• Anonym (Anonym förälder)

Syns en gammal socanmälan när man söker vård

Hej,
    Om man söker vård för sig eller sina barn, ser vårdcentralen/sjukhuset att man fått en socanmälan på sig tidigare? Även om den är nedlagt utan åtgärder?

Vi hamnade under utredning pga en underlig läkare som soc-anmälde oss föräldrar eftersom han inte hade kunskap om vår dotters medfödda handikapp, utredningen lades ner när soc inhämtat handlingar från dotterns ordinarie läkare och skola och pratat med oss föräldrar, det tog tyvärr 3 långa månader att göra utredningen, men med resultatet att vi är väldigt bra föräldrar och inga insatser från soc osv behövs.

Men när vi häromdagen var till akuten pga dottern hade trillat och fått ont i benet, så fick jag känslan att de frågor läkaren ställde har ju inte med dotterns ben att göra. Varför frågar de detta? Då kom jag att fundera på om läkaren kanske ser i något register att detta sjukhus för ett år sedan, på en helt annan avdelning, gjorde socanmälan. Kan det vara så att de ser den?
    Och om det är så, ser de då att utredningen lades ner?
    Eller riskerar vi nu att bli "dömda på förhand" av vård och myndigheter som ev kan se den där anmälan?

• Svar på tråden Syns en gammal socanmälan när man söker vård
  • Anonym (anonym)

Klart att alla journalanteckningar finns sparade i vårdens journalsystem.

• My Sigma

Regelverket säger att uppgifter kan strykas ur en journal om de är uppenbart fel. Detta är ju inte tillämpbart här eftersom läkaren faktiskt gjorde en anmälan (att den var ogrundad är inte relevant).

Det går spärra delar av journalen, så att den bara kan de som jobbar på enheten som skrivit den. Tyvärr kan man inte spärra sitt barns journal, om inte barnet är gammal nog för att själv begära det.

Bäst i ett fall tror jag, är att få en ny, uppdaterad info om anmälan i journalen där det står att utredning gjorts och att den visade att inga åtgärder behövs.

Här kan man läsa lite om uppgifter i journaler: www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/patientjournaler

Och här om att spärra www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Sparrning-av-journal-ar-enkelt/

• gamlapappan

Du har ju rätt att få del av din  journal / dotterns journal. Kontakta sjukhuset för att få en utskriven (fullständig) kopia av journalen. De flesta sjukhus brukar ha en webbsida där det finns kontaktuppgifter för hur man begär journal-utdrag.

• äsch

Har ni läst PDL?
    För övrigt innehåller mängder med journaler uppgifter som inte borde stå där men som fortfarande står kvar eftersom folk verkar tro att det är så svårt att få bort dem. Vårdpersonal antecknar i allmänhet mycket mer än vad som är relevant för vården, vilket kan bli integritetskränkande och ännu mer så nu när planen är att få till en nationell patientöversikt.

• Anonym (Vården)

[quote=76951230][quote-nick]Anonym (Anonym förälder) skrev 2016-09-07 23:05:55 följande:[/quote-nick]

Och måste vi söka vård och vi möter en till avig vårdpersonal så är det nog bäst att berätta om vad socanmälan resulterade i. Men det kan ju även bli svårt utan att "svartmåla" den anmälande läkaren, eftersom man då nog kommer behöva förklara varför denne gjorde anmälan.[/

Det tycker jag inte att du ska tänka på. Det är ju ren fakta: hen anmälde, utredningen visade att allt var bra. Självklart kan du berätta det!

• modsey

Det finns som flera skrivit kvar. Vore jag som er så begär utdrag av journalen o begär ett samtal med läkare på den klinik som gjort anmälan för att få in vad utredningen ledde till.

Eftersom vi i vården inte får återkoppling har vi inte en aning om vi ser den text där det står att anmälan är gjord.

• nernu

Det är olagligt att ändra i journaler om det inte handlar om faktafel. Till exempel om en anmälan aldrig har gjorts men det står att den har gjorts. Man ändrar inte i en journal för att det är synd om någon.

För övrigt så kan det ha varit en otrevlig läkare bara. Hade han läst så borde han ha grävt i hur skadan uppkom osv.

• Anonym (B)
    Anonym (Anonym förälder) skrev 2016-09-07 23:05:55 följande:

Tack snälla ni för alla svar.

Då förstår jag nog varför läkaren vi träffade när vi var inne med dotterns onda ben, ställde lite udda frågor och t.o.m lät otrevlig mot mig när jag inte kunde avgöra om jag tyckte hon var svälld i benet eftersom det då var ytterst lite eller inget svällt. "Det ska man minsann kolla upp innan man söker vård" högg läkaren plötsligt till med. Och jag hänvisade då att vi konsulterat vårdguiden innan vi åkte in till akuten och att det var de som rådde oss att åka in samma dag.

Denna läkare hade inte den inställning  som tex signaturen (Vården) har. Och jag är rädd för att möta fler inom vården med denna aviga inställning, så därför kommer vi att undvika att söka vård i möjligaste mån.

Och måste vi söka vård och vi möter en till avig vårdpersonal så är det nog bäst att berätta om vad socanmälan resulterade i. Men det kan ju även bli svårt utan att "svartmåla" den anmälande läkaren, eftersom man då nog kommer behöva förklara varför denne gjorde anmälan.

Det låter ärligt talat som att du har offerkoftan på när du i flera inlägg skriver att ni kommer undvika vården och bara söka i nödfall. Det är ju ditt barn du skadar med den sjuka inställningen.
    Anonym (B) skrev 2016-09-08 23:07:15 följande:
    Det låter ärligt talat som att du har offerkoftan på när du i flera inlägg skriver att ni kommer undvika vården och bara söka i nödfall. Det är ju ditt barn du skadar med den sjuka inställningen.
    Min dotter blir mer skadad om soc tar henne från sina föräldrar och sitt hem.
    Har du läst om hur dåligt barn kan få det när de blir placerade utanför hemmet? Runtflyttade mellan olika boenden och familjehem. Och ett handikappat barn som är mycket beroende av sina föräldrar skulle få det värre än för jävligt. Du har säkert läst om att det händer att barn blir omhändertagna fast det inte finns anledning till det!
    Tanken med soc är att hjälpa utsatta barn, men är det någon som har frågat sig hur de hjälper!
    Det hade inte jag gjort tidigare!
    Vi kollade upp detta, och det finns ingen "hjälp/stöd i hemmet" eller liknande. De kan se till att man har nödvändiga läkarkontakter, tex bup, men utöver det så är det, vad jag förstått, omhändertagande som gäller.
    Jag vill inte helt svartmåla soc, för när ett barn har tex föräldrar som dricker och knarkar och slår barnet så är det såklart oerhört bra att soc kan gå in och ta barnet. Och självklart så finns det eldsjälar hos soc som är noga med att inte begå misstag, men det finns såklart även de som begår misstag.

Vi vet andra barn med dotterns handikapp som hamnat i socutredning pga skolor soc-anmäler istället för att ta sitt ansvar och ge rätt stöd i skolan. Vi råkade ut att vården agerade så, när läkare inte ville lyssna på oss om hennes handikapp. Och även om detta är mycket okynnesanmälningar för dessa handikappade barn, så blir man som förälder rädd vad det ska innebära. Självklart har vi kollat upp detta när vi fick anmälan, och det visar sig att man som förälder är i stort sett rättslös mot socialtjänsten, och att dessa inte heller har tillräcklig kunskap om dessa handikapp, vilket vi fick erfara när vi träffade dem.
    Och när vi begärde ut de anteckningar man har rätt att få, de som soc gör om familjen, så visade det sig innehålla en hel del felaktigheter, och inte bara om dotterns handikapp. Flera saker av det vi sagt under möte hade blivit "förvrängt/felskrivet/omformulerat", så det bla fick en annan innebörd. Så det var en MYCKET skrämmande upplevelse att, den soc-enhet vi var till, begick flera misstag och dessutom sitter på makt att ta ens barn.
    Nu slutade det ju bra för oss, och de skulle göra tillägg till de misstag vi påpekat fanns i journalerna, men det gick inte att ta bort deras felskrivningar i journalerna.

Och nu har vi denna "markering" om tidigare socanmälan i journalerna, som för oss känns som ökad risk för ny anmälan.

Det går inte att beskriva hur läskigt och jobbigt det var under deras utredning, även om alla runt oss sa att det vore oerhört konstigt om det inte skulle sluta bra.

Tack alla ni som svarat på mina frågor och vill hjälpa!
  • Anonym (B)
    Anonym (Anonym förälder) skrev 2016-09-11 01:09:24 följande:

Min dotter blir mer skadad om soc tar henne från sina föräldrar och sitt hem.

Har du läst om hur dåligt barn kan få det när de blir placerade utanför hemmet? Runtflyttade mellan olika boenden och familjehem. Och ett handikappat barn som är mycket beroende av sina föräldrar skulle få det värre än för jävligt. Du har säkert läst om att det händer att barn blir omhändertagna fast det inte finns anledning till det!

Tanken med soc är att hjälpa utsatta barn, men är det någon som har frågat sig hur de hjälper!

Det hade inte jag gjort tidigare!

Vi kollade upp detta, och det finns ingen "hjälp/stöd i hemmet" eller liknande. De kan se till att man har nödvändiga läkarkontakter, tex bup, men utöver det så är det, vad jag förstått, omhändertagande som gäller.

Jag vill inte helt svartmåla soc, för när ett barn har tex föräldrar som dricker och knarkar och slår barnet så är det såklart oerhört bra att soc kan gå in och ta barnet. Och självklart så finns det eldsjälar hos soc som är noga med att inte begå misstag, men det finns såklart även de som begår misstag.

Vi vet andra barn med dotterns handikapp som hamnat i socutredning pga skolor soc-anmäler istället för att ta sitt ansvar och ge rätt stöd i skolan. Vi råkade ut att vården agerade så, när läkare inte ville lyssna på oss om hennes handikapp. Och även om detta är mycket okynnesanmälningar för dessa handikappade barn, så blir man som förälder rädd vad det ska innebära. Självklart har vi kollat upp detta när vi fick anmälan, och det visar sig att man som förälder är i stort sett rättslös mot socialtjänsten, och att dessa inte heller har tillräcklig kunskap om dessa handikapp, vilket vi fick erfara när vi träffade dem.

Och när vi begärde ut de anteckningar man har rätt att få, de som soc gör om familjen, så visade det sig innehålla en hel del felaktigheter, och inte bara om dotterns handikapp. Flera saker av det vi sagt under möte hade blivit "förvrängt/felskrivet/omformulerat", så det bla fick en annan innebörd. Så det var en MYCKET skrämmande upplevelse att, den soc-enhet vi var till, begick flera misstag och dessutom sitter på makt att ta ens barn.

Nu slutade det ju bra för oss, och de skulle göra tillägg till de misstag vi påpekat fanns i journalerna, men det gick inte att ta bort deras felskrivningar i journalerna.

Och nu har vi denna "markering" om tidigare socanmälan i journalerna, som för oss känns som ökad risk för ny anmälan.

Det går inte att beskriva hur läskigt och jobbigt det var under deras utredning, även om alla runt oss sa att det vore oerhört konstigt om det inte skulle sluta bra.

Tack alla ni som svarat på mina frågor och vill hjälpa!

Jag skrev aldrig att soc borde omhänderta ditt barn, allt är inte svart eller vitt. Men du skadar ditt barn om du tänker göra så som du har skrivit här; "undvika vården förutom i absoluta nödfall". Det bör du absolut inte göra. Orkade inte läsa resten av ditt svar pga att du skriver dåligt och det är ingen styckesindelning.
    Anonym (B) skrev 2016-09-11 02:05:04 följande:
    Jag skrev aldrig att soc borde omhänderta ditt barn, allt är inte svart eller vitt. Men du skadar ditt barn om du tänker göra så som du har skrivit här; "undvika vården förutom i absoluta nödfall". Det bör du absolut inte göra. Orkade inte läsa resten av ditt svar pga att du skriver dåligt och det är ingen styckesindelning.
    Att påstå att jag skriver dåligt är lågt. Men när argumenten tar slut så kommer skitkastningen fram sägs det..
  • Anonym (B)
    Anonym (Anonym förälder) skrev 2016-09-11 16:03:22 följande:

Att påstå att jag skriver dåligt är lågt. Men när argumenten tar slut så kommer skitkastningen fram sägs det..

Du ignorerade det andra jag skrev ser jag :) det var mina "argument". Även om jag knappast skulle kalla det för argument.
Svar på tråden Syns en gammal socanmälan när man söker vård