• LHUF

kan det vara mask??

Dottern 9 år var hård i magen hela helgen sa hon, söndag em så var hon flera gånger på toa men det var trögt. När hon skulle gå och lägga sig fick hon ont i rumpan sa hon. Blev galen, somnade till slut men vaknade efter en stund och var ledsen. Försökte se om jag såg ngt men fick knappt röra henne. Vi misstänkte att det kanske rörde sig om förstoppning och att det satt en klump i vägen. Fick tillslut ge henne resulax och hon gick på toa men det kom mest luft och slem. Men sedan var det lugnt under natten, var ändå hemma fr skolan så hon skulle få bajsa ordentligt. Fick en resulax till och det gav effekt. Natten efter var lugn och hon var i skolan igår. På kvällen var hon på toa innan hon somnade precis.. Vaknade efter 2 timmar och hade ont igen, då fick jag misstanke om det kunde vara mask ev, hon gick på toa och bajsade och satt och hade ont, svårt att beskriva säger hon, jag försökte titta i bajset men såg inget. Sedan bajsade hon 2 korvar till, försökte ändå få i henne maskmedicin men det var stört omöjligt så trött och envis hon var.. Men iaf så sa hon att det inte gjorde ont längre och sov sedan hela natten. Har mått bra idag och bajsat 2 ggr..

Men blir så förundrad att det kan vara hård avföring som gör ont när hon sover?? Eller är det mask.. Men då borde det ju även varit natt nr 2? Och även fortsätta hela natten??

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden kan det vara mask??
  • blomman 2

Mig veterligen så har man inte ont i magen eller är förstoppad om man har mask. Det kliar något vansinnigt!

• LHUF

Fast hon har inte haft ont i magen utan rumpan. På 1177 sa dom att det mkt väl kunde vara ngn propp som satt i vägen och att det gjorde ont.. Men eftersom det var lugnt natt 2 och hon gjort sina behov och vaknade så förtvivlat igen så kom tanken på mask.. Hon sa att det gjorde ont i rumpan.. Men efter hon varit på toa så försvann det .. Så märkligt..

• blomman 2
    LHUF skrev 2016-09-07 23:14:54 följande:

Fast hon har inte haft ont i magen utan rumpan. På 1177 sa dom att det mkt väl kunde vara ngn propp som satt i vägen och att det gjorde ont.. Men eftersom det var lugnt natt 2 och hon gjort sina behov och vaknade så förtvivlat igen så kom tanken på mask.. Hon sa att det gjorde ont i rumpan.. Men efter hon varit på toa så försvann det .. Så märkligt..

Om man har mask i magen så går det inte att låta bli att klia sig,har du sett om barnet är rött runt om analöppningen ? Sår? Små rivmärken ? Mitt barn har olyckligtvis drabbats av mask flera gånger sedan hon började i skolan,så vi är väldigt vana vid detta. Däremot, om man har väldigt hård mage så kan man ju spricka lite där bak,och det kan göra ont..och svida. Hoppas ditt barn mår bättre nu.
  • LHUF

Tittade lite i söndags då det var första gången, men såg inget speciellt.. I natt sov hon hela natten utan att ha ont..

• cosinus

maskarna syns bra på natten om man lyser med ficklampa. Enklaste sättet att kolla, smyga in till barnet och lysa i rumpan när de sovit någon timme.

men, jag gissar inte på mask från det du beskriver. Mina barn har haft det några ggr och det är framförallt att det kliar som varit problemet, inte magont.

Svar på tråden kan det vara mask??