• annapettersson3

Hur ska vi få våran dotter att sluta med Flaskan?

Vår dotter fyller snart 7år och går i i skolan.

Men hon älskar fortfarande Välling.

Varje kväll när hon går och lägger sig vill hon ha vällingen.

Det är väl ok om hon skulle vilja t den i en mugg men nu är problemet att han vill ha den i nappflaska.

Va tusan hon fyller snart 7 år och vägrar att lyssna hon blir skit arg och sur när vi säger nej.

Har gått så långt att vi får gömma hennes lilla systers nappflaskor för hon inte ska ta dem.

Men får hon inte i flaska så tar hon sin lalla systers flaska när hon somnat.

Snälla någon hur ska vi göra med våra flaskberoend dotter?

Hur ska vi få henne att slutta med nappflaskan?

Vi har testat allt.

• Svar på tråden Hur ska vi få våran dotter att sluta med Flaskan?
  • Fia 28

Men ta bort den bara fastän hon blir arg. Det är väl ändå du som är vuxen här och bestämmer?

• Långbenopluto

Jag säger tvärtom, vad gör det att hon tar flaskan?

Hon kommer knappast vilja ha den när hon blir äldre....

• Anonym (belöna)

Prata om vad flaskan representerar, att det ska vara som en bröstvårta eftersom bebisar börjar med att äta från mammans bröst etc. Förklara sedan att ni förstår att det är en trygghet för henne men att hon börjar bli stor och att det kan påverka tänderna o.s.v.

Ett annat tips är att ni belönar varje kväll hon dricker i vanlig mugg istället. Typ att hon får sätta ett kryss på ett papper och efter 10 kryss går ni till leksaksaffären och köper något. Eller annan belöning som hon gillar...

• annapettersson3

jo men tar vi bort den så snor hon lilla systers när vi vänder ryggen till. Så blir hon utan mat. de har samma rum.

Då minsta har som litet problem.

Hon vill inte sova utan sin syster.

Och somnar inte om hon har flaskan att snutta på.

• enmamma

Om lillasyster inte är ett spädbarn kan ni göra er av med ALLA nappflaskor.

Varför vill hon ha välling i flaska, trygghet, känner hon sig ensam, avundsjuka?

Bjud en kompis att sova över så kanske hon släpper flaskan.

• Fia 28
    enmamma skrev 2016-09-08 09:11:50 följande:

Om lillasyster inte är ett spädbarn kan ni göra er av med ALLA nappflaskor.

Varför vill hon ha välling i flaska, trygghet, känner hon sig ensam, avundsjuka?

Bjud en kompis att sova över så kanske hon släpper flaskan.

Håller med. Om lillasyster inte är ett spädbarn så kan båda barnen sluta med flaskan. 
  • Anonym (Mali.)

Jag hade sagt blankt nej och visat tydligt att det inte är ok att ta lillasysters nappflaska. Det låter som ni har problem att säga ifrån.

Sen kanske det inte är det bästa att lära lillasyster också att va beroende av flaskan genom att hon ska ligga och suga på den tills hon somnar. Mina 3 barn har fått mat från nappflaskan, den har inte använts som snuttefilt eller napp. Tar inte det lilla barnet napp?

• Anonym (belöna)

Jag tror på god kommunikation och belöning. Ni kan vara auktoritära och stå på er men fundera på _varför_ flaskan är så viktig för barnen. Det är en trygghet såklart. Och en vana. Jobba med barnen istället för emot dem..

• Anonym (Tänderna då?)

Hur går det med barnens tänder om de får somna med vällingflaska?? Om lillasyster är så stor att hon har tänder (vilket jag antar då hon delar rum med en sjuåring) så är det ju katastrofalt för deras tandhälsa att ligga och dricka välling och sen inte borsta tänder innan de somnar!

Säger som några ovan, släng ALLA nappflaskor och inför bra nattingsrutiner där en mugg välling med efterföljande tandborstning ingår. Blir ett helvete nån vecka kanske men i längden kommer ni alla vinna på det.

• cosinus

Några tankar här:

Ta bort flaskan för 7-åringen

Lillasysters nattningar är _INTE_ 7-åringens problem. Lägg den mindre, om så krävs i sällskap av vuxen, och låt den större vara just stor och äta kvällsmat under tiden. Hon får då vara vaken lite längre också vilket iaf mina barn brukar uppskatta mot yngre syskon.

För eran egen bekvämlighet på sikt så vänj även av lillasyster med att somna med flaskan även om just det inte var huvudproblemet just nu. Både p g a vanan och p g a tänderna.

• Anonym (förstår inte)

Om hon vill ha välling i flaska vad är det för problem? Hon har väl inte flaskan på dagen heller? Varför krångla till det så mycket? 

Jag förstår inte alls grejen att bråka om något som inte berör utvecklingen, skadar någon/sig själv eller liknande. Fokusera istället på uppfostran i andra sammanhang. Jag förstår att föräldrar blir trött när man ska vara på om varenda liten sak som man själv inte gillar som i detta fall en flaska välling på kvällen. Som sagt flaskan gör ingen skada, som t ex en napp för tänderna växer fel. 

• syntharen
    Anonym (förstår inte) skrev 2016-09-08 09:56:06 följande:

Om hon vill ha välling i flaska vad är det för problem? Hon har väl inte flaskan på dagen heller? Varför krångla till det så mycket? 

Jag förstår inte alls grejen att bråka om något som inte berör utvecklingen, skadar någon/sig själv eller liknande. Fokusera istället på uppfostran i andra sammanhang. Jag förstår att föräldrar blir trött när man ska vara på om varenda liten sak som man själv inte gillar som i detta fall en flaska välling på kvällen. Som sagt flaskan gör ingen skada, som t ex en napp för tänderna växer fel. 

Fast som många skriver här, det skadar ju tänderna om både den större flickan och den mindre dricker välling innan dom somnar och inte borstar tänderna efter. Sedan är det bara så att vid en viss ålder är man för stor för nappflaska...
  • Satelliten
    Anonym (belöna) skrev 2016-09-08 09:25:34 följande:

Jag tror på god kommunikation och belöning. Ni kan vara auktoritära och stå på er men fundera på _varför_ flaskan är så viktig för barnen. Det är en trygghet såklart. Och en vana. Jobba med barnen istället för emot dem..

Instämmer med att man bör fundera över vilka bakomliggande behov som flickan har. Jag tror som flera andra att flaskan representerar trygghet. Det är väl inte helt ovanligt att 7-åringar vill ha sin mamma eller pappa hos sig när de somnar?

Så om man tar bort flaskan behöver man skapa trygghet på annat sätt? Tror knappt man kan ge för mycket trygghet, när barnet blir större har den inte det behovet ändå?

Ett förslag kan vara att vänja henne vid en mugg välling innan tandborstning, men att hon får somna med en flaska med ljummet/varmt vatten istället?

(Många frågetecken i mitt svar, men jag är ingen expert :)

• Birgitta02

Men snälla nån. Sluta ge lillan nappflaskan i sängen! Håll lillasyster i famnen, ge nappflaskan, lägg lillasyster när hon ätit klart och diska nappflaskan.

• Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2016-09-08 11:00:32 följande:
    Men snälla nån. Sluta ge lillan nappflaskan i sängen! Håll lillasyster i famnen, ge nappflaskan, lägg lillasyster när hon ätit klart och diska nappflaskan.
    F ö är det vansinnigt att låta barn har flaska i sängen där vällingen hela tiden sipprar in. De förstör tandanlagen om inte tänderna kommit fram, och de förstör de tänder som HAR kommit fram. Aldrig någonsin flaska i säng, vagn eller liknande. Man matar sitt barn, tar bort flaskan efter barnet ätit klart.
Svar på tråden Hur ska vi få våran dotter att sluta med Flaskan?