• jonte 6666

Lär er språket i det land ni bor i.

Jag har märkt att många personer som flyttar till ett annat land aldrig lär sig det språk som talas i det land man bor och det är en stor skandal. Om man aldrig tar sig tid för att lära sig inte bara språket där man väljer att bosätta sig betyder det att man egentligen inte vill vara delaktig i samhället. Man visar inte det nya landet någon som helst respekt och det är hemskt.

Det finns människor som har bott i Sverige i mer än åtta år men ändå knappt kan ett ord svenska och tyvärr är det inte något som tillhör ovanligheterna.

Vad beror detta på? Ja förmodligen ett komplett ointresse för det land man faktiskt bor i. Man väljer medvetet att bosätta sig i områden där många landsmän bor och umgås endast med just landsmän. I hemmet tittar man bara på satelitkanaler som sänder från hemlandet, läser tidningar och böcker på sina modersmål samt pratar endast sitt hemlands språk. Man väljer att bara följa regler och traditioner som härstammar från det land man faktiskt flyttat ifrån och struntar helt i det nya landets regler och traditioner. Istället för att anpassa sig till det land man har flyttat till kräver man att det nya landet ska anpassa sig efter er.

Det pratas mycket från politiskt håll om att integrera invandrare i det svenska samhället men politikerna förstår inte att många invandrare inte vill det själva.

Om jag själv skulle välja ( eller bli tvungen) att flytta till ett annat land skulle jag snabbt vilja lära mig det nya språket, det nya landets traditioner och jag skulle gärna vilja känna lokalbefolkningen. Det är klart att jag också skulle vilja prata mitt modersmål men inte bara och jag skulle inte låtsas att jag bor i lilla Sverige fortfarande.

• Svar på tråden Lär er språket i det land ni bor i.
  • Anonym (T)
    Anonym (va?) skrev 2016-09-06 17:33:11 följande:

Tror inte ungrarna respekterar mig mer om jag försöker prata ungerska med svensk grov brytning. Faktiskt. Då kör jag hellre min oklanderliga eng/amerikanska.

Jag är från Ungern och jag håller inte med dig , men du får såklart tycka annorlunda.
  • Anne på Grönkulla 3
    Anonym (Mira) skrev 2016-09-07 19:42:57 följande:
    Menar du att man bör ha krav på att lära sig landets språk om man får någon form av bidrag, men inte annars?
    Det är väl självklart? Om man lever på bidrag, och i synnerhet om man lever på bidrag i någon ANNANS land, där man egentligen inte har rätt till någonting, så är det väl klart att man måste göra sitt bästa för att bli anställningsbar. Och där är språkkunskaper i det land där man bor en självklarhet.
  • Dixie

Så om man inte behöver bidrag, då menar du att man inte behöver lära sig språket?!

Anne på Grönkulla 3 skrev 2016-09-07 20:14:19 följande:

Det är väl självklart? Om man lever på bidrag, och i synnerhet om man lever på bidrag i någon ANNANS land, där man egentligen inte har rätt till någonting, så är det väl klart att man måste göra sitt bästa för att bli anställningsbar. Och där är språkkunskaper i det land där man bor en självklarhet.

• Anonym (Summer)
    Naturligtvis2 skrev 2016-09-07 14:25:29 följande:

Jag anser att bidragssystemet borde straffa dom här människorna. Det är inte OK att göra sig oanställningsbar genom att inte lära sig språket, och sedan leva på bidrag i flera decennier. 

Jag känner t.ex. en kvinna från Malaysia som är i 50-årsåldern nu. Hon har bott här i 25 år, halva sitt liv. Men hon behärskar inte svenska! Det är mycket svårt att prata med henne, för hon har en kraftig brytning med alla intonationer och "ng"-ljud som de har i hennes hemspråk (kinesiska), och hon förstår inte mycket svenska heller: hon har ett mycket begränsat ordförråd, frågar om, fattar inte vad man säger o.s.v..

Denna kvinna har i alla år gått på någon form av bidrag. Ibland får hon någon praktik genom Af, nu senast på en kinarestaurang. Men det slutar alltid med att hon får sluta, för hon förstår inte vad gästerna säger, fattar fel, går till köket och beställer fel mat o.s.v.. 

Som sagt: jag tycker att bidragssystemet på något sätt borde straffa ut dessa människor efter ett antal år. Då skulle de ha en piska på sig att lära sig svenska, innan den tiden går ut. 

Det kan jag hålla med om.
    Vill man inte lära sig svenska, då ska man inte ha något bidrag.
  • White Cross

Du måste inte lära dig prata landets officiella språk,däremot så måste du isf förlika dig med att eventuella (kommunikations)problem som uppstår beror på dig och därför inte ställa krav på att ursprungsbefolkningen ska lära sig tala Engelska eller dylikt.

• Konservativ
    Aniiee skrev 2016-09-07 14:33:31 följande:
    Svenska är mitt modersmål. Och jag talar och skriver svenska, hyfsat i alla fall. Bor i Sverige permanent sen 4 år. Flyttade härifrån när jag var 9 och kunde redan då 4 språk. Sedan jag var 9 har jag bott i dussinet länder och talat ännu fler språk. De flesta språken har jag dock tappat igen. Alla får inte plats i hjärnan. Nu talar jag 3 språk hyfsat flytande (svenska, engelska och japanska), talar ytterligare 4 språk hjälpligt (italienska, ungerska, meänkieli och yiddish) förstår och kan läsa, men inte prata en handfull (franska, portugisiska, spanska, tyska, finska.....) Jag önskar att jag kunde fler språk, men de får inte plats..... =/
    Bei mir bisst du shane
  • Anonym (My)
    Naturligtvis2 skrev 2016-09-07 14:25:29 följande:

Jag anser att bidragssystemet borde straffa dom här människorna. Det är inte OK att göra sig oanställningsbar genom att inte lära sig språket, och sedan leva på bidrag i flera decennier. 

Jag känner t.ex. en kvinna från Malaysia som är i 50-årsåldern nu. Hon har bott här i 25 år, halva sitt liv. Men hon behärskar inte svenska! Det är mycket svårt att prata med henne, för hon har en kraftig brytning med alla intonationer och "ng"-ljud som de har i hennes hemspråk (kinesiska), och hon förstår inte mycket svenska heller: hon har ett mycket begränsat ordförråd, frågar om, fattar inte vad man säger o.s.v..

Denna kvinna har i alla år gått på någon form av bidrag. Ibland får hon någon praktik genom Af, nu senast på en kinarestaurang. Men det slutar alltid med att hon får sluta, för hon förstår inte vad gästerna säger, fattar fel, går till köket och beställer fel mat o.s.v.. 

Som sagt: jag tycker att bidragssystemet på något sätt borde straffa ut dessa människor efter ett antal år. Då skulle de ha en piska på sig att lära sig svenska, innan den tiden går ut. 

Borde hon inte prata malajiska om hon är från Malaysia? I övrigt finns det inget som heter kinesiska. Man kanske borde sopa rent framför sin egen dörr före man gnäller på andra?
  • Dr Nail

Sann tråd. Dessa människor kommer hit fysiskt, men mentalt stannar de kvar i sina hemländer. Vilken integration??

Jag lärde mig svenska genom att umgås med svenskar när jag kom hit. Inte genom att gå på sfi i 10 år, där det råder en miljö av ointresse och låg ambition.

• beli

Jag kan berätta att min pappa, som flyttade från Sydeuropa till ett av Sveriges grannländer (där jag sedan växte upp, men som jag lämnat för Sverige) aldrig nånsin har lärt sig nåt av de gångbara språken (inkl. engelska). Han har bott där i 35 år nu... I halva sitt liv har han inte varit en aktiv del av samhället (mer än att han jobbade ända till pensionen som chaufför på ett ställe med hans modersmål som huvudspråk), inte förstått nyheterna på tv, inte skaffat sig några vänner (han har väl en, som förstås har samma modersmål, men de träffas sällan), aldrig kunnat hjälpa mig i skolan, förhöra mig på läxorna, lära känna mina vänner, gå till läkaren själv, etc etc etc. Sen han alltså var ca 40 - lika gammal som jag är nu. Att i min ålder flytta utomlands och göra mig fullständigt socialt handikappad genom att inte lära mig landets språk ter sig så bisarrt för mig så jag kan inte ens uttrycka det. Min mamma har fått sköta ALLT, ringa alla samtal åt honom som behövs under ett liv. Men hon är också obegriplig för mig, bara gör det utan att nånsin ha ifrågasatt det.

Det är nog detta med min pappa som gjorde att jag distanserade mig från honom i tonåren, och det har aldrig blivit helt bra igen, så det här med att inte lära sig landets språk (och därmed kunna ta hand om sina barn och vara en god förebild) har blivit en väldigt känslig fråga för mig. Man ska alltid, alltid se till att lära sig språket i det land där man bor!

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (va?) skrev 2016-09-06 15:20:39 följande:

Vi talar engelska i Sverige. De flesta som kommer hit klarar också engelskan. Så vad spelar det för roll? Är man dessutom över 30 när man kommer hit är det oerhört svårt att lära sig vårt språk. Jag vet många svenskar som bor i Thailand och klarar på sin höjd att beställa in på restaurang. Efter 6-7 år i landet.

Jag kan flytta till Ungern och lära mig deras traditioner och kultur. Men inte fan hade jag klarat att på några år lära mig deras språk. Jag är för gammal för det.

De flesta som kommer hit klarar inte alls engelska.
  • Anonym (Hmmmm)
    Dixie skrev 2016-09-07 11:58:24 följande:
    jag träffar många på mitt jobb som efter många år i Sverige fortfarande inte pratar svenska - en stor anledning till det är att de inte behöver - svenskar generellt är bra på engelska och de är inte "tvingade" att prata något annat. 

Det är intressant att se att många svenskar har så mycket åsikter om hur andra ska göra - men går man tillbaka 100 år i tiden och tittar på alla de svenskar som emigrerade till USA så gjorde de exakt samma sak - de samlades i samhällen som till stor del befolkades av andra svenskar, umgicks med landsmän och lärde sig inte alltid engelska - inte de första generationerna i alla fall......
    Det betyder ju inte att det är bra, bara att det är väldigt mänskligt att göra så. Det är tryggare att ty sig till de man känner samhörighet med.
  • Anonym (Hållermed)

Jag håller helt klart med dig, Ts! Jag tycker att det är fruktansvärt när människor flyttar till ett land och aldrig lär sig språket.

Jag och min mamma kom till Sverige juni 2005. Den sommaren studerade vi språket som galningar... När jag började mellanstadiet aug 2005, var de två första månaderna

jobbiga för mig eftersom jag förstod dåligt. Efter det så lossnade det mer och mer.

Min mamma har gått två högskoleutbildningar här, jag går nu mitt andra. Jag har pluggat till högskoleprovet, speciellt verbala delen (eftersom det var min stora svaghet), fick 1,65 vilket räckte för att komma in på drömutbildningen....

Inget av detta hade gått om man inte hade pluggat svenska ordentligt.

• Anonym (Micke)

Det är väl som svenskar som flyttar till Thailand på hel eller halvtid. max 1 % lär sej ens de mest
    grundläggande orden och dom bor definitivt i egna områden. 

• Anonym (12345)

Ett problem är också alla undomgar och vuxna som är födda och uppväxta i sverige som pratar svenska med brytning typ rinkesvenska.
    Det är inte så märkligt att de har svårt att få jobb när det är bristande språkkunskaper, trots födda i landet.

• Uttran

Jag har bott utomlands och där hängde också alla svenskar med varandra. Det fanns ett svenskt kvarter med en svensk affär, en svensk pub, svenska kyrkan och såvidare. De flesta svenskar umgick till 90 % bara med andra svenskar. Och då hade folk ändå valt att flytta dit frivilligt, de flydde inte. Om du skulle agera annorlunda är det du som är ovanlig.

• Anonym (12345)
    Uttran skrev 2016-09-29 17:10:30 följande:
    Jag har bott utomlands och där hängde också alla svenskar med varandra. Det fanns ett svenskt kvarter med en svensk affär, en svensk pub, svenska kyrkan och såvidare. De flesta svenskar umgick till 90 % bara med andra svenskar. Och då hade folk ändå valt att flytta dit frivilligt, de flydde inte. Om du skulle agera annorlunda är det du som är ovanlig.
    Var alla svenskar där och fick ta del av välfärden och ekonomsikt bistånd?
  • Uttran
    Anonym (12345) skrev 2016-09-29 18:20:14 följande:

Ingen aning, jag har inte för vana att fråga ut de jag umgås med och träffar redovisar sin ekonomi. Brukar du fråga människor det?
  • Uttran
    Anonym (12345) skrev 2016-09-29 18:20:14 följande:

Det där blev skumt, jag brukar inte kräva att de jag träffar redovisar sin ekonomi ska det stå.
Svar på tråden Lär er språket i det land ni bor i.