• Gravid 2008

jobbetider. oregelbundet eller kontorstider

Jag vill höra för och nakdelar i från er med att jobba oregelbundna tider eller jobba kontorstider.

I 4år har jag jobbar oregelbundet och när min tös har börjat skolan så har det blivit väldigt sena dagar när man jobbar kväll. Först lämna i skolan och sen kom ett nattdagis och hämta 18 och så kom jag 22, sen kanske man skulle börja igen 7. Det är en nakdelar.

Nu jobbar jag 8-16.30,. Jag hinner inte mer än att hämta henne och sen ska man hämta en hund. Äta och sen är de läxor och sova. Mitt i veckan blir de inget, men man har mer kvalitetstid på helgerna. Hon behöver inte gå upp så tidigt mitt i veckan.

Oregelbundet-jobbar inte alla dagar ovh man kan gå ärende, tandläkare, doktor etc. Och så kunde man hämta tösen tidigt de dagarna man jobbade dag.

Nu med kontorstider så har man svårt att kunna vara ledig för att uträtta ärenden.

Hur går era tankar ovh hur hade ni gjort.

Jag är tjänstledighet och ska bestämma mig efter 3 månader . Vet inte vilket som är bäst.

Jobbar i vården ovh tyvärr är den usel just nu.

• Svar på tråden jobbetider. oregelbundet eller kontorstider
  • Långbenopluto

Det är bara du som kan avgöra vad som funkar bäst för dig/er.

Personligen skulle jag aldrig välja bort kontorstider.

• Carambolan

Är du ensamstående eller har du en partner och i så fall med vilka arbetstider? Det tycker jag verkligen spelar in.

• Amanda84

Jag tror att du får försöka räkna på hur mycket hon är med dig nu när du jobbar dagtid och hur mycket hon är med dig om du arbetar obekväma arbetstider, och sedan kolla vilket som ger dig mest tid tillsammans med ditt barn.

Jag har själv jobbat på nattdagis. En del barn hade faktiskt det jättebra, för även om de sov där eller hade kvällar, så fick de många lediga dagar med sina föräldrar. De som gick i skolan hade det däremot knepigare på grund av skoltiderna och för dem var det inte alltid så roligt. De var ju i skolan medan föräldrarna var hemma och sedan gick de till fritids och sedan nattis, MEN i vissa fall så hade de det MYCKET bättre än barnen till föräldrarna som hade kontorstider. Det beror ju på vilka tider man har.

Ett barn som går i skolan, är på fritids och sedan nattis så att de är borta från hemmet mellan kl 07.30-22.00 två-tre dagar/vecka, kan mycket väl hinna vara mer med sina föräldrar än ett barn som är i skola + fritids 07.30-17.00 fem dagar/vecka. Det beror ju helt och hållet på om man är två föräldrar, hur mycket man jobbar helg etc. Du får helt enkelt sätta dig ner och räkna på de olika alternativen. Sedan får du också tänka på att om man har jobbat natt och sedan börjar jobba dag, så är det svårt att ställa om sig och man måste lära sig att planera sin tid på ett helt annat vis. Man måste lära sig att ta ut komp eller vabb och liknande om man ska på läkarbesök etc. Det hade jag jättesvårt att lära mig att planera in när jag precis hade slutat jobba natt och gick över till dagtid. (min man har fortfarande inte lärt sig det trots att han inte har jobbat natt på över 1,5 år så han blir fortfarande irriterad och handlingsförlamad och vet inte vad han ska göra ifall sonen måste till tandläkare, eller han själv måste till läkare, frisör, etc.)

• Frontline

Jag jobbar ständigt natt och min fru jobbar dagtid det passar oss mycket bra.
    innan jobbade jag 2-skift och det innebar att jag knappt såg barnen varannan vecka men nu är jag hemma varenda eftermiddag...
    Nackdelen är väl att man inte är 100% pigg jämt.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Gravid 2008
    Carambolan skrev 2016-09-16 21:27:11 följande:

Är du ensamstående eller har du en partner och i så fall med vilka arbetstider? Det tycker jag verkligen spelar in.

Ensamstående
  • Gravid 2008
    Carambolan skrev 2016-09-16 21:27:11 följande:

Ensamstående
  • Gravid 2008

Bra inlägg Tack så mycket för dina svar har något att tänka på.

Amanda84 skrev 2016-09-16 21:43:06 följande:

Jag tror att du får försöka räkna på hur mycket hon är med dig nu när du jobbar dagtid och hur mycket hon är med dig om du arbetar obekväma arbetstider, och sedan kolla vilket som ger dig mest tid tillsammans med ditt barn.

Jag har själv jobbat på nattdagis. En del barn hade faktiskt det jättebra, för även om de sov där eller hade kvällar, så fick de många lediga dagar med sina föräldrar. De som gick i skolan hade det däremot knepigare på grund av skoltiderna och för dem var det inte alltid så roligt. De var ju i skolan medan föräldrarna var hemma och sedan gick de till fritids och sedan nattis, MEN i vissa fall så hade de det MYCKET bättre än barnen till föräldrarna som hade kontorstider. Det beror ju på vilka tider man har.

Ett barn som går i skolan, är på fritids och sedan nattis så att de är borta från hemmet mellan kl 07.30-22.00 två-tre dagar/vecka, kan mycket väl hinna vara mer med sina föräldrar än ett barn som är i skola + fritids 07.30-17.00 fem dagar/vecka. Det beror ju helt och hållet på om man är två föräldrar, hur mycket man jobbar helg etc. Du får helt enkelt sätta dig ner och räkna på de olika alternativen. Sedan får du också tänka på att om man har jobbat natt och sedan börjar jobba dag, så är det svårt att ställa om sig och man måste lära sig att planera sin tid på ett helt annat vis. Man måste lära sig att ta ut komp eller vabb och liknande om man ska på läkarbesök etc. Det hade jag jättesvårt att lära mig att planera in när jag precis hade slutat jobba natt och gick över till dagtid. (min man har fortfarande inte lärt sig det trots att han inte har jobbat natt på över 1,5 år så han blir fortfarande irriterad och handlingsförlamad och vet inte vad han ska göra ifall sonen måste till tandläkare, eller han själv måste till läkare, frisör, etc.)

• modsey

När barnen var små o gick på dagis var oregelbundna tider toppen. Lediga dagar var vi hemma tillsammans. Sen när de börjat skolan är jag glad att jag har kontirstider få de ändå måste till skolan på mil lediga veckodag. Att jobba kvällar o helger är kasst tycker jag när barnen blir äldre då de bara har helgen ledigt.

• Malin 845

Jag och min sambo arbetade båda varierande med dag, kväll och helgpass.

Men nu har jag börjat jobba som administratör och jobbar 8-16 :). Så när jag blir gravid kommer det nog underlätta med att hämta på dagis och så :). Och när min sambo är ledig en vardag får han egentid med vårt barn när jag jobbar, och samma för mig när jag är ledig helger :)

• Fru Ve

Är man två föräldrar tycker jag det är perfekt om en jobbar kontorstider och den andra oregelbundet. Är man ensam är det klurigare. Kontorstider heltid blir ju väldigt mycket tid på dagis för barnet. I ditt fall TS skulle jag kanske ha valt oregelbundna tider ändå. Man får ju en del OB-ersättning och det kanske gör att man har råd att gå ner till 90 % i tid istället? Att gå ner bara en del i arbetstid gör mycket.

• Anotherone
    Fru Ve skrev 2016-09-18 18:53:25 följande:

Är man två föräldrar tycker jag det är perfekt om en jobbar kontorstider och den andra oregelbundet. Är man ensam är det klurigare. Kontorstider heltid blir ju väldigt mycket tid på dagis för barnet. I ditt fall TS skulle jag kanske ha valt oregelbundna tider ändå. Man får ju en del OB-ersättning och det kanske gör att man har råd att gå ner till 90 % i tid istället? Att gå ner bara en del i arbetstid gör mycket.

Jag håller med, så är det för oss. En jobbar dag, natt eller dygn medan den andra jobbar måndag-fredag 8-17 typ.
    Vissa veckor blir det inte jättemycket tid tillsammans, man går omlott i tre-fyra dagar nästan och ses bara hemma som hastigast för "skiftbyte". Men för barnens skull har det varit guld!

Vore jag ensam hade jag nog föredragit kontorstider ändå. Sett till att ta vara på kvällarna så att det inte bara blir mat och TV och sen gå och sova utan gå en promenad (barnet kan ju cykla eller åka kickbike) och prata om dagen, gå och simma tillsammans på kvällstid och njuta av en bastu och sedan verkligen tyckt det var trevligt att ha helgerna lediga!!
    Men det beror såklart på ekonomin också. OB.tider ger ju bättre betalt normalt sett.
  • skruttan8

En jobbar dag och en jobbar oregelbundna tider, helt perfekt! Blir knappt något vabbande och vi har ett väldigt bra fungerande liv med allt. Vissa veckor är tuffa men barnen får korta dagar och vi får mycket tid tillsammans, jag hinner med städ/tvätt varardagar.

Svar på tråden jobbetider. oregelbundet eller kontorstider