• Happymeal

Torka 7årings rumpa?

Är det normalt att en förälder torkar sin sjuårings rumpa efter h*n bajsat? Barnet är fullt kapabel att ta hand om detta själv sen minst två år tillbaka. Ingen torkade min rumpa när jag var 7 år och jag känner massa obehagliga känslor bara av att tänka på det. Vad anser ni?

• Svar på tråden Torka 7årings rumpa?
  • Kuddebarn

Om h*n är utvecklingsstörd kan jag ha förståelse.

• mormor 1965

Nu överdrivs det här, tycker jag. Vilken ålders barn har ni? Jag jobbar med 6 åringar och de flesta har just lärt sig eller håller på att lära sig att torka bajsrumpa själv. Kan riktigt bra tänka mig att det torkas hemma ett bra tag av gammal vana och bekvämlighet ännu. Minns nog att jag torkat nån 8 årings rumpa ännu där hemma i tiderna. Slö unge som ber att kaan du torka mamma.....

• GrönaDruvan

Vi får torka våran 7 åring ibland (väldigt sällan) när han är lös i magen. Då ropar han att det är så mycket bajs och handlar nog mest om att han inte vill och tycker det är äckligt. Han är inte det minsta utvecklingsstörd. Smart kille.

• Flisan79

Ett barn måste ju klara av att torka sig själv i skolan så de bör kunna det själva vid 6 år.

Jag torkat min 5 åring hemma men vet att hon sköter det själv på dagis...dock med varierat resultat. Men det är på g iaf.

Min snart 7 åring får jag inte ens vara inne på toaletten med när hon torkar sig och har inte varit sen hon var kanske 5. Hög integritet och det tycker jag är bra.

• Happymeal

Det här barnet ber aldrig om att bli torkad och blir det aldrig hos sin mamma eller på skolan/hos kompisar/någon annanstans, utan endast hos sin pappa varannan helg. Det är pappan som torkar barnet i rumpan. Att möjligtvis påminna hade varit okej; har du torkat ordentligt nu? Eller så. Men det känns lite äckligt att pappan gör så. (Jag är vän till mamman)

• mormor 1965

[quote=76987767][quote-nick]Flisan79 skrev 2016-09-20 21:17:00 följande:[/quote-nick]

Ett barn måste ju klara av att torka sig själv i skolan så de bör kunna det själva vid 6 år.

Jag torkat min 5 åring hemma men vet att hon sköter det själv på dagis...dock med varierat resultat. Men det är på g iaf.

Min snart 7 åring får jag inte ens vara inne på toaletten med när hon torkar sig och har inte varit sen hon var kanske 5. Hög integritet och det tycker jag är bra.

[/

Nu är det ju kanske inte frågan om att det inte kan utan att det är bekvämt att få det fixat hemma

Om det inte kan på riktigt så är det ju hög tid att öva.

• mormor 1965

[quote=76987807][quote-nick]Happymeal skrev 2016-09-20 21:26:29 följande:[/quote-nick]

Det här barnet ber aldrig om att bli torkad och blir det aldrig hos sin mamma eller på skolan/hos kompisar/någon annanstans, utan endast hos sin pappa varannan helg. Det är pappan som torkar barnet i rumpan. Att möjligtvis påminna hade varit okej; har du torkat ordentligt nu? Eller så. Men det känns lite äckligt att pappan gör så. (Jag är vän till mamman)

[/

En pappa som fastnat i en gammal roll och inte förstår bättre.... Mina barns pappa, när vi var frånskilda förbjöd vår yngsta dotter att gå över gatan själv där han bodde( vårt gamla hem) och då var hon typ 10 år redan, minst han hade liksom inte fattat att hon var äldre och duktigare redan.

• Linastrumpan

Haha, min 7åring är tokdålig på att torka sig så hon får sår i rumpan. Hon ropar alltid på mig o vill ha hjälp. I övrigt är hon skitsmart, räknar matte för åk 9 och läste som 6åring alla Harry Potterböcker, men torka sig i rumpan vette fasen när hon ska lära sig

• Asirna

Vid sju års ålder är ett barn full kapabel att torka sin egen rumpa.

• Tom Araya
    Happymeal skrev 2016-09-20 20:56:13 följande:

Är det normalt att en förälder torkar sin sjuårings rumpa efter h*n bajsat? Barnet är fullt kapabel att ta hand om detta själv sen minst två år tillbaka. Ingen torkade min rumpa när jag var 7 år och jag känner massa obehagliga känslor bara av att tänka på det. Vad anser ni?

Det är nog inte helt ovanligt, men borde kunna vänjas av i den åldern.
  • Blugirl

Jag torkar fortfarande min 7 åring, snart 8 i rumpan. Han tycker han klarar det bra själv, men nix....han gör inget bra jobb :)
    Kanske är det likadant med detta barn ts?

• mfgr

Hela vägen på förskola så torkas de men kan inte tänka mig att lärare går och torkar barnens rumpor faktiskt. I den åldern tycker jag att de bör vara försiktig med barnens integritet..(av andra iaf- men ja iaf snart av föräldrarna också). Känner du att hen fixar det själv så låt hen göra det och känna sig självständig. .förskollärare.

• Happymeal

Jag tänker också att det börjar bli en fråga om barnets integritet. Barnet gör ett bra jobb, givetvis händer det ibland att barnet slarvar, dock så sällan att man skulle kunna kalla det för sällsynt. som jag sa borde tillsyn vara på sin plats i såna fall om man vill hjälpa till som vuxen. Jag anser (tillsammans med mamman) att detta barnet är så pass självständigt att det känns "äckligt" och "kränkande" att torka h*ns rumpa.
    Av svaren här inne att döma anses det alltså okej/inte okej beroende på omständigheterna. Och jag ville bara kolla med er vad ni anser, inte för att det ni säger är lag, men för att få in lite olika synvinklar och perspektiv.

• Happymeal
    (rättar till från min förra kommentar)
    Varken mamman eller någon annan (utöver pappan) har ansett att de behövt hjälpa till vid bajstorkning. Så idag kan man säga att barnet klarar det utan problem. Barnet har aldrig haft symptom på att ha kvar bajs i underkläderna eller att det kliar eller klagande osv... 
  • gamlapappan
    Happymeal skrev 2016-09-21 13:23:53 följande:
    (rättar till från min förra kommentar)
    Varken mamman eller någon annan (utöver pappan) har ansett att de behövt hjälpa till vid bajstorkning. Så idag kan man säga att barnet klarar det utan problem. Barnet har aldrig haft symptom på att ha kvar bajs i underkläderna eller att det kliar eller klagande osv... 
    Vad jag kan läsa ut av det du skriver så tycker jag att det är helt OK att barnets pappa torkar det i rumpan. Jag tror inte det finns någon anledning alls till någon oro. Pappan kommer snart att upptäcka att barnet klarar det här själv och kommer att vara väldigt glad för att äntligen slippa.
  • Panduro

Lugn i byxan nu. Pappan ser väl inte att barnet håller på att bli stor. Reagerar mamman också på detta eller är det bara du? Har mamman påtalat det för pappan? Försök att inte se pedofiler i varje hörn..

• Haskel

Känns enorm överdrivet och curlande. 

Jag har själv gjort det sedan 3 års ålder. Detsamma gäller mina barn.

• Happymeal

Tror inte att pappan är pedofil. Tycker dock att det är kränkande mot barnet, samt känns som om han "tvingar" barnet till osjälvständighet (om det ens är ett ord, haha) ja, mamman har påtalat det flera gånger, han kommenterar det inte ens. Det är barnet som säger att h*n blir torkad i rumpan hos honom.
    Jag vet inte men jag känner lite som att, hade ni vilja bli torkad i rumpan efter ni bajsat? detta barn slutade med blöja för ca 4 år sedan och lärde sig vid 4,5år att torka sig själv, till en början blev det inte så bra gjort om man säger så, men det gick snabbt till h*n lärde sig. Minst ett år tillbaka har varit fläckfritt.
    Om inte annat så kan barnet detta helt själv och ber aldrig om att bli torkad. är det ändå okej att en förälder "tvingar" sig på och torkar en i röven?? vem ska det hjälpa? hur kan det ens vara bra anser ni som tycker att det är ok? eller är ni av åsikten att det är bra att någon annan torkar en? kanske ni också skulle föredra hjälp med bajstorkningen när ni är klara?

Svar på tråden Torka 7årings rumpa?