Byta barnmorska?
Jag är gravid i vecka 8 med mitt andra barn, var på inskrivning för några dagar sedan. Vid inskrivningen insåg vi att det var ett tag sedan jag var på cellprovtagning senast så jag fick en tid för det idag, på samma mottagning.
Inskrivningsbarnmorskan var bra på sitt sätt, rar, verkade kunnig och så. Men vi klickade liksom inte. Vi satt och pratade ganska länge men kom aldrig in på de riktigt viktiga sakerna känner jag. Jag borde kanske tagit diskussionen i den riktningen själv men det kändes väl inte rätt får jag anta?
Idag träffade jag en annan barnmorska som jag kände direkt att jag kunde prata med, på ett annat sätt. Hon såg ju på min blankett att jag var gravid och ställde frågor kring det under själva provtagningen, man vill ju gärna bara snacka bort de där minutrarna
Men trots den korta tiden hann jag berätta en hel del om den här nya graviditeten, varför vi valt att ha så långt mellan barnen osv. Jag skulle klart hellre gå till henne resten av min graviditet.
Så hur gör jag nu. Ringer barnmorska #1 och säger att jag inte vill komma till henne den tid vi bestämt (har redan bokat en tid i december)? Eller ringer barnmorska #2 och säger att jag skulle vilja skriva in mig hos henne istället och förutsätta att de snackar med varandra på mottagningen så att barnmorska #1 får vetskap om att jag inte är hennes patient mer?
Ni som har bytt, hur har ni gjort? Att byta mottagning helt är inte aktuellt för mig.