• Anonym (Bekymmrad)

Ska man kontakta socialen?

Jag fick höra något från min 14-åriga dotter igår som jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Så hoppas någon här inne kan hjälpa mig.

Dottern kom hem och berättade om att en jämngammal skolkamrat hade berättat för henne att hon hade råkat tappa sin mobil i marken så hon fick spricka på sin skärm. Flickan gick hem och berättade det för sin pappa som tydligen var skitförbannad på henne och började skrika vilket ledde till att flickan skrek tillbaka på pappan. Då ska tydligen pappan sagt till flickan att skriker du igen så kommer du få stryk och jag skiter i om jag får fängelse. Flickan ska ha sagt hur kan du slå din egen dotter och han sa att han bryr sig inte och att han fått nog av henne och hon skulle vara ute inom en vecka. Igår så ska det bara varit 4 dagar. Flickan ska tydligen packat en stor väska som hon även hade med till skolan igår. Hon ska tydligen inte få någon middag hemma utan har dom senaste dagarna ätit hos en gemensam skolkompis till min dotter.

Jag vet sen tidigare att pappan i familjen kan vara hotfull då han har varit hotfull mot mig som ledde till att polisen vart inkopplad.

Enligt rykten så ska denna pappan vara beroende av smärtstillande tabletter. Jag har hört det från flera olika föräldrar men vet inte hur mycket som är sant.

Familjen har en son som är 17 år som har hållit på med droger tidigare men ska tydligen inte göra det nu vad jag vet eller har hört. Mamman bor ihop med pappan.

Vad ska man göra? Ska man kontakta sociala och göra en orosanmälan? 

• Svar på tråden Ska man kontakta socialen?
  • Anonym (Ja!)

Men självklart! Flickstackarn måste ju få hjälp! Pappan brister ju allvarligt som inte ger henne mat, och misshandlar henne psykiskt som hotar att kasta ut henne (även om han inte skulle mena allvar). Dessutom vet ju du att han kan vara hotfull. Socialtjänsten får bedöma allvaret i situationen, det är inte din sak. Däremot är det din sak som medmänniska att uppmärksamma dem på situationen.

• Anonym (Bekymmrad)
    Nu har jag kontaktat sociala och gjort en orosanmälan så jag hoppas att dom får någon hjälp. Fick jag veta någon mer information så skulle jag bara kontakta dom igen. dom tyckte att det var bra att jag ringde.
  • mfgr
    Anonym (Bekymmrad) skrev 2016-09-20 10:53:41 följande:
    Nu har jag kontaktat sociala och gjort en orosanmälan så jag hoppas att dom får någon hjälp. Fick jag veta någon mer information så skulle jag bara kontakta dom igen. dom tyckte att det var bra att jag ringde.
    Bra att du ringde!
  • Anonym (Mia)

Och du skrev tråden för att få råd?
    Inte för att bli klappad på axeln för att du är så duktig?

• Anonym (Ej oroad)

Jag tycker det var fel att göra en orosanmälan i detta fall. Du har bara andrahandsuppgifter och rykten som du återger, inget som du upplevt själv eller hört direkt av berörd person.

Det du refererar är att pappan sagt olämpliga saker till dottern i sin desperation över att hans tonåring uppenbart är ouppfostrad. Mängder av föräldrar säger dumma saker till sina barn som de egentligen inte menar, skulle alla sådana händelser leda till orosanmälningar skulle soc. svämmas över. Jag tycker att det du refererar är långt ifrån vad soc. bör få kännedom om. Påminner mig om Stasi i forna Östtyskland.

• Anonym (Ej oroad)

Jag skulle vilja lägga till att jag tycker att pappan reagerar och agerar på ett sätt som man kan förvänta sig av en god förälder. Han markerar tydligt att flckan gjort fel. Sedan är kanske inte allt han påstås ha sagt helt OK, men var kanske det bästa han kom att tänka på i stundens hetta.

Jag måste säga att jag tycker att det är fel med alla föräldrar som inte vågar säga ifrån när deras barn gör fel. Jag tror verkligen att man gör barnen en stor björntjänst om man inte försöker förmedla någon slags uppfostran till dem. Jag tror att de föräldrarna är mycket mer skadliga för barnen än de som på bästa sätt försöker uppfostra dem.

• Anonym (Ja!)

Och du verkar ju ha en väldigt märklig inställning till både föräldraskap och till socialtjänsten. Det är inte ts sak att utreda om det hon fått höra stämmer eller ej.det ska hon överlåta till socialtjänsten precis som hon gjort.

Och det är knappast god uppfostran att behandla sitt barn så som denna pappa gjort. Det räcker om hälften är sant så är det illa anser jag.

Anonym (Ej oroad) skrev 2016-09-20 15:18:45 följande:

Jag tycker det var fel att göra en orosanmälan i detta fall. Du har bara andrahandsuppgifter och rykten som du återger, inget som du upplevt själv eller hört direkt av berörd person.

Det du refererar är att pappan sagt olämpliga saker till dottern i sin desperation över att hans tonåring uppenbart är ouppfostrad. Mängder av föräldrar säger dumma saker till sina barn som de egentligen inte menar, skulle alla sådana händelser leda till orosanmälningar skulle soc. svämmas över. Jag tycker att det du refererar är långt ifrån vad soc. bör få kännedom om. Påminner mig om Stasi i forna Östtyskland.

• Anonym (Iller)
    Anonym (Ej oroad) skrev 2016-09-20 15:18:45 följande:

Det är ju inte alls bara andra-hands uppgifter. Han har ju till och med hotat ts. Alldeles oavsett så gjorde hon rätt. Om tjejen mår dåligt och hade en packad väska och inte törs gå hem så ska man anmäla.

Barnets mående är faktiskt viktigare än en kränkt förälder.
  • Anonym (Iller)
    Anonym (Ej oroad) skrev 2016-09-20 15:28:06 följande:

Jag skulle vilja lägga till att jag tycker att pappan reagerar och agerar på ett sätt som man kan förvänta sig av en god förälder. Han markerar tydligt att flckan gjort fel. Sedan är kanske inte allt han påstås ha sagt helt OK, men var kanske det bästa han kom att tänka på i stundens hetta.

Jag måste säga att jag tycker att det är fel med alla föräldrar som inte vågar säga ifrån när deras barn gör fel. Jag tror verkligen att man gör barnen en stor björntjänst om man inte försöker förmedla någon slags uppfostran till dem. Jag tror att de föräldrarna är mycket mer skadliga för barnen än de som på bästa sätt försöker uppfostra dem.

Har man gjort fel om man tappat en telefon? Då är alla dåliga människor. Det finns ingen, då menar jag INGEN anledning att hota ett barn med att bli utslängd eller inte få mat.
  • Anonym (Ej oroad)

TS har själv legat i konflikt med pappan som hon beskriver. Nu får hon höra ett löst rykte om honom och tar chansen att anmäla honom till soc. Inte särskilt snyggt om man uttrycker det snällt. Hämden är ljuv, eller hur TS? Hoppas att soc. har tillräcklig integritet för att förstå att du bara är ute efter att hämas!

• Anonym (Limo)
    Anonym (Ej oroad) skrev 2016-09-20 18:40:19 följande:

TS har själv legat i konflikt med pappan som hon beskriver. Nu får hon höra ett löst rykte om honom och tar chansen att anmäla honom till soc. Inte särskilt snyggt om man uttrycker det snällt. Hämden är ljuv, eller hur TS? Hoppas att soc. har tillräcklig integritet för att förstå att du bara är ute efter att hämas!

Exakt!
  • Anonym (Bekymmrad)
    Anonym (Ej oroad) skrev 2016-09-20 18:40:19 följande:

Nej jag är inte hämndlysten. Det här är därför jag tvekade om jag skulle ringa eller inte. Jag tänker på flickan. Sen fick jag se en del av konversationen på min dotters mobil och det hon hade sagt till mig hade denna flicka skrivit till andra. Jag valde att göra anmälan anonym så dom får aldrig veta att det var jag.
Svar på tråden Ska man kontakta socialen?