• Tihi

Du som kan både iPhone och Galaxy se hit!

Jag har börjat snegla på en Galaxy S7 Edge för första gången. Oskyldig

Men jag har ett par frågor om hur Galaxy/ android funkar för jag har inte haft någon förut.

1. Måste man när man skapar ett konto för att starta telefonen ge all sin info som namn, adress etc som på Apple ID eller räcker det med en gmail-adress?

2. Måste man använda något slags iCloud-konto som Apple försöker tvinga på användarna? Jag föredrar att bara ha allt i enbart telefonen och på en säkerhetskopia på datorn.

3. Kan man säkerhetskopiera hela telefonen till datorn lika smidigt som man gör med iTunes på en Galaxy?

4. Kan jag ta med mig all min musik som finns på min dator i iTunes till en Galaxy? Är det svårt om det går?

5. Kan jag ta med mig alla mina bilder från en iPhone till en Galaxy? Är det svårt om det går?

6. Kan jag låta bli att använda ett kreditkort för appar och bara köpa presentkort och lägga in istället som på iTunes?

7. Har Galaxy något liknande iMessage eller måste man använda en app om man vill skriva gratis med andra?

8. Kan man stänga av olika tjänster som skickar iväg ens info lika lätt som på iPhone om man inte vill skicka massor om information om sitt användande och vad man googlar och har för sig på telefonen? Om man vill vara så privat som möjligt alltså och inte sälja ut sig själv Google och tredjepartsfirmor. 

9. Behöver man ha brandväggar och virusskydd på en Galaxy?

10. Hur för man över sin gamla Galaxy till en ny Galaxy? Dvs alla sms, foton, musik etc när man byter telefon? Kommer den nya att se ut exakt som den gamla gällande allt man hade på telefonen som den gör på iPhone?

Du som har haft båda vilken uppfattar du som mer stabil i användandet, dvs att den inte strular hela tiden?

• Svar på tråden Du som kan både iPhone och Galaxy se hit!
  • äsch

Oj, skulle svara här igår men glömde. Gör det nu istället :) Fast nu glömde jag ta med frågorna, så jag gör det i nästa inlägg :)

• äsch
    Tihi skrev 2016-09-11 16:04:31 följande:

Jag har börjat snegla på en Galaxy S7 Edge för första gången. Oskyldig

Men jag har ett par frågor om hur Galaxy/ android funkar för jag har inte haft någon förut.

1. Måste man när man skapar ett konto för att starta telefonen ge all sin info som namn, adress etc som på Apple ID eller räcker det med en gmail-adress?

2. Måste man använda något slags iCloud-konto som Apple försöker tvinga på användarna? Jag föredrar att bara ha allt i enbart telefonen och på en säkerhetskopia på datorn.

3. Kan man säkerhetskopiera hela telefonen till datorn lika smidigt som man gör med iTunes på en Galaxy?

4. Kan jag ta med mig all min musik som finns på min dator i iTunes till en Galaxy? Är det svårt om det går?

5. Kan jag ta med mig alla mina bilder från en iPhone till en Galaxy? Är det svårt om det går?

6. Kan jag låta bli att använda ett kreditkort för appar och bara köpa presentkort och lägga in istället som på iTunes?

7. Har Galaxy något liknande iMessage eller måste man använda en app om man vill skriva gratis med andra?

8. Kan man stänga av olika tjänster som skickar iväg ens info lika lätt som på iPhone om man inte vill skicka massor om information om sitt användande och vad man googlar och har för sig på telefonen? Om man vill vara så privat som möjligt alltså och inte sälja ut sig själv Google och tredjepartsfirmor. 

9. Behöver man ha brandväggar och virusskydd på en Galaxy?

10. Hur för man över sin gamla Galaxy till en ny Galaxy? Dvs alla sms, foton, musik etc när man byter telefon? Kommer den nya att se ut exakt som den gamla gällande allt man hade på telefonen som den gör på iPhone?

Du som har haft båda vilken uppfattar du som mer stabil i användandet, dvs att den inte strular hela tiden?

1. Det räcker med en Gmail-adress. Men den använder ju sig av den info du har gett till Google.
    2. Backupsystemet är inte alls detsamma eller lika bra som Apples. Du kan ha allt på datorn via Kies.
    3. Nej. Inte alls lika smidigt tyvärr.
    4. Det kan du och det är inte alls svårt. Du pluggar in telefonen i datorn och kopierar helt enkelt in musiken där du vill ha den. Klart. Inget fixande med iTunesliknande extraprogram.
    5. Nästan som ovan. Nu för tiden när du pluggar in iPrylar till datorn så kan du kopiera över bilder direkt från den till en mapp på datorn. Sen gör du som i punkt fyra.
    6. Det här vet jag inte. Men jag skulle tro att det fungerar så.
    7. Du kan ju skicka vanliga SMS fortfarande. Annars är det annan app som gäller. Vad jag vet.
    8. Inta lika lätt som på iPhone, men det går. Sen ska man komma ihåg att din gmail blir ditt "apple-id" och att Google numera äger Android, så... Vill förtydliga att när du uppger din gmail så uppger du hela ditt Google-konto som redan finns i och med din gmail. Det skapas inte något nytt konto som med Apple-id.
    9. Det är ju bra att ha.
    10. Med hjälp av Smartswitch (en app) eller Kies. Du kan också backa upp mycket av infon på ditt Google och Samsungkonto, men som jag förstått det så gillar du inte riktigt molnet. Det blir inte likadant som med en iPhone eftersom den gör backup av olika delar (typ kontakter, mess osv) och inte av helheten.
    Jag tycker att iPhone har varit smidigast alla gånger. Galaxy har en tendens att hänga sig och hoppa ur appar och så. Om någon annan inte har samma erfarenhet så får ni gärna skriva det. :)
  • Tihi

Åh, vad snällt av dig att ge ett så uttömmande svar. Solig

Det verkar bättre för mig att stanna med iPhone nu när jag har fått svar på mina frågor. Tack ska du ha!

• Jfja

Ser att du fått bra svar. Jag har s7 edge nu och skulle välja Samsung före Apple alla dagar i veckan, och ja, då har jag haft båda varianter lika mycket ungefär. Tycker tvärtom, att Apple hänger sig mer. Att tänka på dock, är att om du skriver mycket text så är det väldigt lätt att man trycker på "edgen" och kommer åt fel knappar, så man måste nästan lära sig hur man ska hålla telefonen.. går inte skriva på som vanligt. Fördelen är ju dock att skärmen nästan "ploppar" ut och ser mer levande ut.

Jag har aldrig kopplat något konto förutom Gmail, och använder Hotmail till mailen så Gmail-kontot använder jag aldrig förutom att vara "inloggad" i bakgrunden.. Du kan välja i Google play om du vill koppla kort eller lägga ihop med fakturan från operatören t.ex. Dessutom slipper man knappa in något jäkla lösenord för att hämta en jäkla app.

Alltid lagt över all media med hederlig usb till datorn men finns som sagt smartswitch annars. Vad jag vet finns inget som iMessage men knappast betalar man väl för sina sms nu för tiden? Vad vet jag :)

Och dessutom håller Samsung bättre.. tappade min iPhone från sängen typ 1m högt och hela baksidan sprack. Min Samsung note 3 sprack 5 mm när jag tappat den typ 100 ggr. Min s7 edge håller fint, trots att jag häromdagen tappade den från "huvudhöjd " ner i gekås parkering, då utan något skydd, inte ens repskydd..

Lycka till med valet ;)

• Progressiv

Samsung har för mycket appar, funktioner och finesser - sådant som man aldrig skulle ha nytta av ändå.

• Tihi
    Jfja skrev 2016-09-14 01:40:24 följande:
    Ser att du fått bra svar. Jag har s7 edge nu och skulle välja Samsung före Apple alla dagar i veckan, och ja, då har jag haft båda varianter lika mycket ungefär. Tycker tvärtom, att Apple hänger sig mer. Att tänka på dock, är att om du skriver mycket text så är det väldigt lätt att man trycker på "edgen" och kommer åt fel knappar, så man måste nästan lära sig hur man ska hålla telefonen.. går inte skriva på som vanligt. Fördelen är ju dock att skärmen nästan "ploppar" ut och ser mer levande ut.

Jag har aldrig kopplat något konto förutom Gmail, och använder Hotmail till mailen så Gmail-kontot använder jag aldrig förutom att vara "inloggad" i bakgrunden.. Du kan välja i Google play om du vill koppla kort eller lägga ihop med fakturan från operatören t.ex. Dessutom slipper man knappa in något jäkla lösenord för att hämta en jäkla app.

Alltid lagt över all media med hederlig usb till datorn men finns som sagt smartswitch annars. Vad jag vet finns inget som iMessage men knappast betalar man väl för sina sms nu för tiden? Vad vet jag :)

Och dessutom håller Samsung bättre.. tappade min iPhone från sängen typ 1m högt och hela baksidan sprack. Min Samsung note 3 sprack 5 mm när jag tappat den typ 100 ggr. Min s7 edge håller fint, trots att jag häromdagen tappade den från "huvudhöjd " ner i gekås parkering, då utan något skydd, inte ens repskydd..

Lycka till med valet ;)
    Tack för input. Orsaken att jag ens började snegla på Edge är för att jag vill ha 3,5 mms hörlursingången. Jag är old school. Cool Men jag kommer att köpa en 6S och lägga undan tills min 6 går sönder. Det är fortfarande intressant att lära sig om teknik dock så jag uppskattar att ni svarar.

Jag har ett gammalt gmail konto som ligger och skräpar men tror att det bara har mitt namn. Hur mycket info har gmail kontot om en egentligen? Vet du om man kan köpa presentkort om man inte vill använda faktura eller kreditkort? Angående media; foton och iTunes musik, så menar du även som Äsch att jag skulle kunna ta med det? Det är bra att veta om jag skulle gå över till den mörka sidan en dag.

Jag har aldrig haft någon Samsung men (och nu jinxar jag väl mig själv) jag har haft 4-5 stycken iPhones och aldrig haft något krångel men tycker att vänner med Galaxys verkar ha en del krångel. Men det är säkert en bra telefon också, det tvivlar jag inte på. 
    Progressiv skrev 2016-09-14 01:48:18 följande:
    Samsung har för mycket appar, funktioner och finesser - sådant som man aldrig skulle ha nytta av ändå.
    Det är lite så jag känner, haha. Jag är mer av en minimalist som vill att allt bara funkar. Det enda jag gör är att ringa, smsa, ta foton, lyssna på musik och mejla. Ja, förutom att läsa på internet då men det klarar ju alla mobiler.

Det viktigaste för mig med en mobil är privacy och att jag slipper det där förbenade molnet som jag hatar mer än kackerlackor i maten.

• Progressiv
    Tihi skrev 2016-09-14 15:00:37 följande:

Jag är mer av en minimalist som vill att allt bara funkar.

Då är iPhone ett bättre alternativ.
  • Tihi
    Progressiv skrev 2016-09-16 14:10:58 följande:
    Då är iPhone ett bättre alternativ.
    Det tror jag också och jag har ju trivts med iPhone hela tiden.
  • cosinus

Kan iaf svara på 6an, ja det finns kort att köpa för att fylla på kassan och köpa appar för. Gör så åt barnen på deras android-platta.

• Anton Chigurh

Enligt M3 är S7:an den bättre jämfört med iPhone6 (Nu var det iofs premiär på Iphone7 igår. Men...ja).

"Vilken telefon är då bäst? Radar vi upp punkt för punkt och bara delar ut poäng är svaret tveklöst att det är Galaxy S7. Den har den bättre hårdvaran, fler smarta funktioner, bättre batteritid och smartare kamera"

JÄMFÖRELSEN

Kram //Anton

(Jag kommer förmodligen skaffa mig en Samsung S6.).

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Progressiv

Samsung-telefonerna tycks ha något sämre ljud än iPhones:en. Trots att de blivit bättre då, de riktigt gamla Galaxy:na hade ju ljudet på baksidan = inte bra.

Svar på tråden Du som kan både iPhone och Galaxy se hit!