• Majbebis2017

första barnet och tusen tankar

Hej,
    Jag och min sambo är gravida med vårt första barn ????. Då vi är tidiga i graviditeten (vecka 6) har vi inte berättat för vänner och familj och kan således inte ställa massa frågor de. Nu hoppas vi på hjälp från er!

1. Vi har läst oss till att personkemin avgör när det gäller val av barnmorska men jag känner även att jag vill ha en "mysigare" miljö än en vårdcentral. Någon som har gått på Capio Citykliniken Singelgatan i Malmö?

2. Någon som vet var de erbjuder möjligheten till ett tidigt ultraljud i Malmö med omnejd?

3. Någon som vet om det är något ställe som erbjuder NIPT i "paketet"?

• Svar på tråden första barnet och tusen tankar
  • lisasali88

1. Man går väldigt sällan till barnmorskan, först i slutet går man ofta. Besöken är korta. Det är inte värsta grejen så att det måste vara mysigt, vilket du kommer märka. Men du kan alltid besöka ett par ställen innan du väljer att gå där.

2 & 3 - betala privat. Emmakliniken i Malmö erbjuder allt du önskar.

• Carambolan

Håller med lisasali88. Barnmorskan behöver ju framförallt vara duktig på att mäta, ta prover och lyssna på hjärtat. Mysigt är inte så viktigt, besöken där tar typ en kvart med undantag för inskrivningen.

Angående vad som ingår i "paketet" så bestäms det av landstinget (som betalar kalset) så du kommer inte hitta någon mvc som erbjuder extra kontroller, särskilt inte något så dyrt som nipt. Även om du väljer en mvc utanför region skåne kommer de vara tvungna att följa skånes basprogram för din del, de får inte ersättning för andra kontroller.

• ninalinnea81

Grattis!

Efter 2 graviditeter med högt blodtryck (som slutat i havandeskapsförgiftning) skulle jag välja en mottagning som är lättillgänglig! Andra halvan hade jag besök minst varannan vecka och under sista 2-3 månaderna va det 3 besök i veckan! Skönt å bara kunna sticka i från jobbet en snabbis eller ha det nära hemmet.

Sen är väl de flesta graviditeter inte som mina men jag skulle inte välja en mottagare för att det känns mysigt eller så.

• gruvan

Håller med övriga om att ett mysigt mvc inte ligger högt upp på prioriteringslistan när man väljer. Bekvämlighet har gått först för mig så jag valde ett mvc som låg nära hemmet. I min senaste graviditet fick jag foglossning i v 17 och blev heltidssjukskriven från v 21 och då var det skönt att inte ha så långt till mvc. Jag orkade knappt ta mig dit ändå pga smärtan! Får du en bm som du inte trivs med av någon anledning kan du alltid byta till någon annan på samma mvc. Men å andra sidan kommer inte den bm du har på mvc vara med under förlossning så för mig har inte det varit så viktigt heller. I min första graviditet hade jag fyra olika och det funkade det också. :)

Dina andra frågor har jag ingen koll på då jag inte bor i Malmö.

Grattis till graviditeten och lycka till!

• Majbebis2017

Tack för svar och tack för grattis. Nu har vi valt mottagning och vi har fått möjlighet till allt det vi önskade oss ????

Svar på tråden första barnet och tusen tankar