hur gör jag ?:(
Jag ska sluta jobba 28 okt och väntar första barnet.
Moderskapsintyget och intyget från min arbetsgivare är inne.
Vad gör jag nu? När måste jag börja ansöka om dagarna? Jag vet ju inte hur detta funkar:(
Jag ska sluta jobba 28 okt och väntar första barnet.
Moderskapsintyget och intyget från min arbetsgivare är inne.
Vad gör jag nu? När måste jag börja ansöka om dagarna? Jag vet ju inte hur detta funkar:(
Du gör som du vill. Ansök redan nu om du vill vara säker på att försäkringskassan hinner handlägga din ansökan i tid, så att du inte får glapp mot sista lönen. Men om du klarar dig utan föräldrapenning och hellre vill spara dagarna så behöver du inte ta ut några alls, du kan vara hemma från jobbet utan föräldrapenning.
Du gör som du vill. Ansök redan nu om du vill vara säker på att försäkringskassan hinner handlägga din ansökan i tid, så att du inte får glapp mot sista lönen. Men om du klarar dig utan föräldrapenning och hellre vill spara dagarna så behöver du inte ta ut några alls, du kan vara hemma från jobbet utan föräldrapenning.
Men får man fp i samma månad som man anmäler eller är det som med lön att de kommer en månad sent? För jag får ju min sista lön 25 nov så om jag är ledig hela nov behöver jag ju inte fp i den månaden men däremot den efter.
Är det inte så att den 1-19 betalas ut samma månad och 20-31 betalas ut månaden efter?