• holidodi

Tvist om offert och faktura

Jag har hyrt in en hantverkare för att jobb i mitt hus.
    Låt oss säga att offerten är på tio tusen. Och jag har godkänt den.
    Det står i offerten "Material pris plus 15% pålägg tillkommer på slutpriset"

Min fråga är då, har de rätt att ändra slutsumman till vad de vill bara för att det står så? För fakturan slutade sedermera på tjugofem tusen. Jag anser att det är fel att fakturera en kund en summa pengar utan att man har godkänt slutsumman?
    Vad är det som gäller?

• Svar på tråden Tvist om offert och faktura
  • Kjell2
    holidodi skrev 2016-09-15 14:36:55 följande:

Jag har hyrt in en hantverkare för att jobb i mitt hus.
    Låt oss säga att offerten är på tio tusen. Och jag har godkänt den.
    Det står i offerten "Material pris plus 15% pålägg tillkommer på slutpriset"

Min fråga är då, har de rätt att ändra slutsumman till vad de vill bara för att det står så? För fakturan slutade sedermera på tjugofem tusen. Jag anser att det är fel att fakturera en kund en summa pengar utan att man har godkänt slutsumman?
    Vad är det som gäller?

Hur är fakturan specad, material och arbete?
  • Fia 28

Som jag förstår det så gällde offerten bara för själva jobbet, och materialkostnaderna tillkommer. 

• mammaåten

Jag tolkar det som Fia 28 gör. Att 10 000 endast är för arbetskostnaden. Och att när slutfakturan kommer så betalar man material + 15% pålägg. 

Du kan ju alltid överklaga fakturan om du inte tycker att den stämmer.

• Carambolan

Blev du informerad eller tillfrågad om materialkostnaderna? Eller var det en sådan typ av arbete som du beställde att det borde varit underförstått att material kostar cirka 10-15 k?

• holidodi

Vi pratade inte om matrialet, bara om arbetstiden. Visst är det så att det kommer att gå åt matrial, men inte enligt de summorna som är pålagt.

• holidodi

Ja Fia, det är så jag tolkar offerten, och att är en ny offert för själva matrialet. Men hantverkaren är väldigt tydlig med att så är det inte alls. Om så vore fallet, så har jag godkänt en offert där hantverkaren har rätt att lägga på matrialet utan att specifisera vad han lägger för att det inte står i offerten.

• Butterscotch

Han får ju producera kvitton på vilka materialkostnader han faktiskt har haft och som han vill göra 15% påslag på, allt annat vore oseriöst.

• Aniiee
    holidodi skrev 2016-09-15 17:03:47 följande:

Vi pratade inte om matrialet, bara om arbetstiden. Visst är det så att det kommer att gå åt matrial, men inte enligt de summorna som är pålagt.

Om arbetstiden är 10 000 kr och slutprister är 25000 kr så är det ungefär bara 12 000 i materialkostnat, vilket, beroende på, så klart, känns helt rimligt för att "jobba i ett hus". Menar, absolut, det är ju skillnad om ni har bytt ett fönster eller byggt en köksö eller bytt ut hela badrummet, men eftersom jag bara kan gissa vad det är för jobb så anser jag att, jo. Rimligt. Och jo, fullständigt normalt att ha ett fast pris för arbetet, plus material, plus ett påslag på runt 15%. Dock, som Butterscotch skre, så ska du så klart ha kvitton på det inköpta materialet.
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • magelita80

Vi är i en liknande sits och vi har bestridit fakturan.

Vi fick en offert på 36 000 och i dec ringde han och sa att han kunde skicka en slutfaktura i dec pga de nya rotreglerna. Detta förnekar han men han har redan förlorat ett fall i rätten i år och de sa att han hade sagt det till de oxå. Vi fick en faktura på 40 000 som vi sedan betalade. I våras fick vi en till faktura på 21 000 som vi bestred. Dels så har han byggt ett Sk pumphus som är 80x80 cm. Det är typ en fågelholk och det har han tagit 10 000 för. Sedan så har han tagit 6 000 kr för en toalett som kostar 2000 kr på k rauta. I offerten så nämner han inget om fågelholken och vi har inte beställt det. Vad gäller toaletten så står det i offerten att det inte ingår men vi har ett muntligt avtal. Det är ju ord mot ord men det spelar ingen roll eftersom vi inte har beställt det. Vi har rörmokare i släkten och hade då anlitat de ist. Han måste ha ett skriftligt avtal att vi har beställt det. Vi har varit i kontakt med en advokat som trodde det var ett skämt. Han har inget skriftligt från oss att vi har beställt det och han har tagit överpriser. Sedan så vill inte hans inkassobolag driva det åt honom. Förmodligen för att han har inget att komma med.

• Feronia

Enligt 40 § konsumenttjänstlagen har hantverkaren en skyldighet att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad faktura. Det ska framgå av räkningen hur priset räknats fram. Summa: håll inne betalning avseende belopp som överstiger de ostridiga 10 000 kronorna tills du fått en specificerad faktura att kunna bedöma. Därefter kan du avgöra vilken kostnad som är skälig och bestämma hur du ställer dig till kostnaden. 

Svar på tråden Tvist om offert och faktura