• Meus Veritas

Har du koll på dina barn på nätet? (6-15 år)

Var på föräldramöte idag och dom pratade om att föräldrarna behöver ha koll på sina barn på nätet och hur dom skulle göra. Jag själv satt och tappade hakan när jag insåg att majoriteten inte har en aning om hur dom kan kolla vad deras barn gör på nätet. Är själv mamma till en 9 åring och har full koll med lösenord och går in och läser konversationer mm och har därigenom uppmärksammat flera bråk mm genom åren. Men är vi verkligen så dåliga på att hålla koll?
    Kommentera och diskutera gärna hur ni ser på saken.

På FL får du tycka vad du vill så länge du tycker som alla andra
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du koll på dina barn på nätet? (6-15 år)
  • Tow2Mater

Kollar vissa saker som vad han tittar på på youtube, så det inte är för våldsamt t ex. Men inte har jag full koll på det, nej.

• Holma

Full koll nä , mina barn måste oxå få ha ett privatliv

• Dixie

Ja, nu när sonen är 11 har jag full koll, men kan tänka mig att det blir mindre framöver när han blir äldre.

• Fru Ve

Har en son på 9 år och han brukar mest spela Minecraft och titta på Youtube på datorn. Jag har koll på det viset att han sitter vid köksbordet och sällan ensam utan vi är i närheten. Han har ingen användare på sociala medier eller dylikt så det är inga bekymmer. Vi pratar om vad som är OK på nätet och inte. Men 100 % total koll har jag faktiskt inte. Litar på att vi har en kommunikation.

• Themis

Vi har fått rekommenderat ett filterprogram för barn/ungdomar av det stora företaget jag jobbar på, har installerat detta och det blockar det mesta som är olämpligt.

I övrigt får jag väl kolla vad sonen gör genom att gå in i rummet och se vilka spel han spelar och vilka han skypear med, vi har haft lektioner om hur man bevarar sin anonymitet, att inte berätta var man bor etc.

Facebook får han vänta med tills han blir 13, som man ska vara enligt reglerna.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • cosinus

Har vuxenfilter i paddorna, har lite övergripande koll vad de ser på youtube och sånt.

Sen har inte mina barn facebook, instagram, snapchat och andra sociala medier före de är 13. Har pratat mycket med mina två äldsta om vad man gör och inte gör men det blir ytterligare en lektion i det för äldsta till våren när hon fyller 13 och får börja vara på sociala medier på riktigt.

Svar på tråden Har du koll på dina barn på nätet? (6-15 år)