• Boxarberta

Hur tidigt får hantverkare störa i bostadsrätter?

Som rubriken lyder: Hur tidigt får hantverkare störa i ett bostadsrättsområde?

Finns det några lagar eller är det regler inom föreningen som gäller och kanske skiljer sig åt?

Vår förening har anlitat ett företag att sätta upp inglasning av balkonger och de startar alltid dagen med att borra (enormt högt) kl 06:00-07:30 varje morgon och jag tror detta kommer pågå några veckor.

Google har inte hjälpt mig i detta och inte heller den info vi fått från föreningen.

Känner mig som en gnälltant men kl 6 tycker jag känns onödigt tidigt..

• Svar på tråden Hur tidigt får hantverkare störa i bostadsrätter?
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-09-28 22:59:03 följande:
    Har gjort.
    Det märks inte på ditt förra inlägg
  • Ramborg

Angående vägar har jag länge undrat varför de inte jobbar treskift där. Vansinnigt frustrerande att sitta i bilköer förbi vägarbete när ingen jobbar där.

42.
  • Noname00
    Holma skrev 2016-09-29 05:55:56 följande:
    Det märks inte på ditt förra inlägg
    Så vad är problemet?
  • Tom Araya
    ensam1 skrev 2016-09-28 13:41:06 följande:

Om du inte tycker att de ska börja förrän 8 så är det ju bara att gå till styrelsen och föreslå att ni ökr på priset på anbudet med 15% sådär så att man har råd att låta arbetarna sitta och rulla tummar 1 timme på morgonen utan att kunna arbeta.

Byggjobbarnas arbetstider regleras i deras kollektivavtal och ska vara 7-16. Hade ni specat i anbudshandlingarna att ni vill att arbetet ska göras mellan 8-17 så hade det ju blivit så men då hade också prislappen blivit en annan för då ska alla ha betalt för förskjuten arbetstid, det är inte bara så att byta tider enligt deras kollektivavtal.

Däremot kan de anpassa sin planering så att de sköter materialtaransporter, förberedelser mm mellan 7 och 8. Så gör de här. De har arbetstid i lägenheterna mellan 8 och 16 men de kan jobba med annat utanför lägenheterna som inte för oväsen mellan 7 och 17.
  • ikna
    Boxarberta skrev 2016-09-27 17:01:53 följande:
    Jag menar att efter 8 är mer lämpligt. Detta handlar inte om mig och hur hantverkare ska respektera just mina sovtider. Jag ville veta om det fanns lagar eller regler som styr detta.

Jag tror att det är betydligt fler människor som jobbar dagtid och sover på morgonen än nattjobbare som sover dagtid faktiskt.

Och jag hoppas du själv förstår skillnaden mellan att borra och störa i folks hemm kl 06 och kl 14 tex...
    Finns en hel drös av oss människor som börjar allt från 04 på morgonen också, så jag fattar inte varför allt ska styras av kontorstider?

Ska vi som börjar kl 06 vänta 2 timmar med att göra vårt jobb så du ska få sova och därmed förlänga våran arbetsdag med 2 timmar extra för DIN skull?
  • Noname00
    ikna skrev 2016-09-29 12:32:14 följande:
    Finns en hel drös av oss människor som börjar allt från 04 på morgonen också, så jag fattar inte varför allt ska styras av kontorstider? Ska vi som börjar kl 06 vänta 2 timmar med att göra vårt jobb så du ska få sova och därmed förlänga våran arbetsdag med 2 timmar extra för DIN skull?
    Beror på vad det är ibland får man anpassa sig efter kunde.
    Byggare kan ju arbeta 7-16 eller 8-17 det blir ju samma 8h arbetsdag.
    Det behöver ju inte alltid vara 6-15 bara för att man vill gå hem tidigt.

Det vanligaste är att de börjar 7-8 hos kund om det är tex lägenheter, men det finns ingen lag som reglerar när de får börja sin arbetsdag.
  • Tom Araya
    Finns en hel drös av oss människor som börjar allt från 04 på morgonen också, så jag fattar inte varför allt ska styras av kontorstider?

Ska vi som börjar kl 06 vänta 2 timmar med att göra vårt jobb så du ska få sova och därmed förlänga våran arbetsdag med 2 timmar extra för DIN skull?
    Nä, vi som bor där, betalar för detta och betalar för ditt jobb ska såklart anpassa vårt privatliv så att du får göra ditt jobb på tider som passar dig....
  • ikna
    Tom Araya skrev 2016-09-29 14:25:34 följande:
    Nä, vi som bor där, betalar för detta och betalar för ditt jobb ska såklart anpassa vårt privatliv så att du får göra ditt jobb på tider som passar dig....
    Talade inte specifikt om hantverkare nu utan även andra jobb som kan anses störande. Tyvärr får man ibland gilla läget och förstå att alla inte alltid kan rätta sig efter varandra. När jag jobbade natt tex blev jag fly förbannad på folk som ringde på "kontorstider", arbeten som skedde kring min dåvarande lägenhet som väckte mig men inte gick jag och gnällde över det utan jag svor tyst för mig själv och rättade in mig i ledet.
  • Tom Araya
    ikna skrev 2016-09-29 16:22:27 följande:
    Talade inte specifikt om hantverkare nu utan även andra jobb som kan anses störande. Tyvärr får man ibland gilla läget och förstå att alla inte alltid kan rätta sig efter varandra. När jag jobbade natt tex blev jag fly förbannad på folk som ringde på "kontorstider", arbeten som skedde kring min dåvarande lägenhet som väckte mig men inte gick jag och gnällde över det utan jag svor tyst för mig själv och rättade in mig i ledet.
    Tyvärr är det omöjligt att anpassa sig efter alla och då är det kontorstider som gäller för att de passar flest, inklusive barn som går i skolan.

Dock anser jag att fastighetsägaren/hyresvärden bör vara tillmötesgående med kompensation för de som kan visa upp scheman för andra tider.
  • Boxarberta

Om du vill sälja en tjänst till mig och börjar kl 4 skulle jag välja ett annat företag.

Du menar alltså att det är vanligt att arbetare börjar störa kl 4:00? Knappast!

Det är väldigt få av er som skiljer på arbeten beställda av privatpersoner som utförs i och utanför en privatpersoner bostad och allmänna byggen.

Vad har kontorstider med saken att göra?
  • Boxarberta

Kan meddela alla att efter två dagars borrning och stök mellan 6-7 så har borrningen börjat prick 8:00 resterande dagar och gör fortfarande. Antagligen har någon annan klagat och jag är nöjd med de nya störningstiderna ;)

Svar på tråden Hur tidigt får hantverkare störa i bostadsrätter?