• Anonym (Uppgiven och orolig)

Förälder med psykisk ohälsa och missbruk vill få tillbaka boendet

Såhär är situationen : mitt barn som är 14 år bor sedan ett år med mig på heltid , 1,5 timme från hennes födelsestad där även hennes mamma bor. Under de två åren innan hon flyttade hit bodde vi i tredje hand i mammans stad, som akut lösning då det visat sig att mamman hade ett aktivt drickande och även bla hotat att ta livet av sig, hotat dottern med att soc skulle ta henne om hon berättade för mig om allt, osv. Riktigt kaos. Det uppdagades alltså efter flera år, vilket såklart var som en mardröm att jag inte förstått något. Dottern är väldigt bra på att dölja saker, som barn till missbrukare kan bli har jag lärt mig.

Anledningen till att vi nu flyttat till "min" stad är att det blev ohållbart, jag tog även tjänstledigt under de åren och pluggade på distans endast för att kunna vara med min dotter. Jag har sambo och bostadsrätt och jobb i "min" stad.

Innan missbruket osv uppdagades bodde dottern hos mamman på heltid och jag hade varannan helg. Jag har alltså haft henne på heltid i ca tre år nu.

Dottern är nu hos mamman varje helg, förutom periodvis då mamman varit inlagd på psyket i perioder (senast för knappt ett år sen) Dottern vill hemskt gärna vill träffa mamman mycket, de har en väldigt nära "kompisrelation" där dottern även tagit enormt mycket ansvar för mamman och bla tidigare fått ansvara för att ge mamman hennes mediciner (utan min vetskap) då hon var 10-12 år. Jag är orolig för att dottern har ett sorts "medberoende" i mammans mående och alkoholism, och att det spelar in i att hon nu vill flytta tillbaka till mamman.

Så- Nu till det akuta problemet. Min dotter trivs inte så bra i sin skola här, längtar till sitt gamla kompisgäng. I övrigt har vi det fint och mysigt, och hon har mer ytliga kompisar här, men hon mår mer och mer dåligt över detta. Mamman har nyligen sagt till henne att det går jättebra att flytta tillbaka till henne, utan att fråga mig. Dottern har helt låst sig i detta och tycker att jag förstör hennes liv ungefär när jag säger nej.

De menar båda att allt är förändrat nu, men jag har sett så många turer av detta att jag inte på några villkor vågar lämna över dottern i nuläget. De ses fn fredag em-måndag morgon, vilket jag tycker är en hel del.

Mamman begick flera självmordsförsök under förra året, var flera gånger full när dottern kom dit osv. Senast förra hösten var hon inlagd flera veckor och hon har forfarande hemsjukvård som ger hennes mediciner varje kväll osv. Dottern vet inte vidden av detta, utan bara att mamman mått dåligt psykiskt, varit inlagd osv. Hemsjukvården tror hon är till bara för att ge mammans antabus.

Mamman har nu talat om att hon tänker stämma mig på boendet. Hon har skaffat jurist osv och är aggressiv i tonen. Vi har inte pratat riktigt ordentligt sen hennes senaste sjukhusvistelse, delvis för att hon inte velat och delvis för att jag inte orkat.

Och jag undrar, eftersom dottern är så pass stor, och själv vill flytta tillbaka - vad tror ni utsikterna är att jag tvingas låta henne göra det?

Och finns det något jag kan göra?

Mycket tacksam för råd.

• Svar på tråden Förälder med psykisk ohälsa och missbruk vill få tillbaka boendet
  • Anonym (Hmmm)

Självklart ska du låta dottern flytta hem igen! Hon är uppväxt med sin mamma i deras stad och längtar hem!

Tycker synd om dottern om du motsätter dig och tvingar det gå till rätten.

Skärp dig och tänk på din dotters bästa!

Du får vara hur tveksam du vill, jag är inte här för att dividera om det, jag vill ha input kring den här eventuella rättsliga processen. Det har varit en jäkla massa turer hit och dit under åren, samtal och orosanmälningar (som jag fått ta del av som vårdnadshavare samt fått kontaktuppgifter till den sköterska som anmält. Anmälaren kan göra sig tillgänglig för barnets vårdnadshavare om anmälan ej är anonym, jag jobbar själv inom vården och har varit på den sidan också.) Jag har också en bra relation med dotterns morfar och mormor och vi delar den information vi behöver för att kunna bedöma min dotters bästa. 

Orosanmälningarna har inte lett till något eftersom de gjorts när dottern varit boende hos mig. De har alltså gjorts när mamman lagts in akut. 

Dottern trivs med oss och boendet säger hon, och jag tror det. men hon saknar framförallt kompisarna. Hon har nya vänner här men det är inte samma sak, vilket ju är förståeligt. Hon har stort trygghetsbehov, vilket ju också är lätt att fatta. Inga halvsyskon finns och dottern har känt min sambo sen hon själv var dagisbarn och de är nära och har en fin relation. 

Jag är som sagt rädd att dotterns oro för mamman också spelar in i att hon vill bo där, men det är ju en tolkning från min sida. Hon är ju också tonåring som såklart vill bo nära sina gamla vänner. 

--

Jag tog bort mitt tidigare svar ovan, till Anonym (Hmmm) eftersom det kändes helt bisarrt att jag ska försvara mig mot anklagelser från en vilt främmande utomstående. Skälet till att jag skriver här är för att få kontakt med folk som kanske varit med om något liknande eller är lite kunniga inom såna frågor och kan ge råd och perspektiv - inte för att mitt och dotterns liv ska fungera som någon dokusåpa för främlingar på internet. Folk som tycker till hit och dit kan jag hitta nere på torget om jag ville det, jag eftersöker information/kunnighet om familjerättsfall och mer underbyggda åsikter.

(och det är förstås också jättefint att få stöd av er som uttryckt det - stort tack! tack också ni som givit olika tänkbara prognoser för den här processen, även om de inte är till min fördel. Det är precis det jag behöver - information)

Men sen tänkte jag att vissa kanske avskräcks från att svara i tråden om de tror att jag är någon sorts "troll" som sitter här och hittar på, så jag skriver mitt svar igen.

--
    Anonym (Mia) skrev 2016-09-21 06:56:22 följande:
    Domstolen lyssnar på barnets åsikt och låter den väga olika tungt utifrån barnets mognad MEN sedan tar domstolen ett beslut utifrån barnets bästa. Det finns exempel på domar där Tingsrätten har dömt mot tonåringars vilja pga omständigheter hos föräldern.

TS, jag tycker att du ska anlita en egen advokat och ta en vända hos Tingsrätten. Du behöver helt enkelt göra allt i din makt för att dottern ska slippa vara mammans mamma och sköterska, din dotter är värd att få lägga sin kraft på sin skolgång för att kunna bygga en framtid. Finns det någon anhöriggrupp i närheten av er som hon kan gå i för att få stöd? Har ni provat terapi eller BUP?
    Tack för information och stöttande ord! Vi har haft en kontakt på BUP tidigare, men som dottern ville avsluta i 11-årsåldern, då hon bara ville blicka framåt och "inte prata så mycket om det jobbiga". Nu vill hon gärna ta upp kontakten igen dock, så vi väntar på att få en tid där. 
    Anonym (Jag) skrev 2016-09-20 23:20:09 följande:

Hej ts. Först vill jag säga att du verkar vara en mycket bra och engagerad förälder som sätter din dotters mående i första rum och på så sätt uppväger den andre förälderns tillkortakommanden. Och så vill jag också säga att utgången av en boendetvist inte alls behöver bli till mammans fördel. En 14 åring har visserligen en viss talan när det gäller vem hon vill bo hos men det handlar om två likvärdigt fungerande föräldrar. Din exfrus problem ligger mycket nära i tiden vilket i sig betyder en relativt hög risk att det kan upprepas inom närmaste framtiden vilket man definitivt tar i beaktande. En fjortonåring vare sig kan eller ska göra en sådan bedömning själv vilket man också beaktar. Jag skulle tro att din möjlighet att vinna boendet är relativt hög så ta fighten för din dotters skull så att hon får möjlighet att fortsätta sin tonår så tryggt och lugnt som möjligt. Kanske hon är för ung att förstå det nu då konsekvenstänket inte är fullt utvecklat ännu men senare så kommer hon förstå.

Tack, du sätter ord på många av mina tankar och känslor här! 
    Anonym (juni) skrev 2016-09-20 22:55:43 följande:

Låt det gå till rätten och se vad utgången blir där. Därefter kan du tänka i vidare banor om att flytta.

Tack för din input, du verkar kunnig om det här? Det verkar logiskt att göra som du föreslår, samtidigt är jag delvis tveksam till det - ifall det är så att man definitivt kommer gå på dotterns åsikt (som du också skrev tidigare). Om det säkert är så funderar jag på om det är värt att utsätta henne / oss som familj för en rättegång. 

Samtidigt vill jag kämpa för nuvarande upplägg, där dottern träffar båda föräldrar, men jag har huvudansvar för vardagen (och mamman och dottern kan ha lyxiga avspända helger ihop, vilket tycks funka nu sen i vintras) Skulle allting krascha igen så påverkar det ju inte dotterns vardag och rutiner, även om det såklart är jättejobbigt för henne ändå varje gång det hänt. Så jag skulle vilja försöka alla utvägar för att få behålla det här upplägget i alla fall ett tag till. 

Kanske att dottern skulle ha lättare att "landa i" den här skolmiljön också, om vi bestämde en tidsram för den (t.ex högstadiet ut) Hon har trots allt ett aktivt umgänge här, kompisar som kommer hit på middag osv, och träffar sina gamla vänner på helgerna. 

Självklart är det inte en perfekt lösning, men på det här viset är hon i alla fall trygg och kan leva sitt liv oberoende av mammans svängningar. 

Så tänker jag. Men det här är väldigt svårt. Jag funderar över hur pass uppslitande en ev rättegång kan bli. Huvudmålet på lång sikt är ju att få till en BRA relation oss föräldrar emellan, och då kanske en rättstvist inte är en bra väg.... Men som det är nu kan vi knappt kommunicera överhuvudtaget, trots många långa perioder av samarbetssamtal, vi har så helt olika syn på läget. 

Samtidigt vet jag att jag inte kommer kunna leva med att släppa min dotter till en miljö som jag tror (och menar mig ha goda belägg för) är osäker och kan bli riktigt otrygg. 
  • Anonym (.)

Om inte din dotter vet vidden av hennes mammas missbruk och ohälsa (som ju är grunden till dina beslut) så är det kanske dags att berätta det. Hon är 14 år och behöver nog förstå hur du resonerar för att inte känna att besluten är godtyckliga och orättvisa.

• Anonym (rr)

Det är inte alls något konstigt om TS fått info från soc,det gäller ju hans eget barn. Min sambo var med om en utredning ganska nyligen då barnens mamma blev orosanmäld av skolan. Eftersom barnen har två boenden blev ju båda med i utredningen. Min sambo fick kopia på alla anteckningar från alla samtalen, även de med exet, och hon fick detsamma. Det var ingen diskussion utan det får man när det gäller ens egna barn. Det är ju barnens situation som utreds, inte en enskild förälder. 

Visst lyssnar man på en 14-åring men det är inte på något vis så att en 14-åring får bestämma. Är man inte myndig får man inte bestämma enligt lagen. 

I detta fall TS, låter det som om du har mycket som talar till din fördel. Jag tycker du ska berätta lite för dottern, mer än hon vet, utan att skuldbelägga mamman, men förklara hur besvärligt det är och att det är svårt vara förälder när man mår som mamman gör. Kanske skulle du också be dottern läsa på lite om medberoende. Kuling.nu är en sida för ungdomar med sjuka föräldrar. Du kanske kan titta där om det är något som du tror hon ska läsa. 

Har inte läst precis alla inlägg men skaffa dig juridisk ombud, du också. 

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Uppgiven och orolig) skrev 2016-09-21 00:32:39 följande:

(Och det är det jag menar med att jag tycker att de får träffas en hel del, det är ju i princip tre dagar mot 4,5 hos mig)

Med andra ord bor tlaen växelvis mellan er. Det

Är helt naturligt att avsluta växelvis boende i hennes ålder. Är du själv sugen på att ha henne boende med dig 365 dagar per år? Är du medveten om hur besvärligt det blir om det är emot hennes vilja och hur galet det lär se ut i rätten att du anser att mamman är bra nog att bo med växelvis, varje helg, men fast i ett missbruk (enligt dig), resterande tid?
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Uppgiven och orolig) skrev 2016-09-21 11:22:51 följande:

Du får vara hur tveksam du vill, jag är inte här för att dividera om det, jag vill ha input kring den här eventuella rättsliga processen. Det har varit en jäkla massa turer hit och dit under åren, samtal och orosanmälningar (som jag fått ta del av som vårdnadshavare samt fått kontaktuppgifter till den sköterska som anmält. Anmälaren kan göra sig tillgänglig för barnets vårdnadshavare om anmälan ej är anonym, jag jobbar själv inom vården och har varit på den sidan också.) Jag har också en bra relation med dotterns morfar och mormor och vi delar den information vi behöver för att kunna bedöma min dotters bästa. Orosanmälningarna har inte lett till något eftersom de gjorts när dottern varit boende hos mig. De har alltså gjorts när mamman lagts in akut. Dottern trivs med oss och boendet säger hon, och jag tror det. men hon saknar framförallt kompisarna. Hon har nya vänner här men det är inte samma sak, vilket ju är förståeligt. Hon har stort trygghetsbehov, vilket ju också är lätt att fatta. Inga halvsyskon finns och dottern har känt min sambo sen hon själv var dagisbarn och de är nära och har en fin relation. Jag är som sagt rädd att dotterns oro för mamman också spelar in i att hon vill bo där, men det är ju en tolkning från min sida. Hon är ju också tonåring som såklart vill bo nära sina gamla vänner. 

--

Jag tog bort mitt tidigare svar ovan, till Anonym (Hmmm) eftersom det kändes helt bisarrt att jag ska försvara mig mot anklagelser från en vilt främmande utomstående. Skälet till att jag skriver här är för att få kontakt med folk som kanske varit med om något liknande eller är lite kunniga inom såna frågor och kan ge råd och perspektiv - inte för att mitt och dotterns liv ska fungera som någon dokusåpa för främlingar på internet. Folk som tycker till hit och dit kan jag hitta nere på torget om jag ville det, jag eftersöker information/kunnighet om familjerättsfall och mer underbyggda åsikter.

(och det är förstås också jättefint att få stöd av er som uttryckt det - stort tack! tack också ni som givit olika tänkbara prognoser för den här processen, även om de inte är till min fördel. Det är precis det jag behöver - information)

Men sen tänkte jag att vissa kanske avskräcks från att svara i tråden om de tror att jag är någon sorts "troll" som sitter här och hittar på, så jag skriver mitt svar igen.

--

Ditt stora problem är att du saknar fakta. All din oro baseras på hörsägen. Socialtjänsten har inte funnit skäl för åtgärder. Du får nog svälja vad du tycker och fokusera på fakta om du tar striden i domstol. det är inte för att ifrågasätta dig utan för att hjälpa dig att se fakta som jag har frågat och svarat utifrån min egen erfarenhet.

Ja

Anonym (Hmmmm) skrev 2016-09-21 13:29:46 följande:

Är helt naturligt att avsluta växelvis boende i hennes ålder. Är du själv sugen på att ha henne boende med dig 365 dagar per år? Är du medveten om hur besvärligt det blir om det är emot hennes vilja och hur galet det lär se ut i rätten att du anser att mamman är bra nog att bo med växelvis, varje helg, men fast i ett missbruk (enligt dig), resterande tid?

Ja det ser kanske konstigt ut, men om du är intresserad kan du läsa ovan hur jag resonerar. Jag har försökt möta min dotters behov och vilja att umgås med sin mamma, tråkigt om detta skulle användas "mot mig" nu, men jag förstår din poäng.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar, det är klart att jag jättegärna skulle träffa min dotter varje dag om det hade varit möjligt? Så har ju alla sammanboende familjer.
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-09-21 13:35:23 följande:

Ditt stora problem är att du saknar fakta. All din oro baseras på hörsägen. Socialtjänsten har inte funnit skäl för åtgärder. Du får nog svälja vad du tycker och fokusera på fakta om du tar striden i domstol. det är inte för att ifrågasätta dig utan för att hjälpa dig att se fakta som jag har frågat och svarat utifrån min egen erfarenhet.

Ja jag antar att det stämmer. Jag vet tyvärr inte hur jag ska skaffa hårda fakta när det gäller saker som sagts osv som min dotter berättat för mig. Sen finns ju fakta i form av inskrivningar i vården osv, men jag vet inte om det gör från eller till.

Jag ska undersöka hur man ser på orosanmälningarna som gjorts efter flytten till mig, anledningen till att de inte ledde till något var som jag förstår att dottern är i min vård och därför inte påverkas direkt av mammans status. Hade dottern varit fortsatt boende där under de perioderna hade det ju blivit väldigt mycket mer problematiskt. (Och det är det jag vill undvika i framtiden, tills mamman är mer stabil)
    Anonym (rr) skrev 2016-09-21 13:25:51 följande:

Det är inte alls något konstigt om TS fått info från soc,det gäller ju hans eget barn. Min sambo var med om en utredning ganska nyligen då barnens mamma blev orosanmäld av skolan. Eftersom barnen har två boenden blev ju båda med i utredningen. Min sambo fick kopia på alla anteckningar från alla samtalen, även de med exet, och hon fick detsamma. Det var ingen diskussion utan det får man när det gäller ens egna barn. Det är ju barnens situation som utreds, inte en enskild förälder. 

Visst lyssnar man på en 14-åring men det är inte på något vis så att en 14-åring får bestämma. Är man inte myndig får man inte bestämma enligt lagen. 

I detta fall TS, låter det som om du har mycket som talar till din fördel. Jag tycker du ska berätta lite för dottern, mer än hon vet, utan att skuldbelägga mamman, men förklara hur besvärligt det är och att det är svårt vara förälder när man mår som mamman gör. Kanske skulle du också be dottern läsa på lite om medberoende. Kuling.nu är en sida för ungdomar med sjuka föräldrar. Du kanske kan titta där om det är något som du tror hon ska läsa. 

Har inte läst precis alla inlägg men skaffa dig juridisk ombud, du också. 

Stort tack för bra tips! Ska kolla in Kuling-sidan direkt.
    Anonym (.) skrev 2016-09-21 13:15:26 följande:

Om inte din dotter vet vidden av hennes mammas missbruk och ohälsa (som ju är grunden till dina beslut) så är det kanske dags att berätta det. Hon är 14 år och behöver nog förstå hur du resonerar för att inte känna att besluten är godtyckliga och orättvisa.

Ja det tror jag också vore bra. Det har varit en stor diskussion, där också morföräldrarna och mamman varit inblandade, och vi även fått rådgivning från skolkurator och tillsammans landat i att det skapar ännu mer oro för dottern att få veta vidden av mammans problem (framförallt överdoser av medicin och rena självmordsförsök) Dottern är mycket orolig som det är, ringer mamman flera gånger om dagen för att kolla läget osv.

Men visst måste vi berätta förr eller senare, och det har hela tiden känts lite märkligt att undanhålla saker från henne. Jag får ta upp det en vända till.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-09-21 13:29:46 följande:

Är du på riktigt?

Självklart ska man ju inte fullt ut ta mamman från dottern. Men någon behöver ju ha det större ansvaret (där skola finns, där majoriteten av boendet finns, där det vardagliga livet finns osv). Och det bör nog efter vad jag läser, vara hos pappan. Mamman är sjuk. Och sjuka människor ska inte uppfostra barn. Och en 14 åring är inte gammal nog att kunna avgöra vad som är hennes bästa långsiktigt i det här läget. Hon kan inte förstå konsekvenserna av att bo med en sjuk mamma. 

Vanligtvis anser jag att det bästa är att ha lika mycket tillgång till båda föräldrarna när man uppnått en viss ålder. Men det gäller inte om en av dem är missbrukare, eller psyk sjuk. 

Dock så behöver Ts förklara lite mer ingående för sin dotter varför han inte går med på det. Hon kommer kanske inte gilla det, men dom flesta tonåringar sätter sig emot föräldrars beslut titt som tätt. Men som den vuxna så hamnar man ibland ta beslut för sina barn som inte är lätta, för att dom ska må bra.

Men rent juridiskt behöver du nog inte göra något innan mamman stämmer dig på boendet. Om du tror det finns en möjlighet hon inte gör det, så vänta.

Eventuellt kan du ju försöka kompromissa med dottern..tex kanske kan hon åka och träffa sina gamla kompisar 1 extra kväll varannan vecka? Åka efter skolan, och komma tillbaka följande morgon? 
Svar på tråden Förälder med psykisk ohälsa och missbruk vill få tillbaka boendet