• Anonym (Lurad)

Lurad av företag..

För ett tag sedan var jag inne på ett mindre företag och köpte en begagnad mobiltelefon (dom sysslar med reparationer o att sälja telefoner alltså). Fick kvitto och garanti som skrevs ut på deras dator etc. Inget konstigt så långt. Sen gick det 2 dagar så upptäcktes fel på telefon. Gick tillbaka till butiken och dom hävdar nu att garantin inte gäller utan närmare specifikation. Anmälde till ARN. Nu säger butiksägaren till ARN att det här är ett privatköp så han förstår inte varför jag anmält det till dom?!?!!!

Vadå har han stoppat pengarna i eget ficka eller vad handlar det om? Förstår att dom givetvis inte får göra såhär? Men hur kan man sätta dit dom på det?

• Svar på tråden Lurad av företag..
  • Farfallos

Var han har stoppat pengarna är ointressant för ditt ärende. Har du ett kvitto från butiken så kan du ju bevisa att det inte är ett privatköp. Är det speciella villkor (begränsad eller ingen garanti) för begagnade varor så ska det framgå av kvittot tror jag. På många kvitton står det ju i alla fall villkor för reavaror och begagnat.

• Anonym (Hmm)

Måste bara fråga om det är en utländsk butik du köpte mobilen ?

• Farfallos
    Anonym (Hmm) skrev 2016-09-28 09:06:31 följande:
    Måste bara fråga om det är en utländsk butik du köpte mobilen ?
    Jo, sannolikt var TS över i Finland eller nere i Tyskland och gick in i en butik där. Därefter vänder sig TS till ARN i Sverige - Vad fan tror du?
  • Anonym (Hmm)
    Farfallos skrev 2016-09-28 09:21:29 följande:
    Jo, sannolikt var TS över i Finland eller nere i Tyskland och gick in i en butik där. Därefter vänder sig TS till ARN i Sverige - Vad fan tror du?
    Om det var utlänningar som ägde butiken .
  • Anonym (Bill)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-09-28 09:27:05 följande:
    Om det var utlänningar som ägde butiken .
    Som Microsoft och Apple?
  • Dixie

Men om du har ett kvitto från butiken förstår jag inte hur de kan påstå att det är ett privatköp?

står det för företagsnamn på kvittot?

• Anonym (Lurad)

Helsvenskar.

Kvittot är utskrivet från företagets dator och ser ut precis likadant som alla kvitton de använder.

står modell och telefonens serienummer, pris, och säljare. Där står säljarens namn precis på samma sätt som om man nu skulle handla på elgiganten. (034 Anna Andersson typ) Däremot har kvittot ingen företagslogga... Men det har inte deras kvitton överhuvudtaget och har aldrig haft. Mitt ser likadant ut som för alla andra som handlar där.

Villkoret är 3 månaders garanti.

• Kjell2
    Anonym (Lurad) skrev 2016-09-28 09:45:44 följande:

Helsvenskar.

Kvittot är utskrivet från företagets dator och ser ut precis likadant som alla kvitton de använder.

står modell och telefonens serienummer, pris, och säljare. Där står säljarens namn precis på samma sätt som om man nu skulle handla på elgiganten. (034 Anna Andersson typ) Däremot har kvittot ingen företagslogga... Men det har inte deras kvitton överhuvudtaget och har aldrig haft. Mitt ser likadant ut som för alla andra som handlar där.

Villkoret är 3 månaders garanti.

Står det någon orgnummer på kvitton? Vem står som säljare på kvittot? Står det något företagsnamn på kvittot?

• Dixie

Om du har ett kvitto där det står att det finns garanti, då måste ju det gälla?! Vad säger ARN?

Svar på tråden Lurad av företag..