Framför allt tror jag inte man ska tvinga barn att prata om de inte vill, men självklart får man ju som vuxen inte tystna heller. Ni finns där, om och när de behöver det. Sedan är det bra att gå till biblioteket och låna böcker om sorg. På vårt finns det en särskild låda på det temat. Lånar man hem några böcker, så kan ju barnet själv välja att få böckerna lästa för sig och man kan prata samtidigt.
Min dotter var 3 år när vår katt gick bort, men det är mest i vår, efter hon blev 5 år som hon har kunnat fastna i att sakna Gullan och önska att hon kom tillbaks och så vidare. Nu i sommar ett halvår senare gick hennes gammelmormor bort, som hon inte haft så mycket kontakt med. Hon fick själv välja om hon ville gå på begravningen då vi är separerade och hon bor mest hos mig. Hon valde att inte gå. Sedan gick vi varje dag till badet i den vevan och passerade en kyrkogård på vägen, så en dag undrade hon vad det var (hon såg kapellets torn), så vi gick dit och kollade och läste på stenar o s v. Sedan dess har jag inte hört så mycket om det.
Sedan kan ni ju se till att gemensamt samla och skriva ut bilder, så de har en liten fotobok att återvända till. Förhoppningsvis finns det bilder knutna till roliga saker de gjort, så de kan behålla en positiv bild. Då kan de ju välja när de vill prata eller inte också.