• Patricia1107

Grav havandeskapsförgiftning

Någon som varit gravid flera gånger och haft grav havendeskapsförgiftning? Jag fick mitt första barn för 3 månader sen och hade lite förhöjt blodtryck från v.31 men inget protein i urinet eller andra problem. Bm ville ändå att ja skulle hålla koll på blodtrycket för säkerhetsskull. Hade också tidvis huvudvärk men jobbar som sjukskötare och är spänd i nacken och får ofta därför huvudvärk så jag kopplade inte dessa.

I vecka 35 åkte jag in till sjukhuset för en koll då blodtrycket stigit lite till, de slutade med akut kejsarsnitt då man konsterade att bebisen inte växt på ~5 veckor samt att jag hade en "gömd" havandeskapsförgiftning. Jag hamnade sen in på intensiven 1 vecka då förgiftningen blev värre efter att hon var född. Njurarna och levern höll på att ge upp, jag miste närmare 2 liter blod, samlade vätska och fick andnöd och sen fick jag även dic (en sorts blödarsjukdom) Läget var alltså inge vidare men är nu frisk igen.

Oj, blev långt dehär. De ja sku fråga var om nån blivit gravid igen efter en havandeskapsförgiftning och har ni isåfall drabbats igen? Är lite nervös över att skaffa fler barn pga detta..

• Svar på tråden Grav havandeskapsförgiftning
  • Trippelmamma76

Förslag: ändra så att folk kan svara anonymt i och med att det är rätt så privat med sjukdomshistoria för många.

• Det kommer bli bra

Jag drabbades igen, men fick också redan från början av graviditeten gå hos spec-mödravården 1 g/v så att det hölls koll på mig. Båda barnen mår bara bra, men med första var min historia lite som din - dramatisk och traumatisk - och blodtrycket höll i sig som förhöjt 3 månader efter förlossning. Med andra var allt mer under kontroll och jag medicinerades från start. 

• Patricia1107

Tack för svar @detkommerattblibra :) Låter ju bra att allt gick bra! Jag har också blivit lovad täta kontroller samt extra ultraljud om jag blir gravid på nytt, men är ändå lite nervös över att drabbas igen.