• Mamman2015

Ni som ger era småbarn godis, chips och kakor..

Hej!

Av ren nyfikenhet undrar jag hur ni som stoppar i era småbarn godis, chips, kakor, saft m.m resonerar när någon undrar varför ni istället inte ger frukt, nyttiga snacks och vatten istället för läsk ? Jag kommer själv från ett land där man inte är så noggrana med vad man stoppar i sina barn och när vi är där på semester tycker de jag är extrem som inte ger min 1.5åring godis, glass, chips etc. Hur tänker ni som stoppar i era små sånt? Är det av ren lathet eller vad handlar det om? Barn i den åldern vet ju inte ens vad chips är så varför ge sånt till så små?

• Svar på tråden Ni som ger era småbarn godis, chips och kakor..
  • lisasali88
    Litet My skrev 2016-09-21 00:32:08 följande:

För att de äldre får en liten skål var kanske? Det är liksom skillnad på första barnet och tredje som ser vad de andra får. Och nej, hon nöjer sig inte med ett äpple eller dyl istället. Tror knappast hon tar någon skada av att få smaka lite så vad är ditt problem med det? Chips är knappast skadligt i den lilla mängden. Varför svarar du inte på frågorna jag ställde utan besvarar mina frågor med ytterligare en fråga?

Samma trams alltid.. inte farligt. Snälla LÄS vad chips innehåller och varför INGEN av barnen bör äta det allra minst en 1 åring.

Sen leker vi med tanken att övriga barn vill ha popcorn får 1 åringen det då också? Bella 5 år vill ha alkohol för att mamma dricker det ja men självklart ska hon få det....samma sak. Herregud lär er agera FÖRÄLDRAR.
  • Aniiee
    lisasali88 skrev 2016-09-21 01:10:57 följande:
    Samma trams alltid.. inte farligt. Snälla LÄS vad chips innehåller och varför INGEN av barnen bör äta det allra minst en 1 åring.

Sen leker vi med tanken att övriga barn vill ha popcorn får 1 åringen det då också? Bella 5 år vill ha alkohol för att mamma dricker det ja men självklart ska hon få det....samma sak. Herregud lär er agera FÖRÄLDRAR.
    Du har bara ett barn, va? =P
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • pyssel
    lisasali88 skrev 2016-09-21 01:45:35 följande:

Nix. 4 st

Fyra st att impregnera med sin empatilöshet alltså. Du uttrycker din åsikt på ett vedervärdigt sätt.
    Alla hästar hemma
  • Litet My

Hört talas om att välja sina strider? Dunder alltså inte skillnad på en 1 åring som får ett par chips ibland och en 5 åring som får öl? Tragiskt!
  • sextiotalist

Och tänk dig, att de som var föräldrar under 60-talet och 70-talet inte gav alkohol till sina barn men kunde ge godis och annat sött, även våra föräldrar kunde använda sunt förnuft när det gäller detta.

Så vill jag veta vad som är så farligt. Socker har varit en ingrediens i våra livsmedel sedan hedenhösarna (och tidigare än så). Socker i sig ger inga skador, till skillnad från alkohol, som faktiskt är en drog (vilket socker inte är, även om det finns de som tror det).
    Belöningssystemet kickar igång för allt man mår bra av, att man ska må bra av att få i sig kolhydrater har med vår överlevnad att göra (idag är det inte livsavgörande, men för stenåldersmänniskan var det viktigt att få i sig både snabba och långsamma kolhydrater). Så allt kan bli som en drog.

Sedan är det precis som med allt, överkonsumktion är aldrig bra.

Vet du, vi kan faktiskt agera föräldrar, för i vilken kultur, i vilken del av världen, även de som har de mest diciplinerade barn, så får man äta kakor eller annat sött.
  • sextiotalist

Då hoppas jag verkligen inte att du ger dina barn grillad eller stekt mat, för det som är farligt i chips finns även i denna typ av mat. Annars består chips av potatis och salt (detta diskuterade massor under miljöskandalen i samband med tunneln i Hallandsås för 15 år sedan)
  • Fairydust
    lisasali88 skrev 2016-09-20 21:36:28 följande:

För det är tröttsamt med föräldrar som tror dom är bra... "jag ger mitt barn godis men det är ju faktiskt BARA lite"...käftsmäll borde dom ha.

Nej du ger ditt barn och det är inte lite. Punkt. Stå för det.

Jamen självklart, säger du det så är det så.

Chilla lite, livet blir roligare då! :)
  • phillipha

Med alla barn (3st) har vi varit noga med att undvika gelegodis och läsk och är fortfarande. De är 5, 2,5, 1 år. Men de har alltid fått smaka av kakor bullar glass mm. Men jag gör allt sånt själv då vet jag vad som är i. Däremot är vi noga med attityd bra och näringsrik mat, och gör man det så får man plats med lite godsaker också ????

Lördagsgodis hemma hos oss kan mycket väl vara choklad bollar ????

By the way, både jag och min bror är uppfödda på kanelbullar, oboy, vitt bröd med sylt, kakor, saft. Ingen av oss mår dåligt idag eller har ett sjukt beetende. Förbud funkar sällan!

• Ramborg
    Konservativ skrev 2016-09-21 09:01:59 följande:

Undernäring ger aggressivitet och fanatism. Bevisas i denna tråd.

Exakt.

Slappna av, Lisa! Livet blir roligare om man inte är så arg.
    42.
  • Mamman2015
    Litet My skrev 2016-09-21 00:32:08 följande:

För att de äldre får en liten skål var kanske? Det är liksom skillnad på första barnet och tredje som ser vad de andra får. Och nej, hon nöjer sig inte med ett äpple eller dyl istället. Tror knappast hon tar någon skada av att få smaka lite så vad är ditt problem med det? Chips är knappast skadligt i den lilla mängden. Varför svarar du inte på frågorna jag ställde utan besvarar mina frågor med ytterligare en fråga?

Vad för fråga? Om jag tror att barn bryr sig om ifall det är helg eller veckodag? Det säger väl sig självt att en ettåring inte förstår någon skillnad? Vad vill du komma fram till?
  • Litet My
    Mamman2015 skrev 2016-09-21 13:24:42 följande:
    Vad för fråga? Om jag tror att barn bryr sig om ifall det är helg eller veckodag? Det säger väl sig självt att en ettåring inte förstår någon skillnad? Vad vill du komma fram till?
    Läsa mitt första och andra inlägg kanske? Vet du inte själv vad du besvarar?
  • Axe

Jag tycker lisasali88 har helt rätt! Dock äter jag själv skit men kommer försöka hålla det från min dotter så mycket som möjligt. Det finns faktiskt ingen bra anledning att ge småbarn godis och annat skräp.

Svar på tråden Ni som ger era småbarn godis, chips och kakor..