snedtak skrev 2016-10-23 12:12:01 följande:
Vad är poängen med ett oparfymerat tvättmedel när man därefter använder ett sköljmedel (som jag antar är parfymerat)?
Neutral är väl ungefär som alla andra tvättmedel, Råd&Rön testade flytande tvättmedel i somras och Neutral kom i mitten av testresultatet. Men det var inte jättestor spridning. Lidls tvättmedel Formil fick näst bäst resultat och är billigt. Däremot innehåller det optiska vitmedel vilket innebär att det inte kan miljömärkas (svanenmärkt tex.) och är sämre för miljön än andra tvättmedel.
Jag hör till de som kör med oparfymerat tvättmedel och parfymerat sköljmedel. Varför? Då de är helt olika parfymerade, tvättmedel har generellt riktigt redigt otrevligt luktande parfym och brukar dessutom bita sig fast i "allt" på sättet lukten blir kvar i kläderna - inte alltför ovanligt de biter sig fast i soffor som de som använder de värsta sorterna suttit i, det verkar bygga på sig i kläderna - även i delade tvättstugor brukar det vara kvar så mycket av den typiska tvättmedelsparfym lukten i torktumlare och torkrum att det övermannar även mitt valda sköljmedel (väldigt uppenbart med skillnaden med tvätt ur samma omgång som istället hängs i lägenheten)
Nu har jag visserligen extremt bra luktsinne och lättstörd av dofter som jag inte gillar - men lovar att det är stor skillnad.
Sköljmedel har jag en specifik doft jag uppskattar och använder då dels för att jag gillar den och tråkigt nog för att i alla fall liten mån dölja den otrevliga lukten av andras parfymerade tvättmedel.