Inlägg från: maratontjejen |Visa alla inlägg
  • maratontjejen

Hur mycket spenderar ni på mat per månad (föräldrar med barn)

Vi lägger 1000 kronor i veckan på mat, då är frukost, mellanmål, lunch och middag inkluderad. Även hygienartiklar är inkluderade i detta. Det som blir över från middagen tar jag, mannen och minsta barnet till lunch dagen efter. Äldsta barnet äter lunch på förskolan. Vi äter bara ekologiskt. Däremot brukar vi äta vegetariskt 4 gånger vecka. Fisk 2 gånger vecka. Kött 1 gång per vecka. Vanliga rätter hos oss under vardagar är havregrynsgröt (till frukost för alla), linsgryta, pannkakor, ägg i alla dess former (omelett, kokta, stekta, ungspannkaka), spagetti- köttfärssås, fiskgratäng, tacos, pytt i panna på rotfrukter, tomatsoppa, kålpudding etc. Jag bakar eget bröd om vi är sugna annars äter vi bara knäckerbröd. Frysen är full med svamp, jordgubbar, blåbär etc. så vi köper ingen sylt eller så. Vi gör egen müsli. Eftersom vi äter gröt behövs inget pålägg. Vi äter jättegott, alla i familjen är nöjda och får pengar över till annat.

• maratontjejen
    maratontjejen skrev 2016-09-10 13:18:22 följande:

Vi lägger 1000 kronor i veckan på mat, då är frukost, mellanmål, lunch och middag inkluderad. Även hygienartiklar är inkluderade i detta. Det som blir över från middagen tar jag, mannen och minsta barnet till lunch dagen efter. Äldsta barnet äter lunch på förskolan. Vi äter bara ekologiskt. Däremot brukar vi äta vegetariskt 4 gånger vecka. Fisk 2 gånger vecka. Kött 1 gång per vecka. Vanliga rätter hos oss under vardagar är havregrynsgröt (till frukost för alla), linsgryta, pannkakor, ägg i alla dess former (omelett, kokta, stekta, ungspannkaka), spagetti- köttfärssås, fiskgratäng, tacos, pytt i panna på rotfrukter, tomatsoppa, kålpudding etc. Jag bakar eget bröd om vi är sugna annars äter vi bara knäckerbröd. Frysen är full med svamp, jordgubbar, blåbär etc. så vi köper ingen sylt eller så. Vi gör egen müsli. Eftersom vi äter gröt behövs inget pålägg. Vi äter jättegott, alla i familjen är nöjda och får pengar över till annat.

Just det, vi är alltså 2 vuxna och 2 småbarn på 3 och 1 år. Jag är mammaledig och mannen jobbar. Båda barnen är blöjfria så där sparar man oxå pengar. Vi handlar 1 gång per vecka (varje lördag) och köper allt på Hemköp.
  • maratontjejen
    SweetJune skrev 2016-09-10 14:05:12 följande:
    Lite offtopic men så snabbt din 1-åring blev blöjfri! Min son var 2 år och jag tyckte det var "tidigt".
    Ja, det var verkligen off-topic, haha. Jag ville bara påvisa att om barnen är blöjfria så sparar man ganska mkt pengar, kostar ju en hel del. Vi körde metoden baby-potting på båda barnen. Dvs. satt dom på pottan direkt efter att dom vaknat, vilat, efter maten, innan och efter promenad etc. På bestämda tider liksom. Första barnet blev blöjfri vid exakt 12 månader då hen började gå, andra barnet började gå redan vid 11 månader och gick på pottan i samband med det. Inget konstigt alls! :)
Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på mat per månad (föräldrar med barn)