• rocky0278

Köpråd ~ Familjebil <30.000:-

Är helt ny på familjeliv.se så jag vet inte om jag lägger tråden på rätt plats, mod får gärna flytta/säga till om jag gjort fel 

Här är jag och söker tips på prisvärda bilar för max 30.000:- kom gärna med för/nackdelar!

De krav jag har är : Kombi(ska rymma kärring, två barnstolar + vagn och ha plats för annat), soppasnål(under litern), billig skatt och försäkring.

De bilar jag kikat på är : 

SAAB 9-5

SCODA OCTAVIA 

VW PASSAT 

Vad kan ni säga om dessa? 

Ni får som sagt komma med båda för och nackdelar,  tips om andra bilar osv.

Det blir min första bil, jag har tummen mitt i handen och vill att allt bara ska funka ???? vad ska jag se upp för? Vad ska jag kolla efter? Lönar det sig att handla av bilhandlare eller går det lika bra med privatperson? Som sagt,  jag är helt ny och fattar ingenting vad gäller bilar ????

/ Rocky

• Svar på tråden Köpråd ~ Familjebil <30.000:-
  • StevenDiese
    Rabarbapuppa skrev 2016-09-23 10:43:56 följande:

En bil i den prisklassen ska för det första köpas privat. 
    Om den handlas av handlare kan man ju räkna ut i vilken prisklass bilen verkligen ligger i, om man skalar bort handlarens marginal. Undvik.
    För det andra, en bil i den prisklassen och inte ha en susning om bilar/reparationer - mnja, det är ingen höjdarkombination. Jag lider lite med TS där.
    Jag kör själv enbart bilar i den prisklassen och gör allting själv. Då blir det ekonomi i det. Jag noterade för övrigt att den bil jag kört de senaste 4 åren gett mig ett värdetapp på ca 5 kr milen. Detta har jag jämfört med en kamrat som har nästan ny bil, och hans tapp är 4 ggr högre, alltså 20 kr per mil. Så på så vis förordar ju jag bilar i de lite lägre prisklasserna. Men som sagt, man brukar få ta tag i det själv annars blir det ingen ekonomi. 

ALLA bilar behöver underhåll och reparationer och byte av slitna delar och i viss mån felsökning när de börjar komma upp i åren och miltalen. Det är inte evighetsmaskiner. Om en bil köps NY, är sannolikheten att det uppträder fel pga förslitning av komponenter naturligtvis mindre, och dessutom finns garantier o liknande kvar mot sådant. En bil runt 30K där man inte kan något själv kommer kräva verkstad för i stort sett allting som uppkommer med användandet och miltalet. Så grunden är naturligtvis att köpa en erkänt bra bil/märke för att minimera fel som beror på kvalitetsbrister, men service och reparationsbehovet kvarstår ju naturligtvis och det är här man bör budgetera och ha ekonomiska reserver om man inte själv kan fixa/meka. 

Givet att det går att få en V70 för 30 lax är det nog ett bra val. Likaså Saab 9-5 tror jag kan vara nåt. Men under litern, nja.. i bästa fall.

Men ärligt talat fattar jag inte folks fokus på förbrukningen när vi pratar bilar i den här prisklassen. Här är vi ju redan i "riskzonen" för större reparationer och underhåll som garanterat skulle/kommer monetärt överstiga den tänkta bränsleförbrukningen. 
    Jag skulle inte haft med förbrukningen i kravbilden, det är andra parametrar som styr för mig när vi pratar denna prisklass. 

/Puppa.

Kloka ord. Håller med!
  • Stora familjen

Hej

Ville behöver en 7 sitsig bil men vi måste få plats med barnvagnen oxå.

Vi har funderingar på wv touran el Volvo xc90

Vilken ä bäst o billigast på alla sätt och vis????

• Ewald01
    Stora familjen skrev 2016-09-30 17:09:33 följande:

Hej

Ville behöver en 7 sitsig bil men vi måste få plats med barnvagnen oxå.

Vi har funderingar på wv touran el Volvo xc90

Vilken ä bäst o billigast på alla sätt och vis????

Tror inte du far dessa bilar för under 30 000 SEK ... eller räknar du i EUR Cool?
  • fjanten

Opel Astra, -04, -05 och -06 brukar oftast vara under 30.000. Viktigt dock att se till att kamremmen bytts hyfsat nyligen! Har den inte bytts nyligen så får man göra det själv (typ 4500kr på mekonomen). Så i sådant fall får man pruta om den som säljer ska ha för mycket och hänvisa till att man blir tvungen att byta kamremmen.

Annars är astror jättebra! Snåla i drift, hyfsat låg skatt, riktigt bra rostskydd, stort bagage (vi får plats med syskonvagn, golfbag, ett gäng shoppingkassar och så samtidigt). Bra utrymme i baksätet. Bra familjebil tycker jag!

Vi har köpt den som extrabil för de tillfällen vi behöver få plats med massa packning, två barn samt vagn.

• Rabarbapuppa
    Ewald01 skrev 2016-10-02 16:22:21 följande:

Under 30.000 :- .... antar att du menar under 30 000 SEK

Hmm ....Hyundai Lantra -00 för ca. 10 000 SEK Glad
    www.blocket.se/stockholm/Rymmlig_Hyundai_Elentra_Skattad_och_Besiktad_68632413.htm&w=1&last=1

eller Mitsubishi Lancer -04 för 18 500 SEK

www.blocket.se/alvsborg/Mitsubishi_Lancer_1_6_Ny_kamrem_Besk_till_17__69387275.htm&w=3

Faiblesse för skumma röda asiat-kombis innan 00-talet?

Åk till Mjölby och köp en vettig Volvo:

www.blocket.se/ostergotland/Volvo_V70_2_4_69433189.htm&w=3

/Puppa

• Rabarbapuppa
    Ewald01 skrev 2016-10-03 17:06:45 följande:
    Ja, denna Volvo är ett bra köp! 
    Mjo, men lite skum historik märker jag nu.
    Har bytt ägare 2002-09-27 sen finns ingenting registrerat på den, ingen besiktning eller nånting, förrän 2013-03.12 och 10.575 mil. 

Behöver ju inte vara nåt speciellt men man kan ju fråga.

/Puppa
  • Ewald01
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-04 09:22:55 följande:
    Mjo, men lite skum historik märker jag nu.
    Har bytt ägare 2002-09-27 sen finns ingenting registrerat på den, ingen besiktning eller nånting, förrän 2013-03.12 och 10.575 mil. 

Behöver ju inte vara nåt speciellt men man kan ju fråga.

/Puppa
    Hmm ... var kollade du?

Jag kollade på bildelsbasen. Bilen blev tillverkad i augusti 2002 enlig min information. Vilken information saknar du? Kanske är det ngn EU-importerad bil. Ingen aning.

www.bildelsbasen.se/&searchmode=2&regnr=TPA114

TPA114 - Regnummersökning

Modell:
    Pil VOLVO V70 00-04
    Felaktig träff?

Chassinr:
    YV1SW65P22126____

Tillverkad:
    200208

• Rabarbapuppa
    Ewald01 skrev 2016-10-04 18:05:14 följande:
    Hmm ... var kollade du?

Jag kollade på bildelsbasen. Bilen blev tillverkad i augusti 2002 enlig min information. Vilken information saknar du? Kanske är det ngn EU-importerad bil. Ingen aning.

www.bildelsbasen.se/&searchmode=2&regnr=TPA114

TPA114 - Regnummersökning
    Modell:
    Pil VOLVO V70 00-04
    Felaktig träff?

Chassinr:
    YV1SW65P22126____

Tillverkad:
    200208

Nej den är inte importerad.

Det saknas uppgifter om eventuella ägarbyten och besiktningar, mellan 2002-09-27 och 2013-03-12. Det är 11 års "tystnad" så att säga. 

Kollade med Biluppgifter. 
    Nu är den såld iaf verkar det som.

/Puppa

Svar på tråden Köpråd ~ Familjebil <30.000:-