• Patricia1107

Grav havandeskapsförgiftning

Någon som varit gravid flera gånger och haft grav havendeskapsförgiftning? Jag fick mitt första barn för 3 månader sen och hade lite förhöjt blodtryck från v.31 men inget protein i urinet eller andra problem. Bm ville ändå att ja skulle hålla koll på blodtrycket för säkerhetsskull. Hade också tidvis huvudvärk men jobbar som sjukskötare och är spänd i nacken och får ofta därför huvudvärk så jag kopplade inte dessa.

I vecka 35 åkte jag in till sjukhuset för en koll då blodtrycket stigit lite till, de slutade med akut kejsarsnitt då man konsterade att bebisen inte växt på ~5 veckor samt att jag hade en "gömd" havandeskapsförgiftning. Jag hamnade sen in på intensiven 1 vecka då förgiftningen blev värre efter att hon var född. Njurarna och levern höll på att ge upp, jag miste närmare 2 liter blod, samlade vätska och fick andnöd och sen fick jag även dic (en sorts blödarsjukdom) Läget var alltså inge vidare men är nu frisk igen.

Oj, blev långt dehär. De ja sku fråga var om nån blivit gravid igen efter en havandeskapsförgiftning och har ni isåfall drabbats igen? Är lite nervös över att skaffa fler barn pga detta..

• Svar på tråden Grav havandeskapsförgiftning
  • Trippelmamma76

Förslag: ändra så att folk kan svara anonymt i och med att det är rätt så privat med sjukdomshistoria för många.

• Det kommer bli bra

Jag drabbades igen, men fick också redan från början av graviditeten gå hos spec-mödravården 1 g/v så att det hölls koll på mig. Båda barnen mår bara bra, men med första var min historia lite som din - dramatisk och traumatisk - och blodtrycket höll i sig som förhöjt 3 månader efter förlossning. Med andra var allt mer under kontroll och jag medicinerades från start. 

• Patricia1107

Tack för svar @detkommerattblibra :) Låter ju bra att allt gick bra! Jag har också blivit lovad täta kontroller samt extra ultraljud om jag blir gravid på nytt, men är ändå lite nervös över att drabbas igen.

@trippelmamma76 absolut, men hur gör man?

• Pyspunkan

Hej!

Jag har haft grav havandeskapsförgiftning två av mina tre graviditeter. Den ena började vecka 33 med akut ks vecka 36. Den andra började runt vecka 22, med akut ks vecka 24. Jag var eg sjukast första gången, men det barnet klarade sig bättre. Den som kom vecka 24 var kraftigt påverkad och svävade mellan liv och död i nästan ett år. 

Nu funderar vi på ett barn till. Vet inte om vi ska våga....

• Tränande mamma

Japp. Blev akut dålig med snabbt förlopp vilket tillslut resulterade i en lungemboli.

Är gravid nu med andra barnet, står under noggrann kontroll och är inte speciellt orolig, jag vet vilka symptom jag ska reagera på.

Den enda faktorn som oroar mig är om jag skulle bli sjuk i tidigt skede. (Är halvvägs genom grav nu)

• Pyspunkan
    Tränande mamma skrev 2017-01-17 21:13:35 följande:

Japp. Blev akut dålig med snabbt förlopp vilket tillslut resulterade i en lungemboli.

Är gravid nu med andra barnet, står under noggrann kontroll och är inte speciellt orolig, jag vet vilka symptom jag ska reagera på.

Den enda faktorn som oroar mig är om jag skulle bli sjuk i tidigt skede. (Är halvvägs genom grav nu)

Jobbigt med lungemboli! Skönt att du är halvvägs nu iaf och känner dig trygg med symtom som du ska titta efter. Vecka 22 klarar de ju nuförtiden och det är ju positivt!
  • Tussilago6

Jag fick hellp under min första graviditet, födde en flicka med akutsnitt i v.29. Andra graviditeten fick jag en mer hanterbar havandeskapsförgiftning och gick ända till v.37. Har fött tre barn efter det och varit frisk under graviditeterna! Så för mig har det gått bättre och bättre. Nu är jag gravid igen men lite orolig då det är en ny pappa i bilden vilket vissa menar ökar risken för återfall...

• Pyspunkan
    Tussilago6 skrev 2017-01-18 06:36:54 följande:

Jag fick hellp under min första graviditet, födde en flicka med akutsnitt i v.29. Andra graviditeten fick jag en mer hanterbar havandeskapsförgiftning och gick ända till v.37. Har fött tre barn efter det och varit frisk under graviditeterna! Så för mig har det gått bättre och bättre. Nu är jag gravid igen men lite orolig då det är en ny pappa i bilden vilket vissa menar ökar risken för återfall...

Får du Trombyl nu eller? Jag beundrar er som är så modiga och vågar bli gravida igen! Blir samtidigt peppad att det faktiskt GÅR att både överleva och få med sig ett friskt barn hem. Jag trodde inte det sist och min man är så orolig att förlora mig. Men nu känns det ju mer positivt när man läser här. Men så fort jag läser någon annanstans (som när jag nyss goglade Hellp eftersom jag glömt vad det exakt är) så får jag PANIK. Känns ju knappt som att man vågar bli gravid även med en okomplicerad bakgrund :-O Man ska nog inte googla så mycket . 
  • Tussilago6
    Pyspunkan skrev 2017-01-19 21:08:13 följande:

Får du Trombyl nu eller? Jag beundrar er som är så modiga och vågar bli gravida igen! Blir samtidigt peppad att det faktiskt GÅR att både överleva och få med sig ett friskt barn hem. Jag trodde inte det sist och min man är så orolig att förlora mig. Men nu känns det ju mer positivt när man läser här. Men så fort jag läser någon annanstans (som när jag nyss goglade Hellp eftersom jag glömt vad det exakt är) så får jag PANIK. Känns ju knappt som att man vågar bli gravid även med en okomplicerad bakgrund :-O Man ska nog inte googla så mycket . 

Jag tänker så här: att nu vet man ju om att man hör till en riskgrupp, mödravården har koll på en, man är mer påläst och uppmärksam. Risken var ju betydligt större första gången när man inget visste, men det gick ändå "bra" tillslut. Bra är väl iofs en definitionsfråga, men vi klarade oss ju. Jag var ung när jag fick första, och fick andra ganska tätt inpå. Jag kände mig snuvad på graviditeten och förlossningen och ville liksom ha en ny chans, den känslan blev större än rädslan.

Japp, får trombyl nu, fast har inte börjat än för jag är bara i v.10.
Svar på tråden Grav havandeskapsförgiftning