• Gravitation

Feber vid förkylningar!?

Brukar era barn få feber när de är förkylda?

Varför jag undrar är för att vi har en tvååring som haft en del öroninflammationer och de har nästan alltid kommit vid en förkylning och då har hon haft feber.

Någon gång har hon inte haft feber vid förkylning , och någon gång har hon haft utan det blivit öroninflammation.

Nu är hon snuvig igen sedan ett par dagar tillbaka, och inatt fick hon feber som hon även haft idag...grejen är att hon aldrig visar att hon har öroninflammation utan vi har först upptäckt det när trumhinnan spruckit. Frågar om hon har ont i öronen men hon säger nej.

Känns ju inte bra att det ofta går så långt att trumhinnan spricker, samtidigt kan jag ju inte springa till läkaren med henne så fort hon är förkyld.

Så, är feber vanligt vid förkylningar ? Fått för mig det är vanligast när de är mindre....

• Svar på tråden Feber vid förkylningar!?
  • lövet2

I den åldern har mina barn haft feber vid varenda förkylning, i stort sett.

• MammaJD

Förstår hur du tänker men det går nog inte att gå på febern för att veta om hon har öroninflammation... Mina har också ibland haft feber och ibland inte. När din har haft öroninflammation- har det inte funnits några andra tecken då? Sovit sämre till exempel?

• Gravitation
    MammaJD skrev 2016-09-25 20:52:47 följande:

Förstår hur du tänker men det går nog inte att gå på febern för att veta om hon har öroninflammation... Mina har också ibland haft feber och ibland inte. När din har haft öroninflammation- har det inte funnits några andra tecken då? Sovit sämre till exempel?

Hon sover sämre jo, men det gör hon även vid vanlig förkylning, så kan inte skilja vad det beror på.

Inga tecken att hon tar sig för öronen, har försökt trycka lite lätt på en punkt som tydligen är känslig för att se om hon reagerar men nej, och det har hon inte gjort nämnvärt tidigare gånger heller, så det är jättesvårt att veta .

Hon reagerar heller inte värre av att lägga sig ner, brukar ju göra ondare då.

Men tack för alla svar!
  • Aileen Allannah

En otit kan ju också ha ett väldigt snabbt förlopp, även om du åker till läkaren med henne kan öronen se fina ut just där och då, för att sen gå sönder några timmar senare.

• Gravitation
    Aileen Allannah skrev 2016-09-25 21:04:09 följande:

En otit kan ju också ha ett väldigt snabbt förlopp, även om du åker till läkaren med henne kan öronen se fina ut just där och då, för att sen gå sönder några timmar senare.

Jo jag vet, har hänt. Vi var hos läkaren för hon hade haft feber ett par dagar och verkade ha ont, hon sa att hon var röd i öronen och det kunde bli en öroninflammation om vi hade otur.
    Dagen efter sprack trumhinnan.

Finns det några risker om trumhinnan spricker flera gånger? Någon som vet? Nu har det varit olika så det är inte jämt samma som spricker.
  • Aileen Allannah

Varje gång trumhinnan spricker så ska den ju läka ihop och det kan ge ärrbildningar och nedsatt hörsel. Men om det inte är så att hon får perforerad trumhinna en gång i månaden typ så är det ingen stor risk. Man brukar få göra ett hörseltest några månader efter att man haft en otit.

• Gravitation

Hon har aldrig gjort något, vi skulle gjort men sedan flyttade vi till ny stad och det kom väl bort sig.

Men ska absolut tänka på det om det händer igen.

• Gravitation
    Aileen Allannah skrev 2016-09-25 21:27:02 följande:

Hur ofta har hon öroninflammation?

Hon hade förra hösten eller  vintern 2 st, ...som sprack, ena örat ena gången och andra nästa. Sedan har hon haft dubbelsidig men då sprack det inte tror jag inte...de två som sprack var rätt täta...

jag minns inte

Men ska absolut kolla hörseln om det händer igen somsagt.
  • Aileen Allannah

Då är det inte så många alltså. Men absolut, säger de inget om hörselkontroll nästa gång så ta upp det.

Svar på tråden Feber vid förkylningar!?