• Alexi

I vilka sitiuationer får man inte säga till andras barn?

Utifrån diskussionerna i "tioåring cyklar på tvååring-tråden" så funderar jag ju på hur folk kan tycka det är så vansinnigt fel att säga till andras barn. Och funderar på om jag gjort fel idag?

1. När får man och när får man inte säga till andras barn? Spelar åldern på barnet roll? Spelar föräldrarnas närvaro roll?

2. Idag åkte jag som vanligt tåg och buss hem från jobbet. på Busstationen blir det alltid en lång kö i väntan på att bussen kommer, dvs kön går längs med trottoaren. Jag står rätt långt fram i kön men inte längst fram. Kön är ju som en liten "klunga" med folk närmast påstigningsplatsen och sen är den en 15 meter lång svans längs med trottoaren. Kort innan bussen kommer ser jag 3-4 tjejer i kanske yngre tonåren som skrattande glider fram, rundar den där lilla klungan och bygger på som en kö från helt andra hållet (bygger på den klunga som står där), bortser alltså helt från den 15 meter långa kön.

1. Är det ok att ställa sig i en busskö som de tjejerna gjorde?

2. När alla börjar gå på så ser jag hur tjejerna trycker sig fram och ska trycka sig in i bussen. Jag blir rätt arg, stoppar ena tjejen och säger bestämt (men med helt normal röst i tonläge, jag höjer inte rösten och använder inga svordomar eller så) att jag sett hur de tryckt sig fram, att kön åt andra hållet bakom mig ringlar lång och att köande inte fungerar på det viset.
    Tjejerna blir oerhört paffa, säger ingenting och alla går lugnt på bussen.

Var det fel av mig att säga till dem?

• Svar på tråden I vilka sitiuationer får man inte säga till andras barn?
  • Alexi
    frökenelisabeth skrev 2016-09-12 16:56:30 följande:

Sen är det kanske inte lika vedertaget med busskö som med andra sorters köer. Köa gör man oftast när det är en persons tur i taget, tänker jag, på en buss är det ändå rätt sällsynt att alla inte får åka med. Sen kan det ju vara begränsat med sittplatser, men det kanske man inte tänker på om man inte brukar åka just där. 

Jag brukar inte ta så jättehårt på att hålla koll på vem som kom först till hållplatsen och så låta dem gå på. Men det är klart att om där är en lång kö så rättar man sig efter det. 

Det här är en buss som den tiden alltid blir proppfull så det är ståplats första hållplatserna tills alla skolungdomar går av. De som ska åka långt får stå eftersom de står fint i kö medan de unga tränger sig fram och får sitta sina två hållplatser...
  • Alexi
    garib skrev 2016-09-12 18:40:36 följande:

Skulle ni sagt till barn i 8-9årsåldern som åkte buss med en förälder,barnen pratskrek  .Det var tidig morgon,alla var på väg till jobbet.Jag vågade inte säga till.

Idag på samma resa hem men på pendeln var det en man som ställde sig upp, lutade sig fram och lugnt informerade det rätt högljudda tonårsgänget (killar) att de inte var ensamma i vagnen. Blev klart tystare.
  • Amanda84

Det är skillnad på att säga åt ett barn och att skälla på barnet. I tråden du hänvisar till så skällde mamman på barnet. Nu gjorde hon det av rädsla, och då får det väl kanske vara okej eftersom hon gjorde det i affekt, men jag hade inte accepterat att någon skällde på mitt barn i någon annan situation. Däremot hade jag tyckt att det var helt okej, och till och med önskvärt, att andra vuxna sade till mitt barn om han gör fel.

• fqwl

Klart man ska säga till!

Inte skälla. Markera att ett beteende inte är ok. Ungdomar utan förälder som testar att åka tunnelbana själva (speciellt i grupp) försöker testa gränser. Vad funkar det för regler här? Vilka sociala koder går hem?

De är både mogna och omogna. De har inget konsikvenstänk. De är stora barn som lär och testar.

Det värsta jag vet är vuxna som inte säger till och sitter och suckar högt instället.

Tonåringar och däromkring behöver inte ogillande blickar och suckar. Ibland förstår de inte ens att de gjort fel.

• MadHatter

Man kan väl säga till i samma situationer som man skulle säga till en vuxen egentligen. När barnet gör nåt som påverkar andra negativt eller är en fara för sig sig själv. Har barnet redan blivit tillsagd av en förälder behövs det ju dock inte.

När man inte bör säga till (bortsett från farofyllda situationer) är ju om man inte har förmåga att bete sig lugnt och hövligt. Då är det ofta bättre att vara tyst och överlåta tillsägandet till nån annan.

• MadHatter
    garib skrev 2016-09-12 18:40:36 följande:

Skulle ni sagt till barn i 8-9årsåldern som åkte buss med en förälder,barnen pratskrek  .Det var tidig morgon,alla var på väg till jobbet.Jag vågade inte säga till.

Om det var en längre resa skulle jagvkunna be personerna som pratade högt (oavsett ålder) på ett vänligt sätt att prata lite tystare. Men då "be" snarare än "säga till".

Sen ser jag samtidigt till att gardera mig för såna situationer genom att ha med mig hörlurar/hörselskydd.
  • Alexi

I veckan var jag i simhallen med sonen. Medsn han dushar hänger ligger hans handduk på hyllorna bredvid duschen, inte så många andra handdukar där just då. Plötsligt går en främmande pojke (6-9 år kanske) fram och torkar ansiktet på sonens handduk. Jag blev helt paff och hävde ur mig "vad gör du, man torkar väl sig inte på någon annans handduk!?". Pojken inser väl först då att hans handduk hängde i andra ändrn av rummet och skämdes nog järnet. Oklart vilken reaktion jag hade fått om föräldern hört mig...
    problemet här är väl att jag får sånt adrenalinpåslag när saker händer och en stress över att säga till en okänd att jag kan låta lite arg även om jag inte höjt rösten det minsta.

• MadHatter
    Alexi skrev 2016-11-18 07:22:33 följande:

I veckan var jag i simhallen med sonen. Medsn han dushar hänger ligger hans handduk på hyllorna bredvid duschen, inte så många andra handdukar där just då. Plötsligt går en främmande pojke (6-9 år kanske) fram och torkar ansiktet på sonens handduk. Jag blev helt paff och hävde ur mig "vad gör du, man torkar väl sig inte på någon annans handduk!?". Pojken inser väl först då att hans handduk hängde i andra ändrn av rummet och skämdes nog järnet. Oklart vilken reaktion jag hade fått om föräldern hört mig...

problemet här är väl att jag får sånt adrenalinpåslag när saker händer och en stress över att säga till en okänd att jag kan låta lite arg även om jag inte höjt rösten det minsta.

Ja, reagerar man så att man låter/blir oproportionerligt arg (på grund av osäkerhet eller annat) så kanske man ska vara försiktig med att säga till andra och bara göra det när det är nödvändigt.
  • Alexi

Alltså jag var inte arg men jag sa ju till med en rätt ifrågasättande röst. Men jag vet inte, lyxkas andra säga till med världens mjukaste och lugnaste röst när det är något plötsligt som händer? Typ tioåringen cyklar på tvååring?

• MammaJD

Jag tycker att de flesta borde säga till oftare! Säga till både barn och vuxna. Man ska inte vara elak, inte otrevlig utan visa att man ser saker som sker som inte är bra. Alltifrån folk som tränger sig, barn som säger otrevliga saker till varandra, barn som knuffas etc etc. Men samtidigt så ska man alltid vara respektfull. 

Svar på tråden I vilka sitiuationer får man inte säga till andras barn?