säger att jag kan se anledningar till att det inte är ett bra alternativ. Jag utgår också ifrån vad som berättas men naturligtvis utifrån mina egna erfarenheter.
    Om jag hade en väninna som skulle hälsa på mig och titta på en bebis och hade tagit med present även till min äldsta så hade inte jag sagt att vi lägger undan den här presenten till senare. Jag ser det som så att väninnan förmodligen tycker att det är roligt att se om barnet blir glad, eller hur barnet reagerar, och jag tycker inte att det skulle kännas så mycket som en present ifrån min väninna ifall jag ger den senare när hon inte är där. Att säga att vi lägger undan presenten eftersom vi har en tioåring som är här just nu som kan bli avundsjuk, det tycker jag är att placera en del skuldkänslor hos presentgivaren. Ni som tycker att det här är en bra idé, ni kan säkert prata runt det här och lösa det men för mig ser det inte ut som ett bra alternativ.

Men jag utgår ju som sagt ifrån att pappan överreagerar och att bonusen inte alls kommer att känna sig så otroligt åsidosatt som görs gällande. Hade jag haft en väninna som kom på besök för att hälsa på mig så tror inte jag att min bonus hade förväntat sig att få en present från någon han inte känner, jag tror inte han hade velat umgås med oss medan vi pratar på om bebisar och förlossningsbesvär, bonusen vet att jag inte är hans mamma och jag tror inte att han skulle ha så stort intresse av att umgås med oss. Möjligen skulle han vara intresserad av fikabrödet och varit glad över att få äta nånting gott. Jag tror till och med att han skulle kunna tycka att det var roligt att se reaktionerna hos de små barnen när de fick sina presenter om han råkade vara med vid presentöverlämningen. Jag ser inte för mig att tioåringen kommer att ignoreras och uteslutas, jag ser för mig hur man pratar med tioåringen på en tioårings nivå om hur det känns att få ännu ett syskon.

Jag tycker inte att det här låter som en situation där de vuxna är helt omedvetna och inte skulle klara av att uppfatta om tioåringen blev besviken. Det går att prata med tioåringar och det här är en situation som jag tror är möjlig att förklara för en tioåring om det skulle behövas.

• Anonym (O)
    Anonym (Cilla) skrev 2016-09-06 06:51:28 följande:

Jag förstår inte problemet med att bara ge present till det lilla syskonet. En 10-åring kan hantera att andra blir uppmärksammade och att andra får presenter. För en 4-åring är det mycket, mycket jobbigare att alla enbart kommer för att träffa bebisen och att hen plötsligt är osynlig för omgivningen.

Prata med 10-åringen i förväg och förklara att 4-åringen kommer få en present för att hen är så liten.

Om vi nu ska prata rättvisa, hur mycket extra tid från pappan har 10-åringen fått som kompensation för det nya syskonet? Och hur mycket extra tid har 4-åringen fått?

Det är fortfarande inte rätt att ge till två syskon men utesluta den tredje! Det är minst lika jobbigt för en tioåring.

TS, varför är du arg? Det är väl klart att din man är sur då hans barn från tidigare förhållande inte är inkluderad i er familj när en bekant kommer med presenter? Speciellt om bonus är där.

Uppdatering: det blev så att min bonus ändå var hos oss när min kompis kom dock oplanerat då han egentligen skulle varit hos sin mamma men det är lite struligt där.

Min vän sa direkt till honom: åh jag hade ingen aning om vad en så stor kille som du ville ha men tänkte köpa biobiljetter till dig. Får du gå på bio själv?

Varpå bonus blev jätteglad och nöjd. Hon kom sen förbi dagen efter med biopresentkort och ett kort hon skrivit fina saker om att vara storebror på. Så fint av henne!

Min man bad mig om ursäkt och vi pratade igenom hur det blev så och han erkände att det nog var hans skuldkänslor som han projicerade på sin son.

Så slutet gott allting gott.

Förresten lustigt att alla direkt tänker att jag är en hemsk person bara för att jag är bonusmamman. Om det varit mitt eget barn hade jag nog inte alla fått dessa hårda reaktionerna. Nästan som att ni önskade att jag och min man hade en dålig relation och bara väntade på att han skulle lämna mig.

Men nej, bara för att två personer pratar runt varandra och är arga betyder inte det att de inte älskar varandra. Det gör vi och är fortfarande lyckligt gifta.

• Anonym (Tj)
    Anonym (Hemsk styvmor?) skrev 2016-09-28 23:46:49 följande:

Uppdatering: det blev så att min bonus ändå var hos oss när min kompis kom dock oplanerat då han egentligen skulle varit hos sin mamma men det är lite struligt där.

Min vän sa direkt till honom: åh jag hade ingen aning om vad en så stor kille som du ville ha men tänkte köpa biobiljetter till dig. Får du gå på bio själv?

Varpå bonus blev jätteglad och nöjd. Hon kom sen förbi dagen efter med biopresentkort och ett kort hon skrivit fina saker om att vara storebror på. Så fint av henne!

Min man bad mig om ursäkt och vi pratade igenom hur det blev så och han erkände att det nog var hans skuldkänslor som han projicerade på sin son.

Jättebra att din vän löste det så.

Förstår dock inte riktigt varför din man bad om ursäkt, man ger inte två av tre barn presenter i den här situationen. Båda har blivit storasyskon. Inte ok.
  • Anonym (B)

Om bonusen prompt ska vara med så tycker jag att ni kan köpa något till honom också. Det är inte snällt att alla barn förutom honom får något...

• Brumma
    Anonym (Hemsk styvmor?) skrev 2016-09-28 23:51:11 följande:

Förresten lustigt att alla direkt tänker att jag är en hemsk person bara för att jag är bonusmamman. Om det varit mitt eget barn hade jag nog inte alla fått dessa hårda reaktionerna. Nästan som att ni önskade att jag och min man hade en dålig relation och bara väntade på att han skulle lämna mig.

Men nej, bara för att två personer pratar runt varandra och är arga betyder inte det att de inte älskar varandra. Det gör vi och är fortfarande lyckligt gifta.

Det folk reagerade på var väl att du ansåg att bonusen inte behövde ha ngt när lillebror fick? Eller?
    Jag hade reagerat precis likadant oavsett om du var bonusmamma eller biologisk mamma till båda - man utesluter helt enkelt inte ett barn. Oavsett om det är ett biologiskt eller inte.

Bra det löste sig och att din kompis själv såg att det inte var ok att utesluta ngn.

förståe inte heller varför din man bad om ursäkt - han hade ju rätt? Det hade inte varit ok..
  • Anonym (Dumpa!!!)
    Anonym (Hemsk styvmor?) skrev 2016-09-07 11:27:22 följande:
    Men självklart köper ju mina föräldrar och andra som känner bonusbarn presenter till honom också. De ser honom som ett barnbarn, vi har en bra relation. Men detta är alltså en vän till mig som aldrig har träffat bonusbarn och jag tror inte hon tänkt på det. Jag har svårt att säga att hon inte får komma om hon inte köper en present till honom också. Tror inte att hon någonsin skulle skita i det för att han inte är min utan hon har helt enkelt inte tänkt sig för.

Har redan avbokat fikat men är nu arg på min man.
    Jaha, självklart är det din mans fel. Du, då? Hur kommer det sig att du haft ett bonusbarn i ditt liv i sju år och inte nämnt honom för din väninna? 
    Och ni som tycker det är helt okej att exkludera bonusen, hur fan tänker ni? Skulle ni tänka likadant om det var ert barn som skulle exkluderas? Skulle inte tro det. Att bonusen blivit storebror en gång tidigare är ingen ursäkt för att han inte ska få present nu, knappast hans fel att ni skaffar fler barn. 
    Min sambo har tre barn sen tidigare. När vårt gemensamma barn föddes fick alla barnen presenter, även det äldsta. Och ve och fasa, den äldste fick present fast han redan blivit storebror, och fått present, två gånger tidigare! Förvånad Katastrof!
    Nä, ni bittra bonusmammor med svartsjukeissues som ni tar ut på era bonusbarn borde skämmas!
  • Anonym (Dumpa!!!)
    Anonym (Flyktig själ) skrev 2016-09-07 16:08:12 följande:

Jag har vuxit upp som fosterbarn och det enda obiologiska barnet. Jag kan säga att det gjorde ont när bara de riktiga barnen fick presenter eller då jag bara fick billigt krafs, medans de andra fick dyra saker. Jag var 7 år när jag träffade familjen först och tio år när jag flyttade in. Jag minns smärtan fortfarande och känslan att inte räknas.

Usch vad tråkigt att höra! Sånt där är så jäkla trist, att folk inte kan fatta att barn har känslor?

citat gbgumman: [När min kusin kom och hälsa på oss med sin bäbis fru och hennes dotter (hans bonus) var det enbart bonusen som fick present. Bebisen bryr sig inte men hon hade ju blivit stora syster!]

Det var mig en brådmogen bäbis! Flört
  • Anonym (Dumpa!!!)
    Anonym (Hemsk styvmor?) skrev 2016-09-28 23:46:49 följande:

Varför bad din man om ursäkt när han var den enda oskyldiga vuxna i historian?!
Svar på tråden Presenter till gemensamma barn men inte bonus