• eessica

Vi som ska bli föräldrar för första gången

Hej!
    Är 22år och sambon 25år.
    Vi fick precis reda på att vi väntar vårat förat barn tillsammans. Det är väldigt tidigt.
    Så detta är en tråd för alla som går igenom samma sak och har frågor eller svar på saker så vi kan diskutera det.
    Som exempel: när ska vi berätta eller vad får eller vi inte får äta.
     hälsningar
    Jessica

• Svar på tråden Vi som ska bli föräldrar för första gången
  • Väääntan

Hej!! Jag är också gravid i vecka 13 med första barnet. Är 30 år å är första barnet. Ska göra ultraljudet för kub test idag så de är lite nervös här.

• EnBlivandeWestring

Hej 
    Jag är 26 och sambon är 23. Vi har "bara" träffats sen i somras men vi har ingen tvekan alls. 
    Än så länge är det supertidigt då vi tror att jag bara är en bit in i vecka 4. MVC på onsdag och alla tankar om MF/MA är så olidligt :(

Kärlek till er
  • eessica
    Lilla Luna skrev 2016-10-05 22:05:54 följande:

Hur han reagerade när han fick reda på att vi ska få barn? Jag valde att berätta det med en present. En låda med bebiskläder i och ett digitalt test som visade "gravid". Han frågade "är det sant?" Och började gråta. ;) tror han grät i minst en halvtimme och kände på plaggen om och om igen. Nu är han som värsta hönsmamman. Varit det under hela graviditeten. Så snart kommer han vara på helspänn för nu (imorgon) går vi in i vecka 36.

Gud va härligt, grattis
  • enussune

Första barnet här också. Helt oplanerat men väldigt välkommet! :)

Är båda 27 år. Enligt app och uträknare så är jag i v7+2 med beräknad bf 31 maj.

Min menscykel är dock lång så tror de kommer justeras.

Någon som har koll på hur de funkar?

Upptäckte grav för 5 dagar sen, så väldigt nytt, lite overkligt och mycket rädsla kring missfall just nu!

• Jossaaan

Hoppar in här också, Jag är 22 år och min sambo är 25, vi ska ha första bebis i mitten på februari. Har en klasskompis från gymnasiet som fick sin andra son för 3 månader sen, och en klasskompis som ska ha i början på december! :)

Jag är väldigt orolig och nervös, min sambo är lugn som en filbunke :P

• eessica

Hej!
    hur går det för er alla?
    själv är jag i v10 nu och känner lite små stickningar och molvärk i nedre del av magen sen får jag en ljusbrun kladdig flytning, någon som vart med om något liknande??

• Lilla Luna

23/10 kl 07.45 kom vår son, efter knappt 2h på förlossningen. V. 37+3. 17 dagar innan bf.

En snabb förlossning. Imorgon blir han 1 vecka.

Allt har gått så bra. Vi åkte hem samma dag och på återbesöket på bb igår fick vi godkänt. Allt såg bra ut med lilleman. ?

• mariatherese93

Jag hoppar in här! Jag är 23 och min kille är 25. Vi väntar vårt första barn. Går in i vecka 6 imorgon.

• Jossaaan

Hej!!

Hur går det för er? :D

Jag går in i v. 27 imorgon och har känt både molningar och sparkar, buse! :p

Hyr mår ni? Hur länge räknar ni med att kunna jobba? :)

• Väääntan

Jag är i vecka 18 nu å känner inte mycket. Mår precis som innan jag blev gravid allt illamående har lagt sig. Dock börjar magen synas en del :) när.börja ni känna något i magen? :) jag räknar med att jobba fram till vecka 32. På mitt jobb får man vara hemma de två sista månaderna. Du själv då Jossaan?

• megapixeln

Jag som alltid älskat att jobba räknar ner tills jag får gå hem 60 dagar innan bf, har då tid att bli klar med min usk utbildning och slipper all drama och stress på jobbet!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

• FrökenMp

Jag hoppar gärna in här:D

Jag är 24 och sambon 29. Vi fick till det på andra försöket och är nu i vecka 6+0 enligt en app men enligt natural cycles endast i vecka 5+3...

Någon som vet hur man ska räkna?

Senaste mensens första dag var den 26e sept och har en cykel på 29-30 dagar... ÄL enligt NC den 14e oktober.

• Ivana1988

Jag går in I v 30 på onsdag! helt sjukt!! Barnet är vilt och sparkar dagen runt (och natten....) och det börjar verkligen kännas... har en kanonkula och ska flytta om en vecka så hatar allt just nu:):):) lite foglossning men inget farligt heller, äter mycket, +8kilo mest på magen så det är riktigt jobbigt att gå...

tänkter jobba fram tills julledighet och I januari när jag har 12 dagar till BF ska jag hoppa in för några timmar då och då och avsluta lite ... får se hur det går:)

• Lilla Luna

Idag skulle jag haft bf. Så konstig känsla. För här sitter jag med min son i famnen, 17 dagar gammal.

På tal om jobb. Jag är förskollärare och jobbar på en småbarnsavdelning. Mycket lyft och sittande på huk. Jag jobbade heltid fram till 21 okt. Skulle jobba månaden ut. Men fredag 21 okt jobbade jag stägning. På söndag morgon föddes min son. Så jag jobbade i princip hela vägen fram till förlossningen. Mår man bra och orkar/vill så jobba! Känner ni sedan att det blir för jobbigt så kan de på förlossningen sjukskriva er. Fick det rådet själv från de på fl. Men annars så ta ut de där 60 dagarna man har rätt till! Jag är för rastlös för att gå hemma så jag valde att jobba. :)

• Maariaaa

Hej jag är 20 år och min pojkvän är 26 och vi väntar vårat först barn i januari som ska vara en liten kille enligt rul :D

De är så spännande men samtidigt så overkligt så jag knappt fattar de själv även om han sparkas i revbenen varje dag och har sig ?

• FiaLottaGreta

Hoppar också in här! :) 

Jag är 28 och min man 32, vi är i vecka ca 8. Känns så märkligt att vi faktiskt ska bli föräldrar..! Mår som en skunk den senaste veckan med mycket illamående men inga kräkningar. 

Har inte berättat för någon än, längtar tills vi berättar. Känns som man kanske får mer förståelse på jobbet varför man är en ragata ;) 

• FrozenGarden

Väntar mitt första barn. Är i vecka 27. Jag är 25år och sambon 34. Han har en son på 9år som bor hos oss varannan helg. Blir nytt för mig med bebis och lite nytt för honom också. Han och mamman till hans son gjorde slut när hon bara va i vecka 8 ca och sen flyttade hon så han hade minimal kontakt med sin son första året tills hon flyttade tillbaka. Nu ska vi flytta till större boende och kommer sen ha vårt gemensamma barn på heltid och hans son varannan vecka istället för varannan helg. Blir mycket förändringar. Vi har för övrigt varit tillsammans i 3 år när bebisen föds i februari. Vi fyller båda år i februari jag och min sambo och jag hoppas innerligt jag inte föder på min födelsedag. Det är beräknat 2 dagar innan så kan mycket väl bli så.

• FrozenGarden
    FrozenGarden skrev 2016-11-09 16:13:27 följande:

Väntar mitt första barn. Är i vecka 27. Jag är 25år och sambon 34. Han har en son på 9år som bor hos oss varannan helg. Blir nytt för mig med bebis och lite nytt för honom också. Han och mamman till hans son gjorde slut när hon bara va i vecka 8 ca och sen flyttade hon så han hade minimal kontakt med sin son första året tills hon flyttade tillbaka. Nu ska vi flytta till större boende och kommer sen ha vårt gemensamma barn på heltid och hans son varannan vecka istället för varannan helg. Blir mycket förändringar. Vi har för övrigt varit tillsammans i 3 år när bebisen föds i februari. Vi fyller båda år i februari jag och min sambo och jag hoppas innerligt jag inte föder på min födelsedag. Det är beräknat 2 dagar innan så kan mycket väl bli så.

Min styvsyster väntar också sitt första barn med sin man kan jag tillägga. Kul att vi är gravida samtidigt men hon har flyttat 40 mil bort och kan inte hälsa på så ofta så det är lite tråkigt.
Svar på tråden Vi som ska bli föräldrar för första gången