• Sissely

Bra och billigt tvättmedel?

Vad använder ni för tvättmedel som är både bra och billigt? Vi brukar köpa Ariel eller Via när dom har erbjudande "köp 5 för 99 kr". Men är det så billigt egentligen? Jag vet med mig att jag överdoserar ibland (huttar i lite bara på måfå) Det kanske helt enkelt är billigare att köpa ett stort paket på ex Lidl. Hur gör ni? Har ni testat Formil som säljs på Lidl? Är det bra? Billigare i längden?

• Svar på tråden Bra och billigt tvättmedel?
  • Fia 28

Jag tycker 5st för 99kr låter väldigt billigt. Kanske bättre att du slutar överdosera istället för att satsa på billigare märken.

• Carambolan

Att sluta tvätta i onödan kan vara ett annat bra knep. En klädställning från Rusta för typ en hundralapp har fått oss att i högre grad vädra jeans, kostymer och annat som egentligen mår bra av att inte tvättas ofta.

• nnnnnnnn

Vi köper med när det är 5 för 99 eller 4 för 99,
    sen snarare underdoserar vi lite, för vår nya tvättmaskin är så effektiv att det blir rent ändå! Upptäckte det när vi fortsatte dosera som vanligt, när vi bytte maskin till en större och tvätten ändå blev ren, så vi har fortsatt att dosera som att vi har en liten tvättmaskin.

Givetvis - vädra! Bra tips. Har man inga möjligheter att hänga saker ute, så räcker det oftast med att skaka kläderna (tex jeans eller stickade tröjor) kraftigt utanför fönstret. Testa iallafall innan du lägger det i tvättkorgen!

• Physalis

Räknade på det där i förra veckan.

Det var i våran butik billigare att köpa en riktigt stor förpackning än att köpa 5 små för 99 kr.

Men vi bor i lägenhet utan tvättmaskin och det lockar inte att konka upp och ner på 8(?) kg tvättmedel.

Så vi kör de små förpackningarna.

• sextiotalist

Vi använder skona (det man köper på Ica). Varken via eller ariel fungerar hos oss. Det är något som ger oss eksem (en fixar inte via och den andra inte Ariel). Tyvärr är det sällan erbjudande på detta tvättmedel

• Alvina
    Physalis skrev 2016-09-28 21:07:08 följande:

Räknade på det där i förra veckan.

Det var i våran butik billigare att köpa en riktigt stor förpackning än att köpa 5 små för 99 kr.

Men vi bor i lägenhet utan tvättmaskin och det lockar inte att konka upp och ner på 8(?) kg tvättmedel.

Så vi kör de små förpackningarna.

Man behöver ju inte ta ner hela förpackningen till tvättstugan, det räcker ju att ta med sig en lagom dos tvättmedel i en liten fryspåse. Ett litet tips bara i all välmening...
  • Tusselina

Värt att tänka på är att de stora förpackningarna oftast är mindre koncentrerade, kika på doseringskillnaderna där. Generellt har jag fått lära mig av tvättmaskinreparatörer att man bör undvika de billiga mindre koncentrerade då de fyllnadsmedel de innehåller lätt beckar igen maskinerna med beläggningar som kan vara mer eller mindre omöjliga att få bort. 
    Brukar kunna bli riktigt räligt i gemensam tvättstuga där en del använder billiga sorter - allra värst om de dessutom är parfymerade då det snart inte längre går att få ur just den parfymen ur beläggningarna så allas tvätt får den på köpet så att säga. 

Med egen maskin blir det alltså lätt dyrare dessutom i längden då man riskerar att behöva reparera eller byta ut maskinen fortfarande om man är alltför snål med vilket tvättmedel man väljer. 

Väljer man som någon ovan att underdosera (vilket ofta är bra för kläderna!) får man tänka på att man oftare behöver köra maskinen på 90 program för även om tvätten blir tillräckligt ren så är det inte säkert maskinen gör det - sen behöver man alltid regelbundet köra varmast möjliga program om man oftast kör 40 för att hålla maskinen tillräckligt ren ändå - redigt sura beläggningar som kan växa till annars, de moderna vattensnåla maskinerna är mycket mer utsatta för detta (och att sättas igen av beläggningar) än äldre, samt att man förr tvättade mer i höga temperaturer. 

• Physalis
    Alvina skrev 2016-09-28 22:41:05 följande:

Man behöver ju inte ta ner hela förpackningen till tvättstugan, det räcker ju att ta med sig en lagom dos tvättmedel i en liten fryspåse. Ett litet tips bara i all välmening...

Uppskattas

Har alltid tänkt att jag ska köpa en fin plåtburk och börja köpa storpack, men det blir aldrig av.
  • Gizmo

Jag köper alltid Ica Basic, color- och blektvättmedel, 5 kg för 59:-. Det räcker länge...

• Physalis
    Tusselina skrev 2016-09-28 23:02:31 följande:

Värt att tänka på är att de stora förpackningarna oftast är mindre koncentrerade, kika på doseringskillnaderna där. Generellt har jag fått lära mig av tvättmaskinreparatörer att man bör undvika de billiga mindre koncentrerade då de fyllnadsmedel de innehåller lätt beckar igen maskinerna med beläggningar som kan vara mer eller mindre omöjliga att få bort. 

Brukar kunna bli riktigt räligt i gemensam tvättstuga där en del använder billiga sorter - allra värst om de dessutom är parfymerade då det snart inte längre går att få ur just den parfymen ur beläggningarna så allas tvätt får den på köpet så att säga. 

Med egen maskin blir det alltså lätt dyrare dessutom i längden då man riskerar att behöva reparera eller byta ut maskinen fortfarande om man är alltför snål med vilket tvättmedel man väljer. 

Väljer man som någon ovan att underdosera (vilket ofta är bra för kläderna!) får man tänka på att man oftare behöver köra maskinen på 90 program för även om tvätten blir tillräckligt ren så är det inte säkert maskinen gör det - sen behöver man alltid regelbundet köra varmast möjliga program om man oftast kör 40 för att hålla maskinen tillräckligt ren ändå - redigt sura beläggningar som kan växa till annars, de moderna vattensnåla maskinerna är mycket mer utsatta för detta (och att sättas igen av beläggningar) än äldre, samt att man förr tvättade mer i höga temperaturer. 

• Noname00

Tvättmedelsmärken är överskattat.
    För mig har det alltid fungerat med ett billigt storpack och tvätta i varmare temperatur.
    Folk är väldigt rädda att tvätta i mer än 40 grader.

• Tihi

Jag vet inte om det är billigt men jag använder flytande Neutral oparfymerat tvättmedel med Softlan sköljmedel till det. Är Neutral ett bra märke om man nästan enbart tvättar i 40 och 60 grader? Det vore kanske bra att veta. Drömmer

• snedtak
    Tihi skrev 2016-10-22 22:13:55 följande:
    Jag vet inte om det är billigt men jag använder flytande Neutral oparfymerat tvättmedel med Softlan sköljmedel till det. Är Neutral ett bra märke om man nästan enbart tvättar i 40 och 60 grader? Det vore kanske bra att veta. Drömmer
    Vad är poängen med ett oparfymerat tvättmedel när man därefter använder ett sköljmedel (som jag antar är parfymerat)?

Neutral är väl ungefär som alla andra tvättmedel, Råd&Rön testade flytande tvättmedel i somras och Neutral kom i mitten av testresultatet. Men det var inte jättestor spridning. Lidls tvättmedel Formil fick näst bäst resultat och är billigt. Däremot innehåller det optiska vitmedel vilket innebär att det inte kan miljömärkas (svanenmärkt tex.) och är sämre för miljön än andra tvättmedel.
  • elyse
    snedtak skrev 2016-10-23 12:12:01 följande:

Vad är poängen med ett oparfymerat tvättmedel när man därefter använder ett sköljmedel (som jag antar är parfymerat)?

Neutral är väl ungefär som alla andra tvättmedel, Råd&Rön testade flytande tvättmedel i somras och Neutral kom i mitten av testresultatet. Men det var inte jättestor spridning. Lidls tvättmedel Formil fick näst bäst resultat och är billigt. Däremot innehåller det optiska vitmedel vilket innebär att det inte kan miljömärkas (svanenmärkt tex.) och är sämre för miljön än andra tvättmedel.

Det finns parfymfritt sköljmedel.
  • elyse

Jag köper parfymfritt från Via i färdiga dos-påsar. Räcker ungefär lika länge som en vanlig förpackning (som lätt gör att man överdoserar).

• snedtak
    elyse skrev 2016-10-23 12:15:08 följande:
    Det finns parfymfritt sköljmedel.
    Jo, jag såg att Softlan faktiskt har en parfymfri variant numera. Hade missat det eftersom jag bara sett de parfymerade varianterna i butik.
  • cattus

Köper Ocean på Granngården i stora hinkar. en hink räcker i minst ett år hos oss om inte mer. 6,2kg för 329:-. Oparymerad och funkar superbra till all tvätt

• Tusselina
    snedtak skrev 2016-10-23 12:12:01 följande:

Jag hör till de som kör med oparfymerat tvättmedel och parfymerat sköljmedel. Varför? Då de är helt olika parfymerade, tvättmedel har generellt riktigt redigt otrevligt luktande parfym och brukar dessutom bita sig fast i "allt" på sättet lukten blir kvar i kläderna - inte alltför ovanligt de biter sig fast i soffor som de som använder de värsta sorterna suttit i, det verkar bygga på sig i kläderna - även i delade tvättstugor brukar det vara kvar så mycket av den typiska tvättmedelsparfym lukten i torktumlare och torkrum att det övermannar även mitt valda sköljmedel (väldigt uppenbart med skillnaden med tvätt ur samma omgång som istället hängs i lägenheten)
    Nu har jag visserligen extremt bra luktsinne och lättstörd av dofter som jag inte gillar - men lovar att det är stor skillnad. 
    Sköljmedel har jag en specifik doft jag uppskattar och använder då dels för att jag gillar den och tråkigt nog för att i alla fall liten mån dölja den otrevliga lukten av andras parfymerade tvättmedel. 
Svar på tråden Bra och billigt tvättmedel?