• SweetJune

    Hur mycket spenderar ni på mat per månad (föräldrar med barn)

    Hej!

    Vi spenderar jättemycket på mat känns det som och nu när jag ska vara mammaledig igen måste vi försöka minska på det.. Storhandlar på Coop en gång i veckan, mest ekologiskt. Blir ca 2000 - 2500 per gång så 8000-10000 per månad. Två vuxna, ett barn 2,5 år och ett till på väg. Men då är luncher hemma och matlåda till mannen också inräknat förutom frukost, middag mm

  • Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på mat per månad (föräldrar med barn)
  • Studentpappa

    Räknar jag med all mat, även lunch ute och middag ute så 9-11000:-/mån. Ica har nog minskat till 7000:- när vi inte köper barnmat längre, och när vi inte köper blöjor längre minskar det lite till.

    Ser det inte som ett problem, hellre dyr och bra mat än billån, eller något annat onödigt.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Carabellis kusp

    Vi är 2 vuxna, en 3,5-åring och en bebis. Totalt på Hemköp och Ica blir det ca 4500-5000 i månaden, men vi äter aldrig lunch eller middag ute och det är inklusive alla hygienartiklar utom mitt schampoo. Tycker det är ok, köper mest ekologiskt och vegetariskt. Som studenter klarade vi 2 vuxna på 3000kr, men då var det rätt kassa råvaror, som vi iofs tyckte var ok då!

  • Mrs Green

    Vi är 2 vuxna och en 11-åring och lägger ca 5000 kr/mån på mat och hushålls-/hygienartiklar. Det var betydligt mer när båda jobbade, men just nu pluggar jag så vi har dragit ner och tänker mer på vad vi köper.

  • modsey

    Tre- fyra vuxna och två barn i vår familj. Två av de vuxna är alltså barn på ca 20 år som bor hemma delvis.

    Matkostnad ca 7-8000 kr exklusive luncher som ingen äter hemma mer än på helgen då. Lite Matlådor ingår dock i summan.

    Vi äter ockdå mycket ekologiskt o närodlat. Kött absolut men inte så mycket och då är det ok med lite dyrare. Mycket grönsaker,frukt och lagar mycket hemlagat.

  • Magdalena03

    Vi är två vuxna och två trettonåringar. Vi köper för minst 6000 per månad på Ica, 500 på Lidl, plus två matkassar per månad. Blir totalt ca 8000 minst. Då har vi ändå en väldigt prisvärd Ica maxi, förstår inte att så många har så lågt matkontot, jag tycker inte vi äter dyr eller exklusiv mat. Försöker hushålla men har å andra sidan så pass god ekonomi att vi inte behöver egentligen.

  • mammalovis

    ts: Det låter som att ni skulle behöva handla oftare och bara det ni verkligen behöver då. Ibland lönar det sig att storhandla och bunkra, men ibland blir det ju varor som inte äts upp, utan hamnar längst in/ner i frysen och får slängas när man frostar av. Skriv en matsedel för kommande vecka och handla utifrån den. sedan är det ju bra att fylla på med varor när det är bra erbjudanden som man vet att man gör åt.

    Vi ligger på ca 4500-5000 kr i mataffären per månad för 1 föräldraledig, 3 barn på 11 månader, 3 och 5,5 år samt sambon som äter hemma på kvällar och helger samt hans dotter på 12 år varannan helg. I det ingår även blöjor till två barn och schampo, balsam mm till hela familjen. Hans luncher och snask är inte medräknat, liksom hämtmat 1-2 gånger per månad ungefär. Vi köper kött, köttfärs i storpack och delar upp för att få ned kostnaden lite. Sedan finns det alltid pasta och ris hemma, så oftast kan sambon svänga ihop något från frysen även när planeringen kappsejsat.

  • Magdalena03
    Magdalena03 skrev 2016-09-10 12:55:04 följande:

    Vi är två vuxna och två trettonåringar. Vi köper för minst 6000 per månad på Ica, 500 på Lidl, plus två matkassar per månad. Blir totalt ca 8000 minst. Då har vi ändå en väldigt prisvärd Ica maxi, förstår inte att så många har så lågt matkontot, jag tycker inte vi äter dyr eller exklusiv mat. Försöker hushålla men har å andra sidan så pass god ekonomi att vi inte behöver egentligen.


    Lunch äter vi oftast ute och barnen i skolan.
  • maratontjejen

    Vi lägger 1000 kronor i veckan på mat, då är frukost, mellanmål, lunch och middag inkluderad. Även hygienartiklar är inkluderade i detta. Det som blir över från middagen tar jag, mannen och minsta barnet till lunch dagen efter. Äldsta barnet äter lunch på förskolan. Vi äter bara ekologiskt. Däremot brukar vi äta vegetariskt 4 gånger vecka. Fisk 2 gånger vecka. Kött 1 gång per vecka. Vanliga rätter hos oss under vardagar är havregrynsgröt (till frukost för alla), linsgryta, pannkakor, ägg i alla dess former (omelett, kokta, stekta, ungspannkaka), spagetti- köttfärssås, fiskgratäng, tacos, pytt i panna på rotfrukter, tomatsoppa, kålpudding etc. Jag bakar eget bröd om vi är sugna annars äter vi bara knäckerbröd. Frysen är full med svamp, jordgubbar, blåbär etc. så vi köper ingen sylt eller så. Vi gör egen müsli. Eftersom vi äter gröt behövs inget pålägg. Vi äter jättegott, alla i familjen är nöjda och får pengar över till annat.

  • maratontjejen
    maratontjejen skrev 2016-09-10 13:18:22 följande:

    Vi lägger 1000 kronor i veckan på mat, då är frukost, mellanmål, lunch och middag inkluderad. Även hygienartiklar är inkluderade i detta. Det som blir över från middagen tar jag, mannen och minsta barnet till lunch dagen efter. Äldsta barnet äter lunch på förskolan. Vi äter bara ekologiskt. Däremot brukar vi äta vegetariskt 4 gånger vecka. Fisk 2 gånger vecka. Kött 1 gång per vecka. Vanliga rätter hos oss under vardagar är havregrynsgröt (till frukost för alla), linsgryta, pannkakor, ägg i alla dess former (omelett, kokta, stekta, ungspannkaka), spagetti- köttfärssås, fiskgratäng, tacos, pytt i panna på rotfrukter, tomatsoppa, kålpudding etc. Jag bakar eget bröd om vi är sugna annars äter vi bara knäckerbröd. Frysen är full med svamp, jordgubbar, blåbär etc. så vi köper ingen sylt eller så. Vi gör egen müsli. Eftersom vi äter gröt behövs inget pålägg. Vi äter jättegott, alla i familjen är nöjda och får pengar över till annat.


    Just det, vi är alltså 2 vuxna och 2 småbarn på 3 och 1 år. Jag är mammaledig och mannen jobbar. Båda barnen är blöjfria så där sparar man oxå pengar. Vi handlar 1 gång per vecka (varje lördag) och köper allt på Hemköp.
  • SweetJune
    maratontjejen skrev 2016-09-10 13:22:20 följande:

    Just det, vi är alltså 2 vuxna och 2 småbarn på 3 och 1 år. Jag är mammaledig och mannen jobbar. Båda barnen är blöjfria så där sparar man oxå pengar. Vi handlar 1 gång per vecka (varje lördag) och köper allt på Hemköp.


    Lite offtopic men så snabbt din 1-åring blev blöjfri! Min son var 2 år och jag tyckte det var "tidigt".
  • maratontjejen
    SweetJune skrev 2016-09-10 14:05:12 följande:
    Lite offtopic men så snabbt din 1-åring blev blöjfri! Min son var 2 år och jag tyckte det var "tidigt".
    Ja, det var verkligen off-topic, haha. Jag ville bara påvisa att om barnen är blöjfria så sparar man ganska mkt pengar, kostar ju en hel del. Vi körde metoden baby-potting på båda barnen. Dvs. satt dom på pottan direkt efter att dom vaknat, vilat, efter maten, innan och efter promenad etc. På bestämda tider liksom. Första barnet blev blöjfri vid exakt 12 månader då hen började gå, andra barnet började gå redan vid 11 månader och gick på pottan i samband med det. Inget konstigt alls! :)
  • Anonym (Wincént)

    Ensam ung man. 
    jag lägger ca 5000-6000kr per månad om jag enbart räknar med att jag lagar all maten hemma av de billigaste råvarorna man kan köpa. 


    Blir det restaurangbesök eller utelunch någon gång så pratar vi ju snarare 7000-8000kr totalt.

    Allt jag handlar i mataffären är till det billigaste jämförpriset och jag utnyttjar alla rabatter man kan komma över. 


    mat är dyrt nuförtiden helt enkelt

  • Anonym (Jaha)

    Är särbo. Vi handlar mat på en fredag/lördag som jag och min son på 17 åt gör på en hel vecka ...
    Vi äter gott och det kommer vi att fortsätta med. 
    Grillar/stekt med an massa tillbehör , mmmm
    Vill man "fubba" lite så körm an en Peka.gratäng med extra ost och grädde och vitlök, ,mmmm

Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på mat per månad (föräldrar med barn)