Njurbäckeninflammation
Kan någon av er snälla berätta hur ni hade/kände? Symtom, vart och hur de kändes?
Kan någon av er snälla berätta hur ni hade/kände? Symtom, vart och hur de kändes?
Kolla dom ditt blodtryck?
Ska se om jag fatta det rätt nu..
Du är gravid. Hur långt?
Du har ont i höger sida av magen. Bak/fram? Precis under revben och bak på ryggen?
Huvudvärk. Sitter den på framsidan och upplever du att du störs av höga ljud/ljus?
Ska se om jag fatta det rätt nu..
Du är gravid. Hur långt?
Du har ont i höger sida av magen. Bak/fram? Precis under revben och bak på ryggen?
Huvudvärk. Sitter den på framsidan och upplever du att du störs av höga ljud/ljus?
Kan nu tillägga att jag vaknade upp och känner mig skakig i kroppen liksom. Va även så inatt när jag vaknade.
Jag hade så otroligt ont först på höger sida över njuren sedan även vänster. Tog prover som visade svagt på uvi så fick selexid utskrivet. Smärtan fortsatte att tillta och jag kunde inte sova och alvedon hjälpte inte, tillsist åkte jag in till kvinnokliniken där de gjorde UL och konstaterade inflammerat njurbäcken på högersida. Fick då diklofenac utskrivet som tog bort smärtan och bara någon dag efter var allt borta! Jag hade ingen feber alls, och inga symtom på uvi. Det vara bara ren smärta för min del.
Kan nu tillägga att jag vaknade upp och känner mig skakig i kroppen liksom. Va även så inatt när jag vaknade.
Jag hade så otroligt ont först på höger sida över njuren sedan även vänster. Tog prover som visade svagt på uvi så fick selexid utskrivet. Smärtan fortsatte att tillta och jag kunde inte sova och alvedon hjälpte inte, tillsist åkte jag in till kvinnokliniken där de gjorde UL och konstaterade inflammerat njurbäcken på högersida. Fick då diklofenac utskrivet som tog bort smärtan och bara någon dag efter var allt borta! Jag hade ingen feber alls, och inga symtom på uvi. Det vara bara ren smärta för min del.
Min tanke var att det är havandeskapsförgiftning men det brukar inte komma så tidigt. Hur som helst ska du såklart söka vård igen, speciellt om du mår sämre. Mödravårdcentralen, vårdcentralen, akuten. Vad som helst, både för din och bebisen skull.
Min tanke var att det är havandeskapsförgiftning men det brukar inte komma så tidigt. Hur som helst ska du såklart söka vård igen, speciellt om du mår sämre. Mödravårdcentralen, vårdcentralen, akuten. Vad som helst, både för din och bebisen skull.
Tack för svar!
Jag måste fråga, för jag har sedan i lördags, haft/har så fruktansvärd smärta i ländryggen, upp över höger njure, fram på magen och liksom runt som ett bälte. Spelar ingen roll om jag sitter, ligger, står eller går. De gör så jädrans ont! Va på HC igår och tog urinprov, visade ingen uvi men de fanns bakterier.. ingen feber, bara 37.5. Känner mig hängig och trött. Har en enorm huvudvärk, men de har jag haft konstan sedan veckor tillbaka. Min mamma har haft njurbäckeninflammmation, och hon hade i princip lika som jag. Men jag skulle vilja höra fler liksom. Om man kan ha de utan feber tex?
Jag hade njurbäckeninflammation i somras och det tog nog 10 dagar innan det gick över helt.
Det började som uvi-känningar, dvs det sved när jag kissade.
Men jag brukar avvakta ett par dagar, dricka mycket citronvatten och för det mesta går det över av sig självt. Den här gången tog det dock bara två dygn drygt så hade det gått uppåt och jag vaknade av smärtor kring njurarna (i ryggen alltså) som inte var av denna värld.
Först fick jag bara "vanlig" uvi-penicillin som skulle tas i tre dagar men det hjälpte ingenting. Sen fick jag starkare antibiotika och då tog det 7 dagar innan det hade läkt ut helt.
Under tiden jag hade som värst ont vaknade jag av smärtor nattetid och fick vända och vrida i ett par timmar innan jag kunde somna om, ibland nästan stående på alla fyra. Varje steg jag tog gjorde ont och njurarna liksom gungade till och smärtade. Hemsk verkligen! Kan inte tänka mig hur det skulle vara att va gravid samtidigt!! Hoppas att du får hjälp så att det går över!
Men om det fanns bakterier i urinprovet är det väl uvi. Jag har tom haft uvi som inte synts på snabbstickan dom tar utan det har först visat sig på urinodlingen. Tycker det låter som uvi/njurbäckeninflammation, men jag är förståss ingen läkare Men när jag väntade min första son så hade jag en kraftig uvi strax innan förlossningen startade (kan ha gått med den länge, det var inget som kollades på mvc då), men ingen feber, bara sjukdomskänsla och kraftigt ryggvärk. Först typ på andra dagen med värkar upptäcktes det att jag hade feber och då hade det förmodligen börjat gå upp mot njurarna.
Jag bara fick för mig att ställa mig på vågen nu, eftersom jag känner mig så svullen i kroppen. Och de är väl lite märkligt att jag har gått upp 2 kg på 3 dagar?
Jag bara fick för mig att ställa mig på vågen nu, eftersom jag känner mig så svullen i kroppen. Och de är väl lite märkligt att jag har gått upp 2 kg på 3 dagar?
Det är ju lite mycket, brukar vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Tycker du ska ringa din barnmorska imorgon. Oavsett mår du ju inte bra och det måste ju kollas.